Q&A med norsk detaljhandel

Norske og nordiske varer, bærekraft og kortreist. Enklere livstil og møbler som skal vare. Dette preger butikkene som satser på 2020.

Detaljhandelen har det hardt i dag. Hva skal man gjøre for å kunne følge med på nettbutikkenes inntog? Og hvordan tiltrekker man og holder på kundene?

Designbase har tatt temperaturen på butikkene i design- og interiørbransjen, og snakket med sosialantropolog og trendspotter Gunn-Helen Øye.

Gunn-Helen, hva skjer i norsk detaljhandel?
–Alle snakker om butikkdøden, og Vita parfymerikjede og Toys’r us leketøykjede gikk konkurs i 2019 (Vita har riktignok blitt kjøpt opp). Massimo Dutti i Bogstadveien og kleskjeden Days Like This til Varner har lagt ned. De store klassiske kjedene har tjent mye penger men salget går nå ned, også for sportskjedene. De små butikkene sliter, Black Friday er ikke noe for dem. De har ikke mulighet for å gi 70% rabatt. Rådet til butikkene er å være tidsriktige og tilby varer som passer 2020. Man må være tydelig på butikkonseptet og kjenne sine kunder.

–Ønsket om et enklere liv er en annen tendens. Det gir seg utslag i hvordan man handler. Vi ser at brukte varer og gjenbruk spiser av kaken, bærekraft tankegangen er høyst tilstede. Før gikk man gjerne ut og tittet i butikker på lørdagene, nå ser jeg det er mindre folk ute i Oslo.

Gunn-Helen Øye .

Hvilke bedrifter tenker nytt?
–H&M som eksempel har i København og på Kastrup satset på et annet og dyrere utvalg enn i de vanlige HM butikkene med Arket Store & Cafe hvor det presenteres færre varer. Der selges notatbøker, hårspenner og klær som ligger litt under medium priser. Jeg kjøpte en hårspenne som jeg ga 125 DKK for, det er dyrt til å være H&M men den har bedre kvalitet. COS har gjort det samme med forretninger som er mer oversiktlige. Atmosfæren blir også roligere, det vrimler ikke av mennesker. Blir Arket Store & Cafe en suksess, kommer konseptet også til Oslo og Stockholm.

–Japanske Kombu er verdt å merke seg, deres filosofi er å bare beholde ting som er magiske. Mange søker den veien. For noen år siden hadde Louis Vuitton et par års ventetid på utvalgte veskemodeller, i den tiden hadde man lengselen. Det kan oppleves som eksklusivt og at man er utvalgt.

Kjenner du til hvem som gjør det bra?
–Luksusbutikkene kommer bedre ut enn billigbutikker. Designerbutikkene i Oslo går alle veldig bra. De har aldri salg, og selger tidløse plagg. Shopperen satser gjerne på luksus for bedre kvalitet og varer som lever lenger. Det er en del av bærekraft-ideologien. Luksuskjeder som Louis Vuitton øker og har store overskudd samtidig som folk fortsatt handler hos H&M og Zara. Forbrukere har behov for noe nytt, det er psykologi.

–Nike har hatt suksess med at man kan tegne sine egne sko. Det å påvirke produktet man handler innen rimelighetens grenser, er viktig.

Hva tenker du for 2020?
–Det er spennende tider, fordi handelen er fragmentert. Netthandelen overtar alt, tror kanskje noen. Men nei, den står for max 10% av omsetningen, men handlemønsteret er endret på de siste ti år. IKEA tar grep og åpner utstillingsbutikk i Oslo sentrum, med færre varer enn i varehusene og slik er man tilbake til da grunnleggeren Ingvar Kamprad startet. Han mente det holdt å vise frem 3 sofaer, det ble for mye å velge fra med 15 modeller. For mange valg er vanskelig for moderne forbrukere. Trenger vi å velge fra 14 tomatsupper? Acne har til sammenligning én boblekåpe i vinterkolleksjonen, med en lang og en kort modell.

–Noen butikker satser på menn ser jeg, fordi menn velger effektivt. YME på Paléet i Oslo er i det segmentet der, kun 10% av utvalget er nå for kvinner. Ekte kvalitet er noe menn forstår og de kjøper den ene tingen i toppkvalitet. Da har de investert i tidløse varer, det liker de. Det er nok av menn med den innstillingen til at det blir salg av det.

–Innen interiør gjør kjøkkenprodusentene det bra, de leverer inn til boligprosjekter, der har de store deler av salget sitt. Norskeide Huseby med fabrikk i Våler leverer ikke til prosjektmarkedet, men de klarer seg bra. Vi pusser mye opp og de som selger til rehabiliteringsmarkedet, gjør det også bra. Skeidar og Bohus er butikkene vi går til når vi skal handle seng og sofa til gode priser. I toppsjiktet finner vi Expo Nova! Det er butikkene på mellomsegmentet som sliter.

–Bærekraft verdiene må med i produktene uansett bransje. Som at en benkeplate skal komme fra en bærekraftig skog, og vi handler ikke med firmaer som driver barnearbeid. Bevisstheten har økt blant forbrukerne, avslutter Gunn-Helen Øye.

Les også

Q&A med Svein Inge og Tanya Pilskog, nettbutikken Interiør24

Q&A med Siri Eriksson, daglig leder for Verket Interiør

Q&A med Randi Ditlev-Simonsen, kjedeleder hos Designforevig

Relatert innhold

24.04.2024Designbase.no

Heimtextil samarbeider med Patricia Urquiola i 2025

23.04.2024Designbase.no

Fire makrotrender for de kommende årene

16.04.2024Witt A/S

Sponseret

Witt A/S overtar distribusjonen av Aiper kabelfrie bassengroboter i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponseret

Fra resirkulert plast til slitesterke og multifunksjonelle produkter

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

04.04.2024Witt A/S

Sponseret

iRobot introduserer ny prisvennlig 2-i-1 basisrobot: Roomba Combo Essential

26.03.2024Designbase.no

Iittala avduker ny logo og font

25.03.2024Designbase.no

Se opp for den franske antiavfallsloven

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023