Kay Bojesens design for bordet får nytt liv
Kay Bojesen og Hamonoya har inngått et samarbeid. Dette gjør at merkevaren kan utvikle seg i større grad og styrke sin posisjon i markedet. For mens Sus Bojesen Rosenqvist fra Kay Bojesen nå kan konsentrere seg om de kreative, B2B-kundene og serveringsmarkedet innen bordtøy, tar Eva Veileborg Hald fra Hamonoya seg av salget til varehandelen.
Hamonoya har overtatt forhandlingen av Kay Bojesens ikoniske borddesign for detaljhandel, og både Eva Veileborg Hald, administrerende direktør i Hamonoya, og Sus Bojesen Rosenqvist, eier av Kay Bojesen, er glade for samarbeidet.
– Jeg gleder meg veldig til å frigjøre mer tid til å jobbe kreativt, for det er der styrken min ligger, sier Sus Bojesen, og Eva Veileborg Hald gleder seg til å ta seg av salget.
«Kay Bojesens ikoniske designkolleksjon for bordet passer perfekt inn i vår portefølje, samtidig er utviklingen at butikkene og kjedene i dag ønsker færre og større leverandører, og det kan vi hedre med Hamonoyas store produktkatalog. Kay Bojesen-merket har et godt rykte i markedet og en sterk designposisjon hos forbrukerne, så nå må vi spre merkevaren enda bredere. Vi må ut for å besøke butikkene, dytte dem og stå for varesalget, slik at forbrukerne får et bedre blikk på dem», står det.
Og både Eva og Sus kaller samarbeidet den perfekte matchen som kan styrke Kay Bojesen i fremtiden. «Nå gjør vi hver for oss det vi kan best, og det er et godt utgangspunkt», står det.
Mye historie
Historiefortellingen bak Kay Bojesens produkter er ganske unik. Det gjelder både rammen, hvor de hvite KAY porselenstallerkene tar form fra et sølvfat som Kay Bojesen tegnet i sin sølvsmedbutikk i København på 1930-tallet, og Grand Prix-bestikket, som Kay Bojesen fikk internasjonal anerkjennelse for i World Utstilling i Milano i 1951. Her vant han førsteprisen, kalt Grand Prix-prisen, som bestikkserien hans derfor ble oppkalt etter. Grand Pris sølvtøyet har siden blitt introdusert i både matt stål i 1953 og polert stål i 2011. I dag er det 32 forskjellige bestikkbiter tilgjengelig i hver finish, som fortsetter å bygge på de grunnleggende formene og funksjonene til den originale bestikkserien.
– Bestikket er like aktuelt i dag som da det ble lansert, og det selges både til restauranter og til privatkunder, sier Sus Bojesen, som er barnebarnet til Kay Bojesen, og drømmer om nå å få tid til å fordype seg videre. inn i bestefarens arkiv og finne flere Kay Bojesen-design som enten kan settes i produksjon igjen, eller som du kan designe videre fra.
Eva og Sus har også et felles oppdrag om å få sove på nye steder med Kay Bojesen og å kontinuerlig utvide samlingen.
Et eget univers
Kay Bojesen har sitt eget stilige, danske designunivers, men det kan også noe annet enn de merkene som ellers finnes i Hamonoyas portefølje, og det mener Eva Veilborg Hald er viktig.
Hun forteller også at trenden i dag går mot at unge også vil betale for kvalitet.
«De tenker på en annen måte enn oss andre. De blander Versace og H&M, og det samme skjer i hjemmet deres, der dyre designelementer som holder i mange år står side om side med resirkulering. Og faktisk samler ungdommene også i dag, i motsetning til for noen år siden. De vil ha det deilige bestikket og serviset”.
Kay Bojesen tar naturligvis også hensyn til bærekraft. Resirkulert stål brukes i den grad det i det hele tatt er mulig, og emballasjen er redesignet. – Og bærekraft ligger også i sjelen og lang holdbarhet til god design, sier Sus Bojesen Rosenqvist.
Nå lover de to enstemmig at Kay Bojesen må gå for fullt. «Vi er i ferd med å se inn i 2025 og 26. Vi har blitt veldig godt mottatt i varehandelen, vi har allerede snakket med de store forhandlerne, vi lytter til innspill fra markedet, og utvikler merkevaren i et tempo det gir mening, fordi det er ekstremt viktig for oss å holde på Kay Bojesen DNA.