Gode råd: Slik unngår din nettbutikk svindel på Black Friday

Black Friday er en travel periode for både nettbutikker og kunder - men dessverre også for svindlere som utnytter travlheten til å få tak i varer uten å betale. Dansk Erhverv har en rekke gode råd om hvordan du kan være forberedt på svindel.

Dansk Erhverv har sammen med Nets og Politiet utarbeidet en rekke gode råd om hvordan både fysiske butikker og nettbutikker kan unngå svindlere på Black Friday.. Foto: 123RF.com

Når salget starter på Black Friday, fredag 24. november 2023, og faktisk også i ukene før det, er det ikke bare kundene som er klare til å legge inn ordre. Svindlerne er også klare. Så det er viktig å være på vakt - for når er det en kunde, og når er det en svindler?

Dansk Erhverv har i samarbeid med Nets og Politiet utarbeidet en rekke gode råd om hvordan både fysiske butikker og nettbutikker kan unngå svindlere.

Gode råd for sikker netthandel

Det viktigste rådet er å være oppmerksom på mistenkelige bestillinger. Dette kan være bestillinger som involverer de dyreste og mest hypede produktene, og som er betydelig større enn gjennomsnittet. Selv om det er salg, er det likevel viktig å være forsiktig.

Eksempler på unormale bestillinger:

  • Kunder som ønsker hurtiglevering uansett kostnad.
  • Mange bestillinger fra samme kunde over en kort periode.
  • Uforholdsmessig mange bestillinger til et bestemt område med samme type varer.
  • Bestillinger der sammensetningen av varer skiller seg fra normalen.
  • Bestillinger som skal sendes til utlandet og/eller er bestilt fra utlandet.
  • Bestillinger som har blitt avvist tidligere.
  • Bestillinger der kundens telefonnummer ikke kan finnes på nettet (for eksempel kontantkort/utenlandske mobiltelefoner).
  • Bestillinger som er lagt inn på andre tidspunkter av døgnet enn normalt (for eksempel om natten).
  • Bestillinger med produkter der du ikke er konkurransedyktig på pris i forhold til resten av bransjen.
  • Bestillinger der kundeopplysningene er feil eller avviker fra normalen (for eksempel spesialtegn i stedet for æ, ø, å).
  • Bestillinger der kunden ber om levering til bemerkelsesverdige adresser (for eksempel på gaten overfor en adresse, kjellerrum, parker mv.)

Hvis du har mistanke, er det en god idé å kontrollere kunde- og ordreinformasjonen når bestillingene avviker fra det normale:

  • Passer telefonnummeret til kunden/adressen? (Sjekk det oppgitte nummeret, for eksempel via 118.dk, Google eller MobilePay).
  • Er kunden registrert på den oppgitte adressen? (Sjekk adressen, for eksempel via 118.dk eller Google).
  • Undersøk adressen med Google Street View - noen ganger møter du en tom byggeplass med en postkasse.
  • Ring eventuelt det oppgitte telefonnummeret for å bekrefte bestillingen.
  • Hvis det er forskjell mellom leveringsadresse og faktureringsadresse, bør begge adresser sjekkes.
  • Undersøk eventuelt kunden på Facebook, LinkedIn eller Instagram.

Black Friday er tradisjonelt travelt. Derfor er det ofte her svindlerne slår til.

Dansk Erhverv

Forslag til konkrete tiltak

  • Øk sikkerheten ved betalingene. SCA (sterk kundeautentisering) bør brukes for sikker identifisering av kortinnehaveren.
  • Hvis du bruker en pakkeleverandør som tillater endring av leveringsadressen underveis, bør du undersøke om det er mulig å deaktivere dette rundt Black Friday.

E-handelen opplever dessverre en del tilfeller der kunder "ikke" mottar de bestilte varene, enten fordi de mangler i pakken eller fordi pakken ikke er mottatt i det hele tatt. Dette kan skyldes feil ved pakking og sending, eller at en pakke dessverre har forsvunnet underveis.

Men det har også vært tilfeller av systematisk svindel for å unngå betaling eller få det samme produktet erstattet. Denne trenden forventes å øke i travle perioder som Black Friday og juleshopping. Derfor:

  • Dobbeltkontroller innholdet i pakken før sending - kanskje ta et bilde.
  • Vurder "Track n Trace" for pakkene, slik at hele pakkeforløpet til kundene kan dokumenteres.

Ha fokus på opplæring av personalet, inkludert identifisering av dyre/attraktive produkter, unormale bestillinger og produkter som ikke er konkurransedyktige i din butikk.

Gå gjennom erfaringene fra fjoråret med å sikre trygg netthandel - var det spesielle moduser som det kan være lurt å fokusere på igjen?

Hvis du har blitt utsatt for svindel, må du melde fra til Politiet.

Ved anmeldelse til politiet, må du ha følgende klar:

  • IP-adresse
  • "Kundens" telefonnummer
  • "Kundens" e-postadresse
  • Leveringsadressen
  • Kredittkortnummer
  • Skjermbilde fra nettsideloggen der du kan se "Kundens" IP-adresse og kildeportnummer samt tidspunktet det ble brukt i formatet tt:mm:ss.

-PF

Relatert innhold

18.12.2024Designbase.no

De potensielle cybersikkerhetstruslene i 2025

17.12.2024Designbase.no

Svanemerket tildeler Svanemerket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.no

Fleksible skatteregler for generasjonsskifte bør ikke erstatte familiemøtet

05.12.2024Witt A/S

Sponseret

Fra villa til industri: Segway Navimow X-serien setter nye standarder for plenpleie

04.12.2024Formex

Sponseret

Kreativitet og bærekraft i fokus på Formex i januar

03.12.2024Designbase.no

Nordiske gründere og startups skal være spydspisser

02.12.2024Droppery

Sponseret

Solfelt intensiverer samarbeidet med Droppery: «Building growth together»

25.11.2024Designbase.no

Optimisme i sikte i en presset designbransje

Events

Se alt
Dimex ApS
Utstilling
Nordstil 2025 - Bestillinger legges i nord

Som det nordlige knutepunktet tiltrekker Nordstil flere kjøpere om bord hvert år - det er her den nordtyske detaljhandelen og mange flere bestiller innovative produkter til sitt sortiment. Mange impulser og et utvalg produkter som ikke er i sikte andre steder i Norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Show
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex ApS
Utstilling
Heimtextil - Internasjonal messe for hjemme- og kontraktstekstiler

Den internasjonalt unike plattformen for hjemme- og kontraktstekstiler og tekstildesign. Opplev sesongens trender, tekstilbærekraft, verdens største utvalg av boligtekstiler samt produkt- og informasjonstilbud for interiør, gjestfrihet og megatrend søvn. Globalt kombinert og lidenskapelig presentert.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Utstilling
Maison&Objet

Opplev det beste innen design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, et ledende globalt arrangement for profesjonelle innen design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Utstilling
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Utstilling
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OG TRENDER

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023