4 av 10 dansker følger bedrifter og påvirkere på sosiale medier
Instagram har overgått Facebook og er nå danskens primære plattform for å følge bedrifter og påvirkere. Men det kan være kortvarig, da TikTok er på sterk fremmarsj. Dette viser en ny analyse fra Dansk Erhverv.
Nye tall fra Dansk Erhverv viser at 37 prosent av danskerne følger bedrifter eller påvirkere på sosiale medier. Dette er en liten økning fra fjoråret, hvor tallet var 34 prosent. Økningen drives spesielt av unge, der andelen som følger bedrifter og påvirkere har økt fra 57 prosent til 67 prosent.
Instagram overgår Facebook
Det mest populære mediet er Instagram, som 7 av 10 danske netthandlere bruker. Dermed har det billedbaserte mediet etter noen år på andreplassen nå overgått Facebook som plattformen flest brukere benytter for å følge bedrifter eller påvirkere.
At Instagram og Facebook topper listen kommer ikke som en overraskelse for bedriftene, og det harmonerer godt med deres markedsføringsplaner. Det forklarer Mathilde Møller, konsulent i Dansk Erhverv og ekspert på sosiale medier: "Vår siste medlemsundersøkelse viste tydelig at bedriftenes markedsavdelinger bruker mest ressurser på Facebook og Instagram. Det er kjente plattformer som både de og brukerne kjenner til."
Bedriftenes markedsavdelinger bruker mest ressurser på Facebook og Instagram.
Dansk Erhverv
TikTok er på fremmarsj
Instagrams erobring av førsteplassen er langt fra det mest interessante i analysen, ifølge Mathilde Møller. Det som virkelig er interessant er TikToks enorme fremgang. Mediet er på kraftig fremmarsj og har på ett år mer enn doblet andelen av brukere som følger påvirkere eller merkevarer. Blant de unge har andelen økt fra 14 prosent i 2021, til 32 prosent i 2022, og nå 42 prosent i 2023, og dermed er TikTok nesten like populært som Facebook. "Det er ganske imponerende, spesielt når man tenker på all den negative omtalen TikTok har fått den siste tiden," sier Mathilde Møller og utdyper: "Denne utviklingen står også i kontrast til vår medlemsundersøkelse, som viser at bedriftene forventer å redusere budsjettet for TikTok."
Undervurder ikke nyhetsbrevet
Ikke overraskende spiller alder en stor rolle når det gjelder hvilke plattformer man bruker. Mens de unge er på Snapchat og TikTok, er barnefamilier på Facebook, og de eldre er interessert i nyhetsbrev. Faktisk mottar hele 60 prosent av de eldre nyhetsbrev fra bedrifter. Dette kan virke overraskende høyt, men det understreker en viktig poeng, forklarer Mathilde Møller: "Du skal ikke undervurdere nyhetsbrevet. Det er populært blant mange forbrukere, og for butikkene er det også en attraktiv kanal, siden man ikke påvirkes av økninger i annonse-/plattformpriser, og e-post gir deg også de ettertraktede førstepartsdataene."
-PF