5 hurtige til Mette Eskerod Foldager fra Umage

De siste årene har design- og interiørbransjen stått for bærekraft. Det gjelder også danske UMAGE, hvor de har utviklet en tekstilkolleksjon laget av plastavfall. Markedssjef Mette Eskerod Foldager forteller om kolleksjonen, Martindales verdier og klikk-på møbler.

Mette Eskerod Foldager. Foto: UMAGE.

Hos Umage har du valgt å bytte ut tekstilene dine med den bærekraftige kolleksjonen Horizons. Hva gjør de nye tekstilene klimavennlige?
–Det bærekraftige aspektet ved vår nye tekstilkolleksjon er at den er laget utelukkende av plastavfall, som vår sertifiserte tekstilleverandør samler inn i Kina fra strender, gater og smug. Plasten blir så bearbeidet til små 'flak', som smeltes til tråd, som spinnes inn i det ferdige tekstilet. Så kolleksjonen er en veldig fin og effektiv måte å resirkulere og minimere plastavfallet som belaster planeten. Horizons er også Oekotex-sertifisert – en omfattende standard som sikrer at det ikke brukes miljø- og helseskadelige stoffer i tekstilene.


Hvorfor er dette initiativet nødvendig?
–Som merkevare synes vi virkelig det er viktig å bestemme hvordan vi kan produsere mer bærekraftig i fremtiden og bevege oss mot en grønnere agenda. En ting er å forbedre våre eksisterende og fremtidige produkter, men hele selskapet må også ønske å gå mot en grønn omstilling og for eksempel sørge for å vite hvor store CO2-utslippene våre er. Det er ikke bare viktig å optimere virksomheten vår klimamessig gjennom produktene våre, men også å fokusere på de mer usynlige, interne prosessene. Det er nødvendig for alle om vi fortsatt skal kunne se mot en fremtid med muligheter. Det ligger også noe i tekstilkolleksjonens navn: Den skal minne oss om at en lysere fremtid er i sikte hvis vi alle gjør en innsats for planeten.


Vil du kunne føle forskjellen i de nye tekstilene sammenlignet med de forrige?
–Jeg synes faktisk de er enda deiligere. Man kan være tilbøyelig til å tro at overflaten på plastmaterialet vil være grovt, men det er spunnet for å ha et silkeaktig preg. Den fordeler seg også vakkert rundt møblene. Kvalitetsmessig vil du også kunne se en tydelig forskjell. Martindale-verdien, som betegner møblenes slitestyrke, er hele 67.000 for Horizons, noe som i bunn og grunn betyr at den er så slitesterk at den også kan brukes av hoteller og institusjoner, hvor møblene brukes konstant.


Hvilket arbeid er involvert i å erstatte alle dine nåværende tekstiler med de nye?
–Vi har tekstiler på mange av våre møbler på tvers av kolleksjonene – både stoler, men også flere av våre skjenker og skap. Så det er en stor del av vårt sortiment som bør få nytt liv gjennom Horizons. Vi sluttet faktisk å produsere møblene med det forrige stoffet i fjor, men flere av våre forhandlere kan fortsatt ha lager av møblene som ikke er produsert med Horizons. Så det er ikke sånn at vi bare fjerner de "gamle" møblene fra hyllene, det ville vært bortkastet. Det er en jevn overgang.


Hvordan strekker begrepet bærekraft seg over produktspekteret ditt?
–På flere måter. Alle våre produkter er for eksempel 'flatpakket', noe som sikrer at en stor andel av møblene kan transporteres samtidig. Slik prøver vi å minimere CO2-kostnadene som typisk er forbundet med frakt. Vi tilstreber også at alle våre produkter i en eller annen grad skal være fleksible og multi-funksjonelle. Vi lager lampeskjermer som kan brukes som pendel, som bordlampe eller som gulvlampe - sammensetningen er helt opp til deg. Så når du blir lei av å se på den hengende over spisebordet, eller om du bare har nye behov, er det et virvar av andre komposisjoner som skjermen fortsatt kan pryde. På våre lenestoler kan du klikke av selve stoffet på møblene, noe som er supersmart om du blir lei av fargen – for da kan du bare bytte den. Du trenger heller ikke slepe hele møblet for å rengjøres eller få det omtrukket om du skulle søle noe på det. På denne måten prøver vi å påvirke mer langsiktig og sakte forbruk. Vi kan tross alt ikke endre forbrukerens behov for at det skal skje noe nytt i interiøret, men da kan vi bidra til å gjøre det uten unødvendig sløsing.

Umage føres av Living & Dining i Norge.


https://living-dining.no
www.umage.dk

Relatert innhold

19.11.2024Designbase.no

Carpets & Rugs vokser

18.11.2024Designbase.no

Paula Gerbase utnevnt til Kreativ Direktør hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Home of Consumer Goods tilbyr et nytt merkeområde i 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Fokus på design! Nytt merkeområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Christmasworld Trends 25+: Søkelys på ansvar, fellesskapsfølelse og optimisme

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Creativeworld Trends 2025: Turer fulle av inspirasjon

23.10.2024Witt A/S

Sponseret

Innovativ komfort og design for de minste – MEMBANTU presenterer tre nyheter:

10.10.2024Designbase.no

imm cologne 2025 er kansellert

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023