5 raske med Karin Hindsbo, administrerende direktør for Nasjonalmuseet

Norges største museum for kunst, arkitektur og design har åpnet. Karin Hindsbo, administrerende direktør for Nasjonalmuseet holder i trådene og leder med engasjement.

Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland.

1
Fortell om åpningen av det nye Nasjonalmuseet? 
–Lørdag 11. juni åpnet endelig det nye Nasjonalmuseet. Det ble markert med en seremoni på museumsplassen med taler og musikkinnslag, før Hennes Majestet Dronning Sonja klippet snoren. Deretter strømmet publikum inn. Det var rørende å se! I løpet av åpningshelgen hadde museet nærmere 15 000 besøkende, og 75 000 besøkende de to første ukene. Etter mange år med bygging, planlegging, og innflytting av både ansatte og kunst, var dette naturligvis en stor dag. Nå er hele Norges samling av kunst, arkitektur og design samlet i Nordens største museum, og den er tilgjengelig for alle. Her skal hele Norge, og alle som besøker Oslo, få oppleve samlingen og skiftende utstillinger fra inn- og utland.

2
Hva særpreger arkitektur og design? 
–Det er et moderne museumsbygg med