Naturens farger og former - porselen produsert på Fåberg

I Norges eldste skifabrikk fant søstrene Ingvild og Sidsel inspirasjon til å skape kopper, skåler, fat og kanner i organiske former.

Krum kopper i stort fargeutvalg. Pressefoto: Ment.

Året var 2012. Ingvild og Sidsel bar på en drøm om å jobbe sammen og skape gjenstander i porselen. Ingvild var utdannet fra Westerdals reklameskole og jobbet med styling og interiør, Sidsel var en dreven blomsterdekoratør og utdannet innen produktdesign. Nå ville de satse sammen og lage bærekraftig design, med vakre objekter av god kvalitet som var holdbare og kunne kombineres.

Søstrene Ingvild og Sidsel har sammen startet MENT, og deres design kjennetegnes av organiske former med taktile overflater i naturens nyanser. Pressefoto: Ment..

–Da vi fikk høre om den gamle skifabrikken til Rustad nord for Lillehammer som var til salgs, dro vi for å ta en titt. Bygget var stort, åpent og lyst og ga rom for å utfolde seg. Vi ble enige om å kjøpet og dermed satte vi i gang, forklarer Ingvild.

I dag er fabrikken forvandlet til et flott showroom med hyller og bord som viser alle seriene i merket som fikk navnet Ment! Formene er organiske og asymmetriske, stilen litt japansk-inspirert men likevel nordisk. Ingvild og Sidsel tegner og utvikler design og farger sammen. Materialene er porselen, keramikk, glass, tre og ull.

­–Vi produserer det meste av porselenet i et lokale like ved, la oss ta en titt der.

Ingvild tar meg med noen minutters gange ned i veien hvor Sidsel holder til med sine ansatte som i full konsentrasjon støper, pusser, polerer, filer, brenner og glaserer. Porselen krever godt håndlag og tålmodighet.

–Vi var heldige som fant en dyktig kar fra Myanmar bosatt i Norge som hadde erfaring med modellarbeid fra smykkeproduksjon. Vi finner ingen med erfaring fra denne typen produksjon i Norge, så vi må lære opp de ansatte. Han har vært med på å utvikle produksjonen for oss her, forklarer Sidsel.

Det tar 6 dager å lage et objekt, det er tiden som kreves for å gjennomføre alle håndverksprosesser i selve produksjonen.

I den gamle skifabrikken på Fåberg åpner søstrene showroomet opp som butikk hver fredag og lørdag. Her finner du en oase av norsk design og lokal produksjon. Pressefoto: Ment..


–Først må produktet designes og modellen utvikles. Så utvikles en støpeform, fargeoppskrifter utvikles og deretter kan produksjonen starte. Da støpes produktet , tørkes, kanter skjæres og  pusses for hånd, produktet brennes, pusses på nytt og  glaseres og skal nok en gang i ovnen, påpeker Sidsel.

Sidsel viser meg gipsformene som fylles med flytende porselensmasse som får tørke alt fra 15 minutter til 2 timer avhengig av design og stil.

–Vi følger med på hvor raskt kanten tykner, sier hun og viser hvordan massen blir mørkere etter som den tørker i ytterkanten. –Så heller vi ut de flytende restene og venter litt før gjenstandene kan tas ut av formen. Vi må være forsiktige og lett på hånden.

Kopper, fat og skåler tørker i et døgn før kanter pusses og går videre til råbrenningen på rundt 1000 grader i 22 timer. Så følger pussing igjen før glasur og brenning på 1260 grader i 28 timer. Ny sliping og kvalitetskontroll er neste steg før varene pakkes til forsendelse til forhandlere rundt om i Norge og Frankrike.

­–Vi har vært på Maison & Objet messen i Paris, fått gode kontakter og har egen representant i Frankrike.

Franskmennene verdsetter de flotte objektene inspirert av norsk natur. Spesielt engasjerte ble de da søstrene var i gang med servise for Under på Lindesnes, verdens største undervannsrestaurant.

–I Frankrike visste de mye mer om dette prosjektet enn i Norge, og viste tydelig begeistring for Under designen.

