Q&A med norsk detaljhandel: Designforevig

Randi Ditlev-Simonsen, kjedeleder hos Designforevig.

Randi Ditlev-Simonsen, kjedeleder hos Designforevig..

Norske og nordiske varer, bærekraft og kortreist. Enklere livstil og møbler som skal vare. Dette preger butikkene som satser på 2020. Designbase har tatt temperaturen på butikkene i design- og interiørbransjen.


Hvilke trender ser du i den norske designhandelen?
–Det er MYE som skjer og dte endrer seg i alle deler av varehandel om dagen, og ikke minst går endringene veldig fort! Tydelig tendens, også i vår «brede» bransje, er jo kanalglidning hvor stadig flere aktører selger like type varer og kategorier som de ikke tidligere har hatt, for å trekke kunder inn i sitt konsept. Konsekvenser er at det blir mange om beinet og at mange konsepter blir utydelige. Det er også blitt stadig enklere å produsere og kopiere populære varer veldig raskt, og det blir i så måte vanskelig for kunden å følge med i svingene på hva som er hva. Nå selges det trendy, rimelig bestikk og servise på Kid, kosttilskudd i sportsbutikker, og alt fra akebrett til ulltøy og neglelakk på Apoteket. Flere store nettbutikker/plattformer har tatt grep om mange, og stadig flere, av de kjente og kjære designer-merkevarene, noe vi opplever som en litt «skummel» utvikling. Vi tror dessverre at design-merker som velger å gå i den retningen for å oppnå vekst, i lengden kommer til å bli uinteressante for den engasjerte kunden. Når tilgjengelighet og pris er de eneste virkemidlene for å tiltrekke flere og nye kunder, så gjør det dessverre at merket/varen blir mindre interessante over tid.  Vi håper dette er noe som merkevare-eiere og -designere vil være enda mer oppmerksomme på i tiden fremover. I hvert fall om de også ønsker å beholde de mindre, frittstående og mer særegne butikkene for å eksponere sine brands.   

–Noe annet vi legger merke til er at det stadig blir vanskeligere å skille mellom trend og design. Vi tenker at reell design skal være mer tidløst enn trendy, men de to går selvfølgelig hånd i hånd og påvirker hverandre. Når det gjelder trender innen interiør og design så opplever vi at følgende peker seg ut:
-Naturinspirert i både farger, materialer og struktur, gjerne varme beige farger som  jordfarger og rødtoner, og røffe strukturer som sand, strå, mur eller stein.
-Fargerikt, lekent, asymmetrisk og litt «kaotisk» design.
-Glamour og litt retro med fokus på dype farger, myke luksuriøse tekstiler og teksturer, frynser, marmor og gjerne gyllent metall i messing/gull.

Hva satses det på av opplevelser for kundene?
-Vi opplever at det kunden i første omgang kommer til våre butikker for, er det «lille ekstra» – og spesielt i forbindelse med gaver til seg selv eller andre.  De ønsker å føle seg trygge på at vi har produkter og merker som ikke alle andre har, og at vi hjelper til med å finne det som passer for dem og den de skal gi gaven til. Unikhet, personlighet og inspirasjon er nøkkelordene, og dette tror vi må gjennomsyre alt vi gjør fremover. Vi tror nok også at dette i enda større grad skal påvirke hvordan vi utformer våre butikker. Butikkene bør være destinasjoner i seg selv.

I hvilken grad spiller service inn i konkurransen om nye kunder og å beholde dem?
–Vi opplever at service er blitt en såkalt «hygiene faktor» for kundene.  De har blitt, gudskjelov og med all rett, mer kravstore hva gjelder service, sømløshet og ikke minst informasjon og kunnskap om det man selger.  Ofte vet kunden nå veldig mye selv og gjennomskuer om butikkansatte ikke vet hva de snakket om. Dette er noe som vi som faghandel alltid har hatt fokus på og fått gode tilbakemeldinger på – og det akter vi å fortsette med. Kunden skal føle at det er inspirerende, givende og ikke minst trygt og enkelt å handle i våre butikker. Hvis ikke vil vi gjerne få tilbakemeldinger, så vi kan rette opp og bli bedre! 

