Se opp for den franske antiavfallsloven

Hvis tekstiler importeres til Frankrike, må du sørge for at du overholder loven, dersom selskapet er omfattet av den

Foto: 123RF.com

Selger din bedrift boligtekstiler, klær, sko mm. på det franske markedet er det en risiko for at det allerede er eller vil bli rammet av den skjerpede lovgivningen, som bl.a. betyr at du må opplyse om en rekke forhold. Dette er skrevet av DM&T.

Franskmennene ønsker å gjøre unna avfallsmengden, og derfor vedtok de i 2020 antiavfallslovgivningen AGEC, med den ultimate ambisjonen om å skape en sirkulær økonomi. Det rammer produsenter, importører av varer som til slutt blir avfall. Siden april 2022 har produkter av den typen måttet oppfylle visse kriterier både når det gjelder selve produktet og miljøpåvirkningen av emballasjen som følge av dekret 2022-748. Dekretet omfatter også merker som selger klær, sko og hjemmetekstiler på det franske markedet.

Flere selskaper dekket fra 1. januar 2024

Dekretet har trådt i kraft for store selskaper med en omsetning på det franske markedet på over 50 mil. Euro. Fra 1. januar 2024 gjelder dette også for bedrifter med en omsetning på over 20 millioner kroner. euro og minst 10.000 solgte enheter, og fra begynnelsen av 2025 trer siste trinn i kraft, og dermed selskaper med en omsetning på over 10 millioner euro og minst 10 000 enheter solgt på det franske markedet også dekkes,

Frankrike vil, i tråd med EU-initiativene Empowering Consumers og Circular Economy Action Plan, skape større åpenhet om produkters miljøpåvirkning til fordel for forbrukerne allerede i kjøpsøyeblikket takket være ny og forbedret miljømerking. Derfor må selskaper som selger på det franske markedet gi nøyaktig informasjon om produktets miljøegenskaper og egenskaper.

Dette betyr også at generelle påstander som miljøvennlig og lignende er forbudt.

Dette må du informere oss om

Kravene fra franske myndigheter er tilsvarende de som finnes i EUs Ecodesign-forordning. Informasjonen skal være tilgjengelig i kjøpssituasjonen, d.v.s. i butikk eller på nett, og etter kjøp.

Foto: 123RF.com

For tekstiler etc. dette betyr at bl.a. krav om at selskapet oppgir:

  • Innhold av farlige stoffer
  • Informasjon om opprinnelsesland for de totale produksjonsprosessene (veving/strikking, farging, sying, etc.)
  • Innhold av syntetiske fibre - dersom mer enn 50 prosent av fibermassen består av syntetiske fibre, skal det opplyses om at produktet avgir plastmikrofibre (mikroplast) til miljøet ved vask.
  • Resirkulerte materialer og mulighet for resirkulering av materialer

En rekke krav gjelder også for emballasje som havner hos forbrukerne. Dersom skoesker, kleshengere, hangtags og lignende havner i husholdninger, dekkes også disse. Kravene gjelder bl.a. resirkulerte materialer, muligheten til å gjenbruke emballasjen og forbud mot komposterbar emballasje.

Slik skal informasjonen presenteres

I henhold til artikkel R541-222 i dekretet, i henhold til DM&T, skal informasjonen gjøres tilgjengelig på et dedikert nettsted og det må være mulig å få tilgang til informasjonen for hvert enkelt produkt under overskriften "fiche produit relative aux qualités et caractéristiques environmentnementales ", som gjør det mulig å utføre et søk og trekke ut data.

Ved å samle inn og presentere data digitalt kan du bruke en QR-kode eller NFC-teknologi. På denne måten vil du som bedrift også være i bedre stand til å møte de kommende EU-kravene til digitalt produktpass.

Husk at all informasjon må være tilgjengelig på fransk.

Relatert innhold

18.12.2024Designbase.no

De potensielle cybersikkerhetstruslene i 2025

17.12.2024Designbase.no

Svanemerket tildeler Svanemerket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.no

Fleksible skatteregler for generasjonsskifte bør ikke erstatte familiemøtet

05.12.2024Witt A/S

Sponseret

Fra villa til industri: Segway Navimow X-serien setter nye standarder for plenpleie

04.12.2024Formex

Sponseret

Kreativitet og bærekraft i fokus på Formex i januar

03.12.2024Designbase.no

Nordiske gründere og startups skal være spydspisser

02.12.2024Droppery

Sponseret

Solfelt intensiverer samarbeidet med Droppery: «Building growth together»

25.11.2024Designbase.no

Optimisme i sikte i en presset designbransje

Events

Se alt
Dimex ApS
Utstilling
Heimtextil - Internasjonal messe for hjemme- og kontraktstekstiler

Den internasjonalt unike plattformen for hjemme- og kontraktstekstiler og tekstildesign. Opplev sesongens trender, tekstilbærekraft, verdens største utvalg av boligtekstiler samt produkt- og informasjonstilbud for interiør, gjestfrihet og megatrend søvn. Globalt kombinert og lidenskapelig presentert.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Utstilling
Maison&Objet

Opplev det beste innen design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, et ledende globalt arrangement for profesjonelle innen design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Utstilling
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Utstilling
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OG TRENDER

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Utstilling
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Utstilling
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023