Kundene vil bruke færre penger på Black Friday i år

Danskerne har gjennom hele 2023 vært tilbakeholdne med forbruket, og forventningene til årets store salg på Black Friday tyder også på at kundene vil bruke færre penger enn i fjor. Dansk Erhverv anslår at det vil bli brukt omtrent 3,4 milliarder kroner på Black Friday, noe som er 20-25% mindre enn i 2022.

Foto: 123RF.com

Dansk Erhverv har også i år undersøkt danskernes forventninger til Black Friday, og prognosen reflekterer den tilbakeholdenheten i forbruket som har preget 2023, og som også vil påvirke Black Friday.

Black Friday hovedfokuserer på fredag 24. november, men i realiteten strekker de gode salgstilbudene seg over minst en uke, og for noen butikker varer det faktisk hele november med tilbud. Uansett hvor lenge salgsperioden varer, var kundenes forventninger til å handle under Black Friday begrenset da Norstat for Dansk Erhverv spurte i begynnelsen av oktober.

"Det er dessverre ikke overraskende at danskerne holder på pengene, for det har de gjort hele året. Men at deres forventninger til Black Friday peker mot en nedgang på over 20 prosent sammenlignet med 2022 er veldig skuffende. Så det blir konkurranse mellom butikkene for å tilby de beste tilbudene for å tiltrekke kundene," sier e-handelsdirektør Niels Ralund fra Dansk Erhverv.

I år forventer 3 av 10 danskerne (29 prosent) å kjøpe noe på Black Friday. Dette er lavere enn fjorårets forventninger før Black Friday, da 36 prosent av danskerne forventet å handle. Danskerne forventer å bruke totalt 3,4 milliarder kroner på årets Black Friday, noe som er en nedgang på 20-25 prosent sammenlignet med forventningene i 2022.

Foto: Dansk Erhverv

Foto: Dansk Erhverv

Foto: Dansk Erhverv

Det er spesielt danskere over 30 år som forventer å gjøre mindre bruk av Black Friday-tilbudene. 23 prosent av danskene over 30 år forventer å kjøpe noe på Black Friday, mens dette gjelder for 54 prosent av de unge mellom 18-29 år. Kun 11 prosent av danskene over 60 år forventer å kjøpe noe i forbindelse med Black Friday.

"Vi har sett i andre analyser at pris spiller en stadig større rolle i danskernes forbruk, så mitt håp var at Black Friday med sine mange tilbud skulle være startskuddet for et større salg for detaljhandelen frem mot jul. Men jeg tror at jakten på gode tilbud øker i takt med at ønskelistene for jul blir skrevet, siden det ofte kjøpes julegaver på Black Friday," vurderer Niels Ralund.

8 av 10 vil kjøpe julegaver

Black Friday starter julegaveinnkjøpet, og i likhet med tidligere år forventer 8 av 10 forbrukere som vil handle på Black Friday at de skal kjøpe julegaver. Over halvparten (54%) vil også kjøpe noe til seg selv, og hver tredje kjøper noe til husstanden. Disse tallene er i tråd med tidligere års fordeling.

Forbrukerne søker mot nettet
Analysen viser også at flertallet av forbrukerne forventer å kjøpe Black Friday-tilbudene sine på nettet.

"Dette skyldes sannsynligvis at det er enkelt å finne akkurat de produktene man leter etter på nettet, og samtidig kan man raskt sammenligne priser."

"Hvis jeg skal dra det helt opp, så er nettet spesielt med på å demokratisere opplevelsen ved slike anledninger. Alle får tilgang til de samme tilbudene, uavhengig av hvor man bor og hvilke muligheter man har for å komme seg ut," avslutter Niels Raalund.

-PF

Relatert innhold

18.12.2024Designbase.no

De potensielle cybersikkerhetstruslene i 2025

17.12.2024Designbase.no

Svanemerket tildeler Svanemerket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.no

Fleksible skatteregler for generasjonsskifte bør ikke erstatte familiemøtet

05.12.2024Witt A/S

Sponseret

Fra villa til industri: Segway Navimow X-serien setter nye standarder for plenpleie

04.12.2024Formex

Sponseret

Kreativitet og bærekraft i fokus på Formex i januar

03.12.2024Designbase.no

Nordiske gründere og startups skal være spydspisser

02.12.2024Droppery

Sponseret

Solfelt intensiverer samarbeidet med Droppery: «Building growth together»

25.11.2024Designbase.no

Optimisme i sikte i en presset designbransje

Events

Se alt
Dimex ApS
Utstilling
Nordstil 2025 - Bestillinger legges i nord

Som det nordlige knutepunktet tiltrekker Nordstil flere kjøpere om bord hvert år - det er her den nordtyske detaljhandelen og mange flere bestiller innovative produkter til sitt sortiment. Mange impulser og et utvalg produkter som ikke er i sikte andre steder i Norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Show
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex ApS
Utstilling
Heimtextil - Internasjonal messe for hjemme- og kontraktstekstiler

Den internasjonalt unike plattformen for hjemme- og kontraktstekstiler og tekstildesign. Opplev sesongens trender, tekstilbærekraft, verdens største utvalg av boligtekstiler samt produkt- og informasjonstilbud for interiør, gjestfrihet og megatrend søvn. Globalt kombinert og lidenskapelig presentert.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Utstilling
Maison&Objet

Opplev det beste innen design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, et ledende globalt arrangement for profesjonelle innen design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Utstilling
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Utstilling
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OG TRENDER

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023