Jakter kandidater til DOGA-merket

Denne uken møtes juryen for DOGA-merket for design og arkitektur til kick-off på DOGA. Juryleder Behnam Farazollahi avslører hva juryen ser litt ekstra etter i år.

Foran f.v.: Juryleder Behnam Farazollahi, Sonja Djønne, Daniel Ewald, Pål Smitt-Amundsen, Katrine Lone Thompson, Maisam Mahdi. Andre rekke f.v.: Atle Tveit, Anita Veiseth, Atdhe Illyrian Belegu, Siri Selnes, Lene Utbjoe, Sondre Frost Urstad. Bakerst f.v.: Helle Moen, Hedda Foss Lilleng, Mads Bruun Høy, Inge Hareide. Ikke tilstede: Synne Dragsund Litlere, Stine Aas og Phuong Nguyen. Foto: Sverre Chr. Jarild.

Nøyaktig hva som ligger i søknadsbunken får juryen først vite etter søknadsfristen 12. september.
Nøkkelord i juryarbeidet er bærekraftig verdiskaping, forklarer Behnam Farazollahi.
– Vi leter etter grønne prosjekter. Vi ser også etter prosjektets økonomiske verdiskaping, og ikke minst hvilken verdi det gir til samfunnet som helhet.
– Samtidig har vi også et sterkt fokus på det estetiske og formmessige, og hvilke kvaliteter prosjektene har ellers. Å finne balansen mellom disse kriteriene blir viktig, sier han.
Juryen er sammensatt av fageksperter fra en rekke disipliner innen design og arkitektur. Her sitter også et utvalg fra privat og offentlig sektor som skal bidra til å kvalitetssikre nettopp verdiskapningen i prosjektene.
– En unik pris
Vinnerne av DOGA-merket må være hel ved, samtidig som de på ulike måter kan være banebrytende innen egen kategori, eller på tvers av fag og bransjer. Den svært så fagkompetente juryen gjør seg klare for interessante diskusjoner i høst. Juryens faglige tyngde bidrar til å gi prisen prestisje, ifølge Behnam Farazollahi.
– Det blir ingen enkel oppgave å kåre vinnere, men dette gjør også prisen helt unik.

Den ideelle søkeren
Tidligere vinnere av DOGA-merket spenner fra digitale tjenester via fysiske parkanlegg til visuell identitet. Det finnes ingen fasit for hvordan juryen vil vekte prosjektenes ulike egenskaper.
– Det ideelle vinnerprosjektet har en distinkt faglig spisshet og er banebrytendende innen egen kategori, samtidig som det skaper positive økonomiske ringvirkninger. Ikke minst bør ha et helhetlig miljøfokus. Her hjelper det ikke at tjenesten ser fin ut, det er vel så viktig med miljøprofil og grønn verdiskapning.
– Når det er sagt, så premierer vi også prosjekter som har markert seg innen egen kategori og som er i tråd med bærekraftsmålene. Vi vurderer hele tiden vektingene mellom fagkvaliteter og verdiskapning. Og så spør vi oss selv; er dette en «game changer»? Hvorfor er dette nytenkende? Merket-vinnere skal ha flere lag, forteller Farazollahi.
Klima-inspirasjon
– Vi nærmer oss 2030 med stormskritt, og vi er allerede langt på etterskudd som samfunn med å nå klimamålene. Derfor er det avgjørende at vi ser mer radikal innovasjon i søknadsbunkene. Prosjekter som kan inspirerende og motivere andre i bransjen.
– Men, som alltid håper jeg også å se estetisk godt utført håndverk som pusher fagdisiplinene videre, sier juryleder Behnam Farazollahi.

Relatert innhold

04.02.2025Designbase.no

Husk menneskelig dømmekraft

28.01.2025Designbase.no

Royal Copenhagen i kreativt samarbeid med HM Dronning Margrethe

18.12.2024Designbase.no

De potensielle cybersikkerhetstruslene i 2025

17.12.2024Designbase.no

Svanemerket tildeler Svanemerket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.no

Fleksible skatteregler for generasjonsskifte bør ikke erstatte familiemøtet

05.12.2024Witt A/S

Sponseret

Fra villa til industri: Segway Navimow X-serien setter nye standarder for plenpleie

04.12.2024Formex

Sponseret

Kreativitet og bærekraft i fokus på Formex i januar

03.12.2024Designbase.no

Nordiske gründere og startups skal være spydspisser

Events

Se alt
Formex
Utstilling
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex ApS
Utstilling
Creativeworld News

Hold deg oppdatert og ikke gå glipp av nyheter. Vårt nyhetsbrev gir deg den siste informasjonen og praktiske tips for ditt besøk på messen.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex ApS
Utstilling
Christmasworld – En for alle årstider

Som den ledende internasjonale varemessen for sesong- og festdekorasjoner, åpner Christmasworld for effektive designmuligheter for å overraske kundene. For nye synergier som gir merverdi.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex ApS
Utstilling
Ambiente – Livsstilsbevegelsen

Det er aldri det samme, det er alltid noe nytt. Den ledende internasjonale forbruksvaremessen er en fantastisk opplevelse! Få en oversikt over den globale markedsplassen på Ambiente ved å observere det dynamiske samspillet mellom produkter og design, høydepunkter og arrangementer.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Salone del Mobile.Milano
Utstilling
Salone del Mobile

The Salone Internazionale del Mobile is a hub of experimentation and cross-pollination, a meeting point and a place for new opportunities to reflect on the world of design and planning. The 2025 edition will take place from 8th to 13th April 2025, in the Rho Fiera Milano spaces, as is traditional.

Dato

08.04.2025

Sted

Milano

3daysofdesign
Utstilling
3daysofdesign

A platform to showcase & celebrate great design 3daysofdesign is a festival for dreamers, doers and the design curious.

Dato

18.06.2025

Sted

Copenhagen

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023