WMF - 170 år med lidenskap for god smak

Med erfaring og lidenskap for innovasjon

Foto: WMF

WMF fyller i år 170 år. Siden grunnleggelsen i Geislingen, Baden-Württemberg, har WMF stått for godt håndverk, enestående kvalitet, sofistikert design og tiårs erfaring med profesjonelle verktøy. Selskapet begynte med ren metallbearbeiding og har siden utviklet et omfattende sortiment innenfor de tre forretningsområdene; forbrukerprodukter, kaffemaskiner for profesjonell bruk og hotellutstyr. Gjennom alt dette har WMF opprettholdt sine verdier og tradisjoner, men alltid hatt fingeren på pulsen og fokusert på banebrytende innovasjoner. Dette har i årenes løp ført til et betydelig antall milepæler, patenter og designikoner.

I 170 år har WMF-merket derfor satt standarden med sine nyvinninger og fungert som en viktig drivkraft i markedet. Dette skyldes produkter hvis fremragende design, perfekte funksjonalitet og høy kvalitet gir appetitt på kulinariske opplevelser. Alt fra å forberede og tilberede ingrediensene til å spise og drikke resultatet. Fire øyeblikk der WMF-merket spiller en sentral rolle i kundenes liv. Fra å forberede ingrediensene med presisjonsskjærende kjøkkenkniver, tilberede maten med innovativt kjøkkenutstyr og spise resultatet med vakkert formet bestikk for å servere drikkevarer i karaffer og nyte alt sammen ved et elegant dekket bord.

Historien begynte i 1853 da mølleeieren Daniel Straub og brødrene Schweizer grunnla metallvarefabrikken Straub & Schweizer i Geislingen. I 1880 fusjonerte selskapet med metallvarefabrikken Ritter & Co og ble til Württembergische Metallwarenfabrik. I dag kan merket se tilbake på 170 år med forandring og suksess, og selskapet er stolt over å ha bevart røttene og arven i navnet: WMF - Württembergische Metallwarenfabrik.

WMF tilbyr matlagnings-, drikke- og spisekultur på høyeste nivå. Hver dag bruker mer enn 100 millioner mennesker over hele verden produktene. De bruker dem på kjøkkenet hjemme, nyter nylaget kaffespesialiteter eller får servert stilige måltider på restauranter og hoteller. Utmerket design, perfekt funksjonalitet og optimal kvalitet betyr at man alltid er sikret en kulinarisk opplevelse.

De tre forretningsområdene

Uansett om det er bordtjeneste og produkter til private kjøkken, kaffemaskiner for den eksklusive gastronomiske sektoren eller utstyr for hoteller, stiller WMF seg opp som et førsteklasses merke som kun er fornøyd med å levere det beste innenfor sine tre forretningssegmenter. For sluttbrukeren har sortimentet alltid vært synonymt med spesielle øyeblikk og med design "Laget i Tyskland." Det gjelder alt fra håndsmidde kniver og kjøkkenutstyr av høy kvalitet til ultramoderne små elektriske apparater for nesten ethvert formål. Målet er å gjøre hvert øyeblikk produktene brukes til noe spesielt - fra matlaging til man setter seg til bords. Med løftet "Designed to Perform" leverer alle WMF-kaffemaskiner for profesjonell bruk utmerket teknikk og pålitelig funksjon, enten det er helautomatiske kaffemaskiner, automatiske portafilterløsninger eller helautomatiske filterkaffemaskiner. Produktene for B2B-sektoren kjennetegnes av kvalitetsstempelet "Laget i Tyskland." Med over 350 teknikere har WMF også Europas største interne serviceselskap. Til slutt er det WMFs sortiment av profesjonelt hotellutstyr som tilfredsstiller selv de mest eksklusive krav og leverer hotell- og cateringprodukter av høyeste kvalitet og en rekke designvarianter. Produktutvalget inneholder alt som kreves for å gi gjestene optimal service, fra bestikk og glass, serveringsutstyr og borddekorasjoner til det fleksible modulsystemet for buffeten.

Kvalitet

Utmerket kvalitet er en av hjørnesteinene i selskapet som setter de høyeste standardene for produktene sine og seg selv. Dette gjelder alt fra valg av materiale, håndverk og design til rådgivning. Hvert produkt skal kjennetegnes ved høy funksjonalitet og holdbarhet. Det internasjonalt anerkjente kvalitetsmerket og opprinnelsesbetegnelsen "Laget i Tyskland" spiller en stor rolle for verdiskapingen. WMF produserer produkter i Tyskland og Europa og bruker nøye utvalgte leverandører og partnere over hele verden. Selskapet har en global kvalitetsorganisasjon som godkjenner alle varer, tester dem i henhold til gjeldende lover og forskrifter og sikrer at alle produkter alltid oppfyller WMFs konsekvent høye standard.

Design som kjerneverdi

Enestående design har vært en integrert del av selskapets historie helt fra begynnelsen av. Allerede i 1889 ble alle designavdelinger - fra modellstudier til katalogillustratører - samlet i den spesialbygde "kunstnerbygningen". Målet på den tiden var å forbedre arbeidsforholdene for kunstnerne. Her ble grunnlaget for intern design og produktutvikling lagt. I dag manifesterer designerklæringen seg i WMF-prinsippene for førsteklasses design. De fire retningslinjene er kjerneelementene i designets DNA og en viktig del av merkeidentiteten: helhetlig design, autentisk design, gjennomtenkt design og designikoner.

Et datterselskap av Groupe SEB

Som et datterselskap av den franske konsernet Groupe SEB har WMF siden 2016 vært en del av et internasjonalt team med 33 000 ansatte i over 150 land, som håndterer 31 merker innenfor forbruker- og bedriftssektoren. Med sin gode blanding av lang erfaring og lidenskap for innovasjon har WMF ikke bare en bedriftshistorie som ligner Groupe SEBs, men også mange av de samme viktige verdiene. Samtidig forblir WMF tro mot sine røtter som et førsteklasses merke med hovedkvarter i Geislingen og 170 års erfaring.

Relatert innhold

21.05.2024Designbase.no

Eventyrlig inngang på årets Formex

21.05.2024Designbase.no

Unge talentfulle nordiske designere hedres over hele verden

17.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Blomsterbergs får kreativiteten til å blomstre

16.04.2024Designbase.no

Hamonoya er en ny distributør for Patisse

15.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Gode 79NORD-nyheter fra Morsø

11.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Essensen av kvalitet fra HOLM

10.04.2024Witt A/S

Sponseret

Brygg kaffe som de profesjonelle baristaene

01.04.2024Brix Design A/S

Sponseret

La våren innby til skalldyrfest.

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023