Nordiske gründere og startups skal være spydspisser

Nordic Circular Summit oppfordrer til transnasjonalt samarbeid i Norden for å skalere sirkulære løsninger

Foto: Nordic Cirkular Summit

Nordic Circular Summit ble holdt i Helsingfors forleden. Arrangementet fokuserte på nordisk entreprenørskap og startups som innovative drivkrefter i å bygge et sirkulært marked i Norden.

Mer enn 3000 sirkularitets-, bærekraft- og forretningsfolk og politikere deltok både online og personlig, og deltok på mer enn 20 økter som tok for seg temaer som systemendring, natur, biologisk mangfold, finans og investeringer og sirkulære samfunn.

Arrangementet arrangeres av Nordic Circular Hotspot og Nordic Innovation som et offisielt forhåndsarrangement for World Circular Economy Forum og Slush, Europas største oppstartskonferanse.
I løpet av de to dagene kunne deltakerne fokusere på hvordan entreprenørskap, sirkulære forretningsmodeller og finansiering kan underbygge overgangen fra lineær til sirkulær økonomi i Norden. Det vil også være fokus på utvikling av eksperimentelle ideer til nye forretningsmodeller i stor skala på tvers av Norden og verdikjeder.

Målet med toppmøtet var å finne måter å koble innovative startups i den sirkulære økonomien med investorer. I tillegg er det viktig å jobbe på tvers av landegrensene for å bygge sirkulære økonomiske systemer som kan integreres i samfunnet og dagliglivet.

En av barrierene er at det kan være utfordrende å flytte materialer mellom land for effektiv gjenbruk eller upcycling. Grenseoverskridende transport medfører ofte høye kostnader, og selv mellom nordiske land kan tilgang på materialer nektes. Forbedret politikk for transport over landegrensene kan åpne opp det nordiske markedet og skape flere vekstmuligheter for bedrifter.

Betina Simonsen, direktør for den nasjonale næringsklyngen Lifestyle & Design Cluster, ser på startups og entreprenørskap som avgjørende for å få fart på den sirkulære økonomien:

"Overgangen til en sirkulær økonomi krever et system som gjør ideer og visjoner til virkelighet. Det innebærer også eksperimenter med ulike forretningsmodeller. Entreprenører må ha bedre tilgang til inspirasjon og innsikt i mulige forretningspartnere på tvers av Norden. Vi ser ofte at sirkulære startups og endringer i selskaper i Norden er basert på lignende ideer og måter å jobbe med verdikjeder på. Det er viktig å møtes for å utveksle erfaringer og løsninger, avslutter hun.

Relatert innhold

04.12.2024Stockholmsmässan

Sponseret

Kreativitet og bærekraft i fokus på Formex i januar

03.12.2024Designbase.no

Nordiske gründere og startups skal være spydspisser

02.12.2024Droppery

Sponseret

Solfelt intensiverer samarbeidet med Droppery: «Building growth together»

25.11.2024Designbase.no

Optimisme i sikte i en presset designbransje

31.10.2024Witt A/S

Sponseret

Effektiv GPS-tracker fra PowUnity hjelper stjålet sykkel tilbake til eier

31.10.2024Droppery

Sponseret

Rivièra Maison samarbeider med Droppery for å tilby sømløs dropshipping

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Home of Consumer Goods tilbyr et nytt merkeområde i 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Fokus på design! Nytt merkeområde på Ambiente 2025

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023