Q&A med norsk detaljhandel: Interiør24
Svein Inge og Tanya Pilskog driver nettbutikken Interiør24.
Norske og nordiske varer, bærekraft og kortreist. Enklere livstil og møbler som skal vare. Dette preger butikkene som satser på 2020. Designbase har tatt temperaturen på butikkene i design- og interiørbransjen.
Hvilke trender ser dere i den norske interiørhandelen?
–Vi selger hovedsakelig skandinaviske designede møbler og interiør. Vi ser at trendbildet skifter mer og mer mot skandinavisk design, og at stadig flere kunder i markedet får øynene opp for denne stilen. I denne stilen ser vi mer organisk design og naturlige farger som begynner å skape trend i markedet. Vi har et jevnt trykk og god etterspørsel på alle varegruppene våre.
I hvilken grad spiller service inn i konkurransen om nye kunder og å beholde dem?
–Vår erfaring er at å yte god service er en meget viktig del av det å både skaffe nye kunder, og det å beholde gamle kunder.
Har dere planlagt kampanjer for 1. kvartal 2020?
–Vi har alltid noen aktiviteter sammen med leverandørene våre, og første kvartal skal vi blant annet kjøre en fantastisk sofakampanje, som vi anbefaler alle å følge med på.
Hvilke fordeler har dere som nettbutikk kontra butikker og kjeder?
–Fordelen med å handle på internett er jo først og fremst at det er mindre tidkrevende, kundene kan handle når det passer da nettbutikken er åpen 24 timer i døgnet. Man får også sendt varene hjem på døren eller i postkassen for en gunstig fraktpris, eller til nærmeste post i butikk for en enda gunstigere fraktpris. For oss som butikk er jo den største fordelen at vi når kunder over hele Norge. Alle kan handle hos oss. Vi har også et stort varelager, med stort sett korte leveransetider ut til kundene våre.
Hvordan ser dere for dere fremtiden for Interiør24? Og «netthandel» forøvrig?
–Vi ser meget lyst på fremtiden til Interiør24. Vi er i en kontinuerlig vekst, og vi øker salget for hvert år som går. Vi har titusenvis av fornøyde kunder over hele landet, og vi har som mål å fortsette å vokse for å kunne tilby flere merkevarer til det norske markedet. Netthandel generelt er inne i en litt kritisk fase, da konkurransen er stor også der. En annen ting er det at kundene er blitt vant til ekstremt lave fraktpriser, og i noen tilfeller fraktfri levering, noe som gjør at nettbutikkene legger ut hele eller deler av fraktkostnadene, og taper penger på frakt hver dag.
Les også
Sosialantropolog og trendspotter Gunn-Helen Øyes bud for hva som skjer i norsk detaljhandel