Kundene vil bruke færre penger på Black Friday i år

Danskerne har gjennom hele 2023 vært tilbakeholdne med forbruket, og forventningene til årets store salg på Black Friday tyder også på at kundene vil bruke færre penger enn i fjor. Dansk Erhverv anslår at det vil bli brukt omtrent 3,4 milliarder kroner på Black Friday, noe som er 20-25% mindre enn i 2022.

Foto: 123RF.com

Dansk Erhverv har også i år undersøkt danskernes forventninger til Black Friday, og prognosen reflekterer den tilbakeholdenheten i forbruket som har preget 2023, og som også vil påvirke Black Friday.

Black Friday hovedfokuserer på fredag 24. november, men i realiteten strekker de gode salgstilbudene seg over minst en uke, og for noen butikker varer det faktisk hele november med tilbud. Uansett hvor lenge salgsperioden varer, var kundenes forventninger til å handle under Black Friday begrenset da Norstat for Dansk Erhverv spurte i begynnelsen av oktober.

"Det er dessverre ikke overraskende at danskerne holder på pengene, for det har de gjort hele året. Men at deres forventninger til Black Friday peker mot en nedgang på over 20 prosent sammenlignet med 2022 er veldig skuffende. Så det blir konkurranse mellom butikkene for å tilby de beste tilbudene for å tiltrekke kundene," sier e-handelsdirektør Niels Ralund fra Dansk Erhverv.

I år forventer 3 av 10 danskerne (29 prosent) å kjøpe noe på Black Friday. Dette er lavere enn fjorårets forventninger før Black Friday, da 36 prosent av danskerne forventet å handle. Danskerne forventer å bruke totalt 3,4 milliarder kroner på årets Black Friday, noe som er en nedgang på 20-25 prosent sammenlignet med forventningene i 2022.

Foto: Dansk Erhverv

Foto: Dansk Erhverv

Foto: Dansk Erhverv

Det er spesielt danskere over 30 år som forventer å gjøre mindre bruk av Black Friday-tilbudene. 23 prosent av danskene over 30 år forventer å kjøpe noe på Black Friday, mens dette gjelder for 54 prosent av de unge mellom 18-29 år. Kun 11 prosent av danskene over 60 år forventer å kjøpe noe i forbindelse med Black Friday.

"Vi har sett i andre analyser at pris spiller en stadig større rolle i danskernes forbruk, så mitt håp var at Black Friday med sine mange tilbud skulle være startskuddet for et større salg for detaljhandelen frem mot jul. Men jeg tror at jakten på gode tilbud øker i takt med at ønskelistene for jul blir skrevet, siden det ofte kjøpes julegaver på Black Friday," vurderer Niels Ralund.

8 av 10 vil kjøpe julegaver

Black Friday starter julegaveinnkjøpet, og i likhet med tidligere år forventer 8 av 10 forbrukere som vil handle på Black Friday at de skal kjøpe julegaver. Over halvparten (54%) vil også kjøpe noe til seg selv, og hver tredje kjøper noe til husstanden. Disse tallene er i tråd med tidligere års fordeling.

Forbrukerne søker mot nettet
Analysen viser også at flertallet av forbrukerne forventer å kjøpe Black Friday-tilbudene sine på nettet.

"Dette skyldes sannsynligvis at det er enkelt å finne akkurat de produktene man leter etter på nettet, og samtidig kan man raskt sammenligne priser."

"Hvis jeg skal dra det helt opp, så er nettet spesielt med på å demokratisere opplevelsen ved slike anledninger. Alle får tilgang til de samme tilbudene, uavhengig av hvor man bor og hvilke muligheter man har for å komme seg ut," avslutter Niels Raalund.

-PF

Relatert innhold

19.11.2024Designbase.no

Carpets & Rugs vokser

18.11.2024Designbase.no

Paula Gerbase utnevnt til Kreativ Direktør hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Home of Consumer Goods tilbyr et nytt merkeområde i 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Fokus på design! Nytt merkeområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Christmasworld Trends 25+: Søkelys på ansvar, fellesskapsfølelse og optimisme

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Creativeworld Trends 2025: Turer fulle av inspirasjon

23.10.2024Witt A/S

Sponseret

Innovativ komfort og design for de minste – MEMBANTU presenterer tre nyheter:

10.10.2024Designbase.no

imm cologne 2025 er kansellert

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023