Margretheskålen har fått ”new body – same soul”

"New body - same soul" er akkurat det som kjennetegner den nye Margretheskålen som lanseres akkurat nå. Følelsen er den samme, men funksjonene er oppdatert. Det vil si at den er laget av et nytt materiale som kan resirkuleres, og den tåler både mikrobølgeovn og fryser.

Foto: Rosti/F&H Group

Følelsen må være helt riktig. Vekten må være riktig, klangen må være riktig, og funksjonaliteten må være den samme. Dette gjelder hele Danmarks Margretheskål, og det skal ikke endres på! Men likevel må det gjøres, for når Rosti lanserer en ny versjon av den velkjente Margretheskålen, ser den ut og føles helt lik den gamle, men den er laget av et materiale som kan resirkuleres, og som tåler både mikrobølgeovn og fryser. Dermed er det laget en ny utgave av røreskålen, som i år kan feire sin 70-års fødselsdag.
"Dette har vært en lang reise for oss - og en betydelig vanskeligere enn vi hadde forestilt oss," sier merkevaresjef for Rosti, Kasper Egelund Nissen. "For når man jobber i plastverdenen, er det små ting som kan hindre fremgang, og ting tar tid."

F&H Group kjøpte Rosti i 2019, og kort tid etter kom den nye EU-forordningen for plastmaterialer. Men faktisk hadde Rosti allerede i 2013 startet det store arbeidet med å finne et nytt materiale som kunne erstatte melamin.

"Så vi fortsatte det gode arbeidet deres, og i den testformen de hadde skapt, og som vi fikk med i avtalen, har vi totalt testet over 30 forskjellige materialer. Imidlertid fant vi faktisk ikke et materiale som direkte kunne erstatte melamin. Derfor bestemte vi oss for å lage vårt eget materiale fra bunnen av. Dette ble til Durostima (Durable Rosti Material), som vi nå har fått varemerkeregistrert," forteller Kasper Egelund Nissen.

Foto: Rosti/F&H Group

Margrethes DNA

Margretheskålen har sitt eget DNA, og samtidig er den hovedproduktet i Rosti-kolleksjonen. "Dette kan vi ikke og vil ikke gå på kompromiss med, og vi bestemte oss for å gjøre det riktig, selv om det tok tid og testet både oss og våre forhandlere tålmodigheten," sier Kasper Egelund Nissen, som fastslår at han er glad for at de tok den ekstra tiden for å komme 100% i mål.

Han forklarer at der de fleste produkter får problemer, er når det gjelder å bruke en håndmikser uten å ripe eller skade skålen på noen måte," forklarer Kasper, samtidig som han viser eksempler på både riper og til og med brukne testversjoner. "Margretheskålen har alltid vært et produkt som varer, og det skal den fortsette å være. Nettopp derfor velger vi også å gi fem års garanti på produktene."

Kasper forteller også at det har vært viktig at den nye versjonen 2.0 av Margretheskålen har den udefinerbare følelsen man får når man holder en Margretheskål i hendene. "Det handler om vekten og klangen, som også måtte gjenskapes," forklarer han, og det har vært en utfordring.

Ny kropp - samme sjel

Men i tillegg til å lage en skål som ligner så mye som mulig på den "gamle" Margrethe, måtte den nye versjonen også ha funksjoner for 2024. Med andre ord: Ny kropp - samme sjel.

"Først og fremst var det viktig for oss at den kunne resirkuleres og brukes til andre plastmaterialer som for eksempel såpedispensere eller hagemøbler, i motsetning til melaminen som bare kan knuses og brukes til formål som veifyll," forklarer Kasper, som også sier at grunnen til at skålen ikke er laget av resirkulert plast, er enkelt og greit at det for tiden ikke finnes noen resirkulerte materialer som egner seg til å lage Margretheskåler som er godkjent for matkontakt.

Det var også viktig at den nye Margretheskålen tålte både mikrobølgeovn og fryser uten at materialet sprakk.