Sidsel og Ingvild er stolt over å ha deltatt på et så omfattende prosjekt sammen med arkitektkontoret Snøhetta som de tegnet Under serien for.

På Fåberg produseres det gjennomfarget porselen, og hvert unike produkt skapes for hånd. Pressefoto: Ment..

–Det er sjelden at et prosjekt får fullendt visjonen fra begynnelse til slutt, slik som på Under. Nå selger vi også Under serien på Lindesnes Havhotell for alle som er interesserte.

De løfter frem noen gjenstander, de er vakre men ikke skjøre, solide uten å være grove.

–Vi ønsket å skape porselenskopper med god funksjon og som hverdagsprodukter. Ikke bare som alle de tynne porselenskoppene som står stablet til pynt i glasskap. Disse er kraftige og sterke men med tynn kant. Vi må ha tynne kanter for at koppene skal være gode å drikke av. Våre ansatte er flinke til å pusse og polere til perfeksjon.

Under produksjonen er de opptatt av å følge med på at alt går riktig for seg.

­–Går noe feil kan vi stoppe tidlig i prosessen, gå tilbake og dermed unngå å kassere. Det blir det også mindre rester av. Feilvarer tar vi med til gjenbruk. Bærekraft er viktig for oss.

Begge er opptatt av god funksjon og god design så produktene kan leve lenge. Trendy, kortlivete varer og bruk-og-kast er ikke noe for dem.

–Vi tester funksjonen nøye før vi går i gang med produksjon, da unngår vi svinn. Som denne kannen med skrå design hadde vi noen ekstra runder på, den vippet over og vi måtte lage den tyngre i bunnen, sier Sidsel.

–Det å brenne så grundig på så høy temperatur som vi gjør, bidrar også til god holdbarhet. Ment porselenet tåler oppvaskmaskin, hevder Ingvild.

De tar kun i bruk den beste porselensmassen og nevner at med så gode materialer og god kvalitet i alle ledd blir Ment objektene vanskelig å kopiere, noe de har opplevd flere ganger men som heldigvis er lett å avsløre.

Blåtoner er nytt for sesongen, de står fint i balanse til Ments fargeutvalg som beige, grått og grønt. Pressefoto: Ment..

Pga. håndverket blir også alle gjenstandene unike. Noen kunder reagerer i begynnelsen, begynner å sammenligne varene men dette er ikke masseproduksjon, det er kunsthåndverk.

–Hver farge kommer også i forskjellige utgaver. Velger vi grønt har vi mange grønnyanser. Det samme med blått, den presenteres i mange ulike toner slik som naturen er. Et blad på et tre har alltid sjatteringer i seg, vannet skifter farge etter lys og sesong.

Sidsel titter ut av et stort vindu ned på Lågen. De er begge opptatt av elven som endrer karakter om det er solskinn eller gråværsdag, om den har brevann eller ei. Lågen er også en inspirasjon på et fargenavn.

–Vi har mange norske navn på fargene våre som Krekling, Tåke, Jord, Mosegrå og Kongle fordi det er norsk natur som vi er inspirert av. Ideene kommer og går hele tiden, men vi skulle gjerne hatt enda mer tid til å gå skogsturer. Tid blir mangelvare i tiden som grunder, men det å skape Ment seriene er moro, forklarer Ingvild.

Design, produksjon, messer. Følge opp forhandlere, drive med opplæring og holde kundekvelder. Ingvild og Sidsel er hands on. De skaper ekte håndverk. Det tar tid og er et valg!

Relatert innhold

24.04.2024Designbase.no

Heimtextil samarbeider med Patricia Urquiola i 2025

23.04.2024Designbase.no

Fire makrotrender for de kommende årene

17.04.2024F&H Group AS

Sponseret

En solid versjon av en moderne klassiker

12.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Nydelig servise fra Villa Collection Denmark

12.03.2024Designbase.no

Ny Henning Koppel-inspirert innfatning

07.03.2024Designbase.no

Kenya eller Nederland? Hvor har roser minst klimaavtrykk?

19.02.2024Designbase.no

Sett opp til påske

13.02.2024Designbase.no

Södahls fire nye akrylduker varsler våren

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023