4 av 10 dansker følger bedrifter og påvirkere på sosiale medier

Instagram har overgått Facebook og er nå danskens primære plattform for å følge bedrifter og påvirkere. Men det kan være kortvarig, da TikTok er på sterk fremmarsj. Dette viser en ny analyse fra Dansk Erhverv.

TikTok er på fremmarsj. Blant de unge har andelen økt fra 14 til 32 prosent, og designbransjen bør utnytte dette.. Foto: 123rf.com

Nye tall fra Dansk Erhverv viser at 37 prosent av danskerne følger bedrifter eller påvirkere på sosiale medier. Dette er en liten økning fra fjoråret, hvor tallet var 34 prosent. Økningen drives spesielt av unge, der andelen som følger bedrifter og påvirkere har økt fra 57 prosent til 67 prosent. 

Instagram overgår Facebook 

Det mest populære mediet er Instagram, som 7 av 10 danske netthandlere bruker. Dermed har det billedbaserte mediet etter noen år på andreplassen nå overgått Facebook som plattformen flest brukere benytter for å følge bedrifter eller påvirkere. 

At Instagram og Facebook topper listen kommer ikke som en overraskelse for bedriftene, og det harmonerer godt med deres markedsføringsplaner. Det forklarer Mathilde Møller, konsulent i Dansk Erhverv og ekspert på sosiale medier: "Vår siste medlemsundersøkelse viste tydelig at bedriftenes markedsavdelinger bruker mest ressurser på Facebook og Instagram. Det er kjente plattformer som både de og brukerne kjenner til." 

 

Bedriftenes markedsavdelinger bruker mest ressurser på Facebook og Instagram.

Dansk Erhverv

TikTok er på fremmarsj 

Instagrams erobring av førsteplassen er langt fra det mest interessante i analysen, ifølge Mathilde Møller. Det som virkelig er interessant er TikToks enorme fremgang. Mediet er på kraftig fremmarsj og har på ett år mer enn doblet andelen av brukere som følger påvirkere eller merkevarer. Blant de unge har andelen økt fra 14 prosent i 2021, til 32 prosent i 2022, og nå 42 prosent i 2023, og dermed er TikTok nesten like populært som Facebook. "Det er ganske imponerende, spesielt når man tenker på all den negative omtalen TikTok har fått den siste tiden," sier Mathilde Møller og utdyper: "Denne utviklingen står også i kontrast til vår medlemsundersøkelse, som viser at bedriftene forventer å redusere budsjettet for TikTok." 

Undervurder ikke nyhetsbrevet 

Ikke overraskende spiller alder en stor rolle når det gjelder hvilke plattformer man bruker. Mens de unge er på Snapchat og TikTok, er barnefamilier på Facebook, og de eldre er interessert i nyhetsbrev. Faktisk mottar hele 60 prosent av de eldre nyhetsbrev fra bedrifter. Dette kan virke overraskende høyt, men det understreker en viktig poeng, forklarer Mathilde Møller: "Du skal ikke undervurdere nyhetsbrevet. Det er populært blant mange forbrukere, og for butikkene er det også en attraktiv kanal, siden man ikke påvirkes av økninger i annonse-/plattformpriser, og e-post gir deg også de ettertraktede førstepartsdataene." 

-PF 

Relatert innhold

18.12.2024Designbase.no

De potensielle cybersikkerhetstruslene i 2025

17.12.2024Designbase.no

Svanemerket tildeler Svanemerket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.no

Fleksible skatteregler for generasjonsskifte bør ikke erstatte familiemøtet

05.12.2024Witt A/S

Sponseret

Fra villa til industri: Segway Navimow X-serien setter nye standarder for plenpleie

04.12.2024Formex

Sponseret

Kreativitet og bærekraft i fokus på Formex i januar

03.12.2024Designbase.no

Nordiske gründere og startups skal være spydspisser

02.12.2024Droppery

Sponseret

Solfelt intensiverer samarbeidet med Droppery: «Building growth together»

25.11.2024Designbase.no

Optimisme i sikte i en presset designbransje

Events

Se alt
Dimex ApS
Utstilling
Nordstil 2025 - Bestillinger legges i nord

Som det nordlige knutepunktet tiltrekker Nordstil flere kjøpere om bord hvert år - det er her den nordtyske detaljhandelen og mange flere bestiller innovative produkter til sitt sortiment. Mange impulser og et utvalg produkter som ikke er i sikte andre steder i Norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Show
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex ApS
Utstilling
Heimtextil - Internasjonal messe for hjemme- og kontraktstekstiler

Den internasjonalt unike plattformen for hjemme- og kontraktstekstiler og tekstildesign. Opplev sesongens trender, tekstilbærekraft, verdens største utvalg av boligtekstiler samt produkt- og informasjonstilbud for interiør, gjestfrihet og megatrend søvn. Globalt kombinert og lidenskapelig presentert.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Utstilling
Maison&Objet

Opplev det beste innen design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, et ledende globalt arrangement for profesjonelle innen design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Utstilling
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Utstilling
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OG TRENDER

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023