Hvilke aktiviteter har dere planlagt for 1. kvartal 2020?
–Januar er en typisk salgsmåned hvor også vi, som de fleste andre, kommer til å ha gode tilbud på varer som er spesielt konkurranseutsatt. Utover det, vil vi fokusere på relevans til høytider og sesonger, samt at vi ønsker å få opp fokus på gaver som gleder og varer. Vi vil skape «giverglede» fordi man vet at når man gir noe av kvalitet, vil mottakeren sette pris på gaven i lang tid.  Vi har de siste to årene også hatt kampanjer med fokus på gjenbruk. Konseptet «Bytt til Nytt» har vært et samarbeid med Fretex som går ut på ut på at kunder kan få rabatt på nye serviser hos oss, ved å bytte inn sine gamle serviser i våre butikker. Vi sørger for at serviser som leveres inn får nytt liv hos Fretex. Dette konseptet ønsker vi å fortsette med, og videreutvikle.

Notat

Etter at artikkelen ble brakt inn i Designbase, gikk Designforevig konkurs:

Designforevig nettbutikk og kjedeselskap gikk konkurs 14. januar, men fire av butikkene i kjeden, i Trondheim, Molde, Bergen og Stavanger, gikk raskt i gang med å få overtatt boet. Dermed ble det ny drift i nettbutikken i løpet av noen påfølgende dager.

Designforevig en landsomfattende frivillig kjede innen glass, porselen, kjøkken- og interiørprodukter stiftet i 1996, heleid av lokale butikkeiere. Butikkene er ikke berørt av konkursen.

Hvordan ser du for deg fremtiden for Designforevig? Og «designhandel» forøvrig? 
–Handelsmønsteret, kundenes endrede preferanser og den økene digitaliseringen fører til raske endringer. Når det gjelder designhandelen generelt, mener vi at merkevare-leverandørene må bestemme seg for hvilke kanaler de vil markedsføres gjennom, og sørge for at pris ikke blir viktigste parameter. Designforevig jobber kontinuerlig med å foreta nødvendige endringer, for å fremdeles ha en relevans. Det er et krevende arbeid, men noe av løsningen kan være å gå litt motstrøms. Flere av kjedens medlemmer er familiebedrifter og nærmest som institusjoner å regne i sine byer. For eksempel er CI Pedersen i Trondheim over 160 år gammel og nå drevet av 5. generasjon. Kjedens eldste medlem er Glassmagasinet Øgrey som ble startet i 1847, mens Brødrene Pedersen i Stavanger har ligget i sitt historiske bygg i Breigata i 140 år, nå drevet av 5. og 6. generasjon. Glass Thomsen med sine 4 butikker i Bergen er 115  år, mens OE Strande i Molde fylte 100 år i 2014, og ligger fortsatt i sitt ikoniske bygg med den runde fasaden. Historiene vitner om brennende engasjement for faget, kombinert med endringsvilje og tilpasningsdyktighet til kundens behov og ønsker, noe som vi tror blir stadig viktigere å holde fast ved. Vi må tilby relevante og annerledes varer til de som er genuint interessert, istedenfor å forsvinne i mengden av større kjeder som vil tilby alt til alle, til en stadig lavere pris. Neste generasjon er allerede veldig beviste på forbruk og miljø, og vi tror det vil komme en dreining mot at flere ønsker færre, mer meningsfylte, kvalitetsorienterte og personlige ting.  Det ønsker vi å tilby, i våre lokale markeder.

Les også

Sosialantropolog og trendspotter Gunn-Helen Øyes bud for hva som skjer i norsk detaljhandel

Q&A med Svein Inge og Tanya Pilskog, nettbutikken Interiør24

Q&A med Siri Eriksson, daglig leder for Verket Interiør

Relatert innhold

27.03.2024Designbase.no

Light + Building viste fremtiden i Frankfurt

26.03.2024Designbase.no

Iittala avduker ny logo og font

22.03.2024Designbase.no

EuroCIS 2024 ble avsluttet

20.03.2024Designbase.no

Design House Stockholm får ny administrerende direktør

19.03.2024Designbase.no

Ny pris hyller bærekraftig og vakker kollektiv konstruksjon

15.03.2024Designbase.no

Creativeworld-utstillere donerer kunstutstyr til barn

13.03.2024Designbase.no

Hold deg unna Facebook

08.03.2024Designbase.no

IKEA uniformer gjenbrukes i en ny tekstilkolleksjon

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023