Q&A med norsk detaljhandel: Verket Interiør

Siri Eriksson, daglig leder for Verket Interiør på Bærums-Verk.

Siri Eriksson, daglig leder for Verket Interiør. .

Norske og nordiske varer, bærekraft og kortreist. Enklere livstil og møbler som skal vare. Dette preger butikkene som satser på 2020. Designbase har tatt temperaturen på butikkene i design- og interiørbransjen.

Hvilke trender ser du i den norske møbelhandelen?
–Bransjen er i en veldig stor omveltning. Våre kunder vil se møblene helst live, og Verket Interiør har mye å by på i et spennende lokale. Vi har i tillegg nettbutikk og selger en god del derfra parallelt. På møbler med høy prislapp, vil folk riktignok fortsatt ta og føle på det de skal kjøpe. Et konsollbord til kr 1.200 kan de kjøpe på nett mens dyre varer kommer de til butikken for å se.

–Vår kundekrets er opptatt av bærekraft, de spør mye mer om hvor varene kommer fra. Vi har mest skandinaviske varer, det betyr kortreist. Det er lett å snakke om de norske merkene, folk synes det er stas og vil støtte sin egen industri.

Er det visse merker som er ekstra ettertraktet?
–Vi begynte med LK Hjelle i fjor sommer (2019), og det har tatt av. Aldri før har vi hatt varer som folk stopper så ofte opp for. Mange har et forhold til den produsenten, fra foreldre eller besteforeldre. Det blir storytelling også fra kundenes side. De spør om ekstradeler, og hvordan de kan redde en stol som står halvveis bortgjemt.

–Av andre merker er Carl Hansen i særdeleshet og Fritz Hansen populære. Krone Hansen samt Ygg&Lyng er også store, sistnevnte har norsk design og produseres i Baltikum.

–Vi har «varer som varer», dvs. klassikere og håndverksprodukter laget for å bestå. Klassikere er trenden hos oss! Når folk spør meg hvem som er våre konkurrenter, er det Illums Bolighus og Huseby men også Finn.no. Folk er flinkere til å ta vare på ting og videreselge, særlig de unge. Hvis noen kjøper et Carl Hansen produkt, som en Y-stol til kr 7.-8.000, så har den både god kvalitet og kan videreselges. Det tar flere med i beregningen av prisen, slik var det ikke før. Folk tenker mer langsiktig nå. De velger heller en dyr stol som skal vare enn mange IKEA stoler som holder kortere tid. Det er en hyggelig trend for samfunnet, men en utfordring for butikkene. Vi må ha varer som skal nå ut.

Hvordan inspirerer dere kundene?
–Vi har kunde-events flere ganger i året, det er innarbeidet for våre trofaste kunder. Eventer gir mye omsetning og booster salg, de vil bli stadig viktigere fordi vi kjører ikke priskampanjer.

–Vi har en stor butikk med mange miljøer, kall det gjerne «miljøer i miljø», de gir en følelse av å hvordan stilen kan arte seg hjemme. Vi viser sofa med teppe, bord og hel sammensetning for at kundene skal få ideer. Vi kan ta hjembesøk men det beste er å få folk til oss i butikk og vise frem varene direkte, og se på ekstra utvalg i kataloger.

I hvilken grad spiller service inn i konkurransen om nye kunder og beholde kunder?
–Kundeservice er den eneste måten å vinne på i forhold til nettbutikk. Hos oss kan kundene ta og føle på varene, derfor selges fortsatt møbler mest i butikk. Heldigvis skjønner mange at det er enklere å snakke med et menneske hvis man trenger service, reparasjoner og hjelp i ettertid.

Hvordan ser du for deg fremtiden for din forretning? Og norsk møbelhandel?
–I 2020 blir det business as usual. Vi er i den delen av bransjen som går fra medium high til høy priskategori. Vi har tro på at vi har livets rett og lever opp til de kravene som kundene har.

–Jeg har fulgt våre kunder i disse 22 årene fra Verket Interiør åpnet. Kundene har kommet i en viss alder, og flytter fra store hus og downscaler litt. De ønsker ikke voluminøse møbler, heller en enklere og renere stil. Generelt er møblene er ikke så digre lengre, vi lever enklere på mindre arealer.

–I tillegg til events er vi aktive på Instagram, der får vi inn mye folk utenom de faste kundene. Verket Interiør har 30.000 følgere, og når vi legger ut noe spesielt får vi direkte respons hele tiden, - Instagram er utrolig selgende. Derfor er Instagram et av satsningsområdene, det er lettere å vinne folk der enn å få folk i butikk på andre måter. Vi har en heltidsansatt på sosiale medier på 8. året. Verket Interiør var tidlig ute med sosiale medier, og det bærer frukter.

–På nettshopen selges ikke for store møbler, mer mindre ting som sofabord på grunn av transporten. I dag er transporten ganske dyr så jeg tror det kan komme alternative aktører på banen i tiden fremover.

Les også

Sosialantropolog og trendspotter Gunn-Helen Øyes bud for hva som skjer i norsk detaljhandel

Q&A med Svein Inge og Tanya Pilskog, nettbutikken Interiør24

Q&A med Randi Ditlev-Simonsen, kjedeleder hos Designforevig

Relatert innhold

26.04.2024Designbase.no

Ambiente Trends 24+: En iscenesettelse av luksusen av stillhet, nye komposisjoner og digitale innovasjoner

24.04.2024Designbase.no

Heimtextil samarbeider med Patricia Urquiola i 2025

16.04.2024Witt A/S

Sponseret

Witt A/S overtar distribusjonen av Aiper kabelfrie bassengroboter i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponseret

Fra resirkulert plast til slitesterke og multifunksjonelle produkter

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

04.04.2024Witt A/S

Sponseret

iRobot introduserer ny prisvennlig 2-i-1 basisrobot: Roomba Combo Essential

26.03.2024Designbase.no

Iittala avduker ny logo og font

25.03.2024Designbase.no

Se opp for den franske antiavfallsloven

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023