"Melamin er et utrolig hardt materiale. Derfor kan det sprekke hvis det utsettes for frosttemperaturer, og av samme grunn kunne man også knekke tuten hvis man mistet skålen. Dette skjer ikke så lett med den nye utgaven, fordi materialet er litt mykere og gir litt etter - uten å knekke," sier Kasper.

Når det gjelder grunnen til at de har valgt å investere både tid, penger og energi i å lage en ny versjon av Margretheskålen, sier Kasper:

"Vi føler at tiden er inne for oppgradering. Av hensyn til miljøet og for å få flere funksjoner i skålen. Men når alt er sagt, er det "Ny kropp - samme sjel", og Margretheskålen skal fortsatt være et enkelt produkt som bare fungerer."

Det nye varemerkeregistrerte Durostima-materialet kan fremover bare brukes av Rosti. Men planen er også å implementere det i en rekke andre Rosti-produkter. Til våren 2024 kommer også en mikserkanne og gryteskjeer i det nye materialet, og over tid vil vi se mer tilbehør i Durostima. Og når de nye skålene lanseres, fases melaminskålene ut.

Materialet er dyrere å produsere enn melamin, og derfor fastslår Kasper også at de nye produktene vil være litt dyrere i butikkene. "Men forbrukerne får også mer for pengene."

Den nye Margretheskålen kommer i 10 farger med tre nye farger på paletten; Electric blue, Beetroot og Lavender. "Vi opprettholder at Margretheskålen skal være en fargerik serie, og det vil jevnlig komme nye farger både i skålene og tilbehøret."

"Vi føler at tiden er inne for oppgradering. Av hensyn til miljøet og for å få flere funksjoner i skålen. Men når alt er sagt, er det "Ny kropp - samme sjel", og Margretheskålen skal fortsatt være et enkelt produkt som bare fungerer."

Kasper Egelund Nissen

70 år
Når den nye Margretheskålen lanseres på de store europeiske messene i januar, skjer det i 70-årsjubileet for Margrethes "fødsel", og Kasper Egelund Nissen forteller at de vil dele denne historien med forbrukerne til høsten 2024. Margretheskålen ble opprettet på 50-tallet. Man sammensatte det som i dag kalles en fokusgruppe, hvor man hadde kjøpt inn en rekke skåler og lot de tilstedeværende kommentere dem. De ønsket en rund tut å helle av, et håndtak å holde i, og en skål som tålte en visp uten at innholdet fløt over kanten når man vispet. Disse inngangene ble gitt til designerne Sigvard Bernadotte og Acton Bjørn, som deretter laget en modell i tre og malte den rød. Den presenterte de for Rosti som sa ja takk, og i 1954 lanserte de Margretheskålen, som siden har vært en vanlig forekomst i nesten alle danske hjem, og som ofte har gått i arv fra generasjon til generasjon. Skålen er for øvrig oppkalt etter Bernadottes niese, prinsesse Margrethe, Danmarks nåværende dronning, og siden lanseringen er den solgt i over 25 millioner eksemplarer over hele verden.

Foto: Rosti/F&H Group

Foto: Rosti/F&H Group

Foto: Rosti/F&H Group

Relatert innhold

26.04.2024Designbase.no

Ambiente Trends 24+: En iscenesettelse av luksusen av stillhet, nye komposisjoner og digitale innovasjoner

24.04.2024Designbase.no

Heimtextil samarbeider med Patricia Urquiola i 2025

16.04.2024Designbase.no

Hamonoya er en ny distributør for Patisse

15.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Gode 79NORD-nyheter fra Morsø

11.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Essensen av kvalitet fra HOLM

10.04.2024Witt A/S

Sponseret

Brygg kaffe som de profesjonelle baristaene

01.04.2024Brix Design A/S

Sponseret

La våren innby til skalldyrfest.

25.03.2024Witt A/S

Sponseret

Glad i bobler? Lag dem selv – i alt!

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023