Gjør deg klar for Black Friday – også som B2Bs

Med tre måneder til Black Friday er det nå på tide å gjøre seg klar.Dansk Erhverv har bedt to eksperter gi sine beste råd om hvordan man best kan gjøre seg klar til de store salgsdagene. Og Black Friday er også for B2B-ene.

Foto: 123RF.com

Så godt som alle dansker kjenner Black Friday. Og svært mange av dem handler når storsalget rammer Danmark – i fjor ble det solgt i underkant av fire milliarder kroner i forbindelse med Black Friday.

Konkurransen om kundene er hard om dagen, og et godt salg krever gode forberedelser. Derfor har Dansk Erhverv bedt to eksperter fortelle oss hvordan vi forbereder oss best mulig. Og siden Black Friday også er for B2B-er, gjelder rådene også for dem

I år faller Black Friday 29. november.

Tre gode tips om e-postmarkedsføring:
En viktig del av forberedelsene til Black Friday er en god e-postmarkedsføringsflyt. Oliver Seiffiert vet stort sett alt om det. Han er medgründer og administrerende direktør for e-postmarkedsføringsbyrået Poetype.

Hans tre beste tips for Black Friday er:

Opprett en VIP/Early Access-liste.En av de mest effektive måtene å øke bevisstheten om kommende Black Friday-tilbud er å tilby en VIP- eller Early Access-liste. Denne tilnærmingen fungerer ikke bare som en teaser, men skaper også en følelse av eksklusivitet og engasjement blant kundene. Når folk melder seg på en slik liste, blir de klar over at noe stort kommer, og det forplikter dem psykologisk til å følge opp tilbudene dine når dagen gryr.

I ukene frem til vil folk også i økende grad endre tankesett for å kjøpe til Black Friday og ikke med en gang. Derfor opplever mange nettbutikker en nedgang i omsetning, selv om trafikken ikke har endret seg i like stor grad, ettersom folk «forsker» opp til BF.

Nedgangen i omsetning er ikke tapt, men bare bundet til å forbli i BF-perioden. Er du smart utnytter du denne «søke/inspirasjonsfasen» for å få flest mulig på VIP- eller Early access-listen, for på den måten utnytter du potensialet i perioden. Det betyr også at du trenger å kjempe for klientene under BF i mindre grad, fordi du har fått dem forpliktet til din BF langt i forveien og til og med på en kanal hvor du selv har eierskapet. Derfor kan det også være en måte å flytte mer inntekter fra «betalte» kanaler til «eide» medier, slik at du slipper å bruke store pengesummer på «spend» i den dyre perioden.

«Vi har sett strategien fungere godt for flere av våre kunder, som har økt inntjeningen under Black Friday. I tillegg er innboksen et av de viktigste stedene for forbrukere under Black Friday. Mange forbrukere ser aktivt etter tilbud fra selskapene de er interessert i – direkte i e-postinnboksen. Dette i motsetning til sosiale medier, hvor feeden bestemmer hva brukerne ser, sier Oliver Seiffiert.

Øk e-postvolumet mens du varierer innholdet.Det er velkjent at e-postvolumet øker betydelig frem mot og under Black Friday, og forbrukerne er klar over dette. Mange bedrifter er motvillige til å øke e-postvolumet i frykt for å overbelaste abonnentene, men i løpet av Black Friday-perioden kan du med lønnsomhet øke antall utsendte kampanjer. Det fungerer best hvis innholdet varierer med ulike fokuspunkter og tilbud, ellers er det mer sannsynlig at det oppfattes som spam. For å utnytte Black Friday-effekten og muliggjøre en høyere frekvens i antall e-poster uten at det oppleves som mer forstyrrende, anbefaler vi alltid at du lager et Black Friday-univers i din e-postmarkedsføring. Dette betyr å lage nye maler for leadgen, kampanjer/nyhetsbrev og til og med endre design i alle automatiserings-e-postene dine.

