Hexclad x Gordon Ramsay
Da Hexclad lanserte hybridpannen tilbake i 2016, ble det skapt en helt ny kategori innen kjøkkenutstyr. Siden den gang har Gordon Ramsay kjøpt seg inn i selskapet, noe som har akselerert utviklingen. Mot slutten av 2022 lanserte Nordic Hub Hexclad på det nordiske markedet.
"I 2016 i USA så den originale Hexclad hybridpannen dagens lys, og siden har det blitt skapt en helt ny kategori innen kjøkkenutstyr." Det forteller administrerende direktør Robin Bahl fra Nordic Hub, som er nordisk representant og distributør for Hexclad.
Merket ble introdusert for utvalgte forhandlere på det nordiske markedet mot slutten av 2022, og Robin Bahl sier at han i sine ti år i bransjen aldri har opplevd noe lignende.
"Jeg har jobbet med merker som KitchenAid, Riedel og Alessi, og aldri har jeg sett et merke som har fått en sånn fart på samme måte, og som nesten umiddelbart imponerer brukeren. Når man først har brukt en Hexclad stekepanne, er det som om alt annet bare blekner," sier en begeistret Bahl, som innrømmer at det kan høres litt overdrevet ut, à la Hollywood-stil. "Men et par ganger i livet støter man på produkter som bare endrer alt," sier han med et smil.
Hemmeligheten bak Hexclad er en hybridteknologi som gjør det mulig å kombinere de beste egenskapene fra non-stick panner, støpejernspanner og stålpanner i ett og samme produkt.
Hexclad-stekepannen var en massiv suksess fra dag én, og i dag er Hexclad en milliardbedrift.
"I kjølvannet har det dukket opp flere etterligninger fra kjente og ukjente merker som prøver å hevde seg i den nye kategorien, men så langt har de ikke nådd Hexclads nivå," sier Robin Bahl.
For noen år siden kjøpte Gordon Ramsay seg inn i Hexclad, og tingene tok virkelig fart, og produktutviklingen har skjedd på et til nå usett nivå.
"Hexclad har kontinuerlig utviklet innovative produkter. Felles for dem alle er at Gordon Ramsay er involvert i utviklingen, og de bringer innovasjoner til hvert produkt. For eksempel pepperkvernen "pepperkvern 2.0" som har egenskaper som ikke tidligere er sett," forteller Robin Bahl.
Da de introduserte merket på det nordiske markedet for litt over et halvt år siden, ble det naturlig nok møtt med en viss skepsis, sier Robin Bahl. "Men vi lovet forhandlerne at vi ville hente tilbake alt som ikke ble solgt før jul, for å minimere deres risiko. Og la meg si det sånn: Vi klarte ikke å levere nok, og salget tok helt av."
Morsomt å være med på reisen
"Hexclad er ikke billige produkter, men det var veldig tydelig at mange forbrukere hadde ventet på at Hexclad skulle bli tilgjengelig i Norden. Så det er utrolig morsomt å være med på en del av en slik reise. Både fordi det er stor omsetning av varene, noe som betyr at butikkene våre tjener penger, og fordi sluttbrukerne får glede av et innovativt produkt som virkelig er en game changer på kjøkkenet," sier Bahl.
Kanalstrategien for Hexclad er nøye planlagt.
"Da vi har distribusjon i hele Norden, er det avgjørende for oss å ta gode beslutninger angående distribusjon. Som en relativt erfaren mann i denne bransjen har jeg sett gode produkter og merker forsvinne nesten like raskt som de kom. En av grunnene til det er at man blir grådig og vil selge til alle. Misforstå meg ikke: Vi vil gjerne selge alt vi kan få av varer. Men det er ikke en bærekraftig strategi," sier Robin Bahl og fortsetter:
Grensehandel i Norden er en stor utfordring for oss. Derfor har vi satt opp distribusjonen slik at vi unngår for mye konkurranse på prisen. For eksempel har vi gitt Imerco enerett på Hexclad i Danmark.
Det betyr at Hexclad er tilgjengelig for alle dansker, og sammen med Imerco kan vi på sikt bygge opp et sterkt merkevare basert på kvalitet og kunnskap.
Vi har også avslått henvendelser fra flere store kjeder som ønsker å selge Hexclad, nettopp fordi vi vil bygge noe sterkt og langsiktig," sier en tilfreds direktør.
Gordon Ramsay-effekten
"Det er ingen tvil om at Gordon-effekten er betydelig," sier Robin Bahl.
Når verdens mest kjente kokk, som har hele syv Michelin-stjerner, sier at Hexclad er stekepannens Rolls Royce, så lytter de fleste.
"Og selv om mange tror at Gordon Ramsay er "kjøpt og betalt" av Hexclad, er det faktisk langt fra tilfellet, forklarer Bahl.
Gordon fikk en stekepanne av en medkokk for et par år siden og oppdaget straks at det var noe helt annet enn det han var vant til. Faktisk var det Gordon som kontaktet Hexclad og nærmest krevde å være en del av revolusjonen. I dag er han en del av eierskapet og selvfølgelig også Hexclads merkevareambassadør.
"Med en verdensstjerne som Gordon Ramsay på laget, skjer det ting som andre merker bare kan fantasere om. Selvfølgelig vises Hexclad i alle Gordons tv-show som Hells Kitchen og Next Level Chef. Og Hexclad dukker plutselig opp i kjøkkenene til folk som Cameron Diaz og Halle Berry," sa Bahl og fortsatte:
"Men det ser ut til at det aldri stopper. Nå har Hexclad lansert en egen YouTube-serie med Hailey Bieber. Det er kult nok, men i siste episode dukker Kendall Jenner opp og skryter av Hexclads nye kniver! Når man har 245 millioner følgere, skjer det mildt sagt mye her på berget," konkluderer en starstruck Robin Bahl.
Hexclad lanserer alltid sine nye produkter først i USA, men allerede nå har Nordic Hub testet flere av dem, og Robin Bahl lover at innovasjonene som kommer til høsten, er like utrolige som hybrid-kjøkkenutstyret.