Gode råd: Slik unngår din nettbutikk svindel på Black Friday
Black Friday er en travel periode for både nettbutikker og kunder - men dessverre også for svindlere som utnytter travlheten til å få tak i varer uten å betale. Dansk Erhverv har en rekke gode råd om hvordan du kan være forberedt på svindel.
Når salget starter på Black Friday, fredag 24. november 2023, og faktisk også i ukene før det, er det ikke bare kundene som er klare til å legge inn ordre. Svindlerne er også klare. Så det er viktig å være på vakt - for når er det en kunde, og når er det en svindler?
Dansk Erhverv har i samarbeid med Nets og Politiet utarbeidet en rekke gode råd om hvordan både fysiske butikker og nettbutikker kan unngå svindlere.
Gode råd for sikker netthandel
Det viktigste rådet er å være oppmerksom på mistenkelige bestillinger. Dette kan være bestillinger som involverer de dyreste og mest hypede produktene, og som er betydelig større enn gjennomsnittet. Selv om det er salg, er det likevel viktig å være forsiktig.
Eksempler på unormale bestillinger:
- Kunder som ønsker hurtiglevering uansett kostnad.
- Mange bestillinger fra samme kunde over en kort periode.
- Uforholdsmessig mange bestillinger til et bestemt område med samme type varer.
- Bestillinger der sammensetningen av varer skiller seg fra normalen.
- Bestillinger som skal sendes til utlandet og/eller er bestilt fra utlandet.
- Bestillinger som har blitt avvist tidligere.
- Bestillinger der kundens telefonnummer ikke kan finnes på nettet (for eksempel kontantkort/utenlandske mobiltelefoner).
- Bestillinger som er lagt inn på andre tidspunkter av døgnet enn normalt (for eksempel om natten).
- Bestillinger med produkter der du ikke er konkurransedyktig på pris i forhold til resten av bransjen.
- Bestillinger der kundeopplysningene er feil eller avviker fra normalen (for eksempel spesialtegn i stedet for æ, ø, å).
- Bestillinger der kunden ber om levering til bemerkelsesverdige adresser (for eksempel på gaten overfor en adresse, kjellerrum, parker mv.)
Hvis du har mistanke, er det en god idé å kontrollere kunde- og ordreinformasjonen når bestillingene avviker fra det normale:
- Passer telefonnummeret til kunden/adressen? (Sjekk det oppgitte nummeret, for eksempel via 118.dk, Google eller MobilePay).
- Er kunden registrert på den oppgitte adressen? (Sjekk adressen, for eksempel via 118.dk eller Google).
- Undersøk adressen med Google Street View - noen ganger møter du en tom byggeplass med en postkasse.
- Ring eventuelt det oppgitte telefonnummeret for å bekrefte bestillingen.
- Hvis det er forskjell mellom leveringsadresse og faktureringsadresse, bør begge adresser sjekkes.
- Undersøk eventuelt kunden på Facebook, LinkedIn eller Instagram.
Black Friday er tradisjonelt travelt. Derfor er det ofte her svindlerne slår til.
Dansk Erhverv
Forslag til konkrete tiltak
- Øk sikkerheten ved betalingene. SCA (sterk kundeautentisering) bør brukes for sikker identifisering av kortinnehaveren.
- Hvis du bruker en pakkeleverandør som tillater endring av leveringsadressen underveis, bør du undersøke om det er mulig å deaktivere dette rundt Black Friday.
E-handelen opplever dessverre en del tilfeller der kunder "ikke" mottar de bestilte varene, enten fordi de mangler i pakken eller fordi pakken ikke er mottatt i det hele tatt. Dette kan skyldes feil ved pakking og sending, eller at en pakke dessverre har forsvunnet underveis.
Men det har også vært tilfeller av systematisk svindel for å unngå betaling eller få det samme produktet erstattet. Denne trenden forventes å øke i travle perioder som Black Friday og juleshopping. Derfor:
- Dobbeltkontroller innholdet i pakken før sending - kanskje ta et bilde.
- Vurder "Track n Trace" for pakkene, slik at hele pakkeforløpet til kundene kan dokumenteres.
Ha fokus på opplæring av personalet, inkludert identifisering av dyre/attraktive produkter, unormale bestillinger og produkter som ikke er konkurransedyktige i din butikk.
Gå gjennom erfaringene fra fjoråret med å sikre trygg netthandel - var det spesielle moduser som det kan være lurt å fokusere på igjen?
Hvis du har blitt utsatt for svindel, må du melde fra til Politiet.
Ved anmeldelse til politiet, må du ha følgende klar:
- IP-adresse
- "Kundens" telefonnummer
- "Kundens" e-postadresse
- Leveringsadressen
- Kredittkortnummer
- Skjermbilde fra nettsideloggen der du kan se "Kundens" IP-adresse og kildeportnummer samt tidspunktet det ble brukt i formatet tt:mm:ss.
-PF