Bonustips: Gi mottakerne muligheten til å velge bort e-postmarkedsføring under Black Friday uten å velge det helt. November er måneden med flest e-postavmeldinger hvert år ettersom volumet øker, så det er fornuftig å la folk melde seg av for en periode.

Bruk SMS som et alternativt kommunikasjonsmiddel.I en tid da e-postinnboksene flyter over av Black Friday-tilbud, kan det være en effektiv strategi å supplere e-postmarkedsføringen din med SMS-markedsføring. SMS lar deg nå kundene på en mer direkte og personlig måte, noe som kan være en fordel når du vil sikre at viktige meldinger, som tidsbegrensede tilbud eller eksklusive rabattkoder, blir sett.

Man bør imidlertid være mer tilbakeholden med volumet på SMS-sendingene, da denne kommunikasjonsformen oppleves som mer forstyrrende enn e-post.

Er Black Friday også for B2B-er?

Ja, det er det. Det mener Lars Skjoldby, som er partner i markedsføringsbyrået Become. Her gir han sine beste råd om hvordan B2B kan øke salget i forbindelse med Black Friday.

«Min erfaring sier meg at flere B2B-selskaper burde være mer nysgjerrige på Black Friday. Bedrifter kan bruke dagen til å få synlighet og utnytte at mange ser etter nye muligheter og tilbud», sier han.

Det er gode muligheter i å utnytte dagens momentum og den høye kjøpelysten. Selv om Black Friday tradisjonelt forbindes med forbrukerhandel, kan B2B-selskaper lett dra nytte av den økte oppmerksomheten rundt gode tilbud og eksklusive rabatter.

Spesielt som et B2B e-handelsselskap kan du hoppe på tilbudsvognen og gjøre eksklusive rabatter relevante for bedriftskunder.Du kan også tilby volumrabatter, f.eks "Kjøp 100 enheter, få 20% rabatt". Men det trenger ikke bare være prisbaserte kampanjer.

«Vi ser også vellykkede kampanjer med «Kjøp X og få en gratis gave» eller «Kjøp ett år, få to måneder gratis» fra abonnementstjenester. Slik unngår du å devaluere prisene dine samtidig”.

Man kan også velge å tilby noe ekstra til sine eksisterende kunder; en oppgradering, en sparringssamtale eller noe annet.

Det er mange måter Black Friday kan være en effektiv måte å tiltrekke seg nye leads på, styrke relasjoner med eksisterende kunder eller skape mersalg. Vær kreativ og velg den type kampanje som passer bedriften best.

«Et annet poeng er at vi opplever at flere B2B-selskaper må være ute i bedre tid frem mot Black Friday. Hvis du selger f.eks. emballasje til nettbutikker, da er det mer fornuftig å gjøre Black Friday-kampanjen allerede i oktober, slik at kundene kan fylle lageret med emballasje før dagen kommer», avslutter Lars Skjoldby.

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Optimaliser virksomheten din

Varehandelen står overfor unike utfordringer og muligheter i en tid preget av digital transformasjon og endrede forbrukerpreferanser. Det handler om å være i forkant av de siste trendene og holde øye med utviklingen som hele tiden skjer innen både forretningsdrift og ledelse. Fordi virksomheten er optimalisert og kundeopplevelsen forbedres, øker salget og inntjeningen.

Relatert innhold

19.11.2024Designbase.no

Carpets & Rugs vokser

18.11.2024Designbase.no

Paula Gerbase utnevnt til Kreativ Direktør hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Home of Consumer Goods tilbyr et nytt merkeområde i 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Fokus på design! Nytt merkeområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Christmasworld Trends 25+: Søkelys på ansvar, fellesskapsfølelse og optimisme

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Creativeworld Trends 2025: Turer fulle av inspirasjon

23.10.2024Witt A/S

Sponseret

Innovativ komfort og design for de minste – MEMBANTU presenterer tre nyheter:

10.10.2024Designbase.no

imm cologne 2025 er kansellert

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023