Vi har nådd slutten av begynnelsen

–Vi er fornøyd med utviklingen vi har vært gjennom, og vi er stolte over resultatutviklingen, sier administrerende direktør i Morsø Peter Normann, og ser positivt på fremtiden. –Vi må ikke bare selge en grill, vi må selge en livsstil. Dette har vært målet siden Morsø startet sin transformasjon, og det er det som skal drive selskapet videre.

Morsø vil gjerne selge griller. Men de vil mye heller selge en livsstil. Foto: Morsø.

Da administrerende direktør Peter Normann i 2017 annonserte at Morsø skulle på en vekstreise fra å være et ovnsmerke til å bli et livsstilsbrand, og at kolleksjonen skulle inneholde både peisovner, griller, vaser og lysestaker, var det mange som ikke trodde det var mulig. Men det var det.

Administrerende direktør Peter Normann. Foto: Morsø.

Morsø hadde i 2021 tidenes høyeste omsetning med et positivt resultat etter skatt på et tosifret millionbeløp.

Peter Normann kaller utvidelsen med kategoriene Kitchen, Living, Dining og Outdoor for essentiel, og han er fornøyd med at det er valgt en strategi med flere ben å stå på. –Vi er ikke lenger så avhengige av om et enkelt segment går opp eller ned.

Men han legger heller ikke skjul på at det har vært en tøff reise som selskapet har vært gjennom, og at Morsøs ansatte har gjort en kjempeinnsats i den vanskelige tiden.

–Vi tapte mange millioner. I 2016-17 ble salget av vedovner til England halvert på grunn av Brexit. Den stabiliserte seg på et lavt nivå i 2018, men samme år opphørte den danske støtteordningen for vedovner, og salget falt med 30 prosent. Vi var midt i en konverteringsprosess, så det slo ekstra hardt inn. Men i løpet av de siste tre-fire årene har vi økt bunnlinjen med over 40 millioner. Vi har fått fart i nye markeder, og vi ser nå at det store arbeidet vi la ned for å utvikle nye kategorier var den riktige strategien for oss.

Peter slår fast at man nå er i en situasjon hvor man har nådd slutten av begynnelsen.
–Vi er gjennom den vanskelige tiden. Vi selger mer, men vi har også blitt mer effektive, så nå ser vi fremover med en positiv tro på fremtiden.

Morsø Forno fås i tre størrelser. Foto: Morsø.

Hva har korona betydd?

Peter er ikke i tvil om at koronaen har hatt en positiv effekt på salget, slik den har hatt for de fleste bedrifter innen livsstils- og designbransjen. –Men vi har vokst mye mer i de enkelte kategoriene enn det generelle markedet, så koronaen har katalysert en allerede positiv utvikling, sier han.

Når det er sagt, mener Peter også at bransjen generelt ser inn i et utfordrende 2022 med kostnadsøkninger på energi, på materialer og komponenter, økninger på 6-8 ganger på sjøfrakt og hvor EUs mobilitetspakke alene vil bety 8-15% prisøkning på landfrakt. I tillegg forlengede leadtimes.

–Det vil slå inn på inntjeningen, og selv om vi kan velte noe av kostnadsøkningene over på forbrukerne i form av prisøkninger, vil vi også gjøre et innhugg i marginene.

Peter håper imidlertid at kostnadsøkningene er forbigående, men han frykter også at forbrukerne vil bremse opp, og dermed at samfunnet vil bremses.

–Nå ser vi heldigvis full effekt av strategien vår, og vi kan konsentrere oss om arbeidet med den daglige ledelsen, og om å manøvrere gjennom utfordringene som fremtiden bringer.

Balcone er en ny elektrisk grill designet af Maria Berntsen. Foto: Morsø.

Vi er både ydmyke og aggressive

–Vi er fornøyd med utviklingen vi har vært gjennom, og vi er stolte over resultatutviklingen, men vi er også ydmyke over potensialet som ligger foran oss som vi nå må forstå å utnytte. Vi ser det som en forpliktelse å utnytte mulighetene på en riktig måte.

Med den positive situasjonen Morsø nå er i, understreker Peter også at de har offensive planer om å utvide Morsø i omkringliggende land, og at de har stort fokus på produktutvikling.

–Produktutvikling innenfor alle våre kategorier er en av hjørnesteinene i selskapets vekst med hovedfokus på kjøkken, stue, spisestue og utendørs segmentene.

Fokus er i første omgang på Norge, Sverige og Tyskland. I Norge er det F&H som står for salg av alle kategorier, i Sverige er Andreas Somfai leid inn for å kjøre outdoors, mens F&H tar seg av de andre kategoriene, og i Tyskland har man etablert eget salgskontor.

–Men vi må selvfølgelig også fortsette utviklingen i Danmark, sier Peter.

Morsø gir forbrukerne en interiørstil som de kan kjøpe seg inn i. Foto: Morsø.

Vi ønsker å selge en outdoor-livsstil

Når det gjelder utendørs segmentet opplyser Peter at man selvfølgelig ønsker å selge en grill, men at man mye heller vil selge en livsstil til terrassen eller balkongen.

Og strategien er å fokusere på kvinnene. –Ofte er det menn som kjøper griller og grilltilbehør. Vårt mål er å lage produkter som er så pene at kvinnene også vil ha dem stående på terrassen, og så funksjonelle at menn er enige om det.

Derfor lyder det også i utviklingsprosessen: "Er det noe kvinner liker?" Neste steg i designprosessen er å lage noe som signaliserer at det er en Morsø og at det er dansk design, fordi den skandinaviske designstilen er den røde tråden i utendørskolleksjonen så vel som i Kitchen, Living and Dining, med sine rene linjer og pene former.

Det jobbes selvfølgelig med høy kvalitet og tilgjengelig pris. I tillegg søkes det å lage komplementære produkter slik at grillopplevelsen kan utvides med griller, bord, gryter, holdere for krydder og sidebord med mer.

–Vi gir med andre ord forbrukerne en interiørstil som de kan kjøpe seg inn i over flere runder, sier Peter og avslutter med å slå fast at han er ekstremt trygg på fremtiden.


–Vi er på god vei og vi er helt klare til å ta de neste stegene.

Relatert innhold

16.05.2024Designbase.no

Dropp utsagn som "CO2-nøytral"

14.05.2024Designbase.no

Koelnmesse i nytt samarbeid med Colombias ledende designmesse

30.04.2024Designbase.no

Messe Frankfurt tilbyr gratis online arrangementer for alle

23.04.2024Designbase.no

Kunstig intelligens i detaljhandelen

18.04.2024Designbase.no

Rosendahl Design Group oppnår B Corp-sertifisering

16.04.2024Witt A/S

Sponseret

Witt A/S overtar distribusjonen av Aiper kabelfrie bassengroboter i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponseret

Fra resirkulert plast til slitesterke og multifunksjonelle produkter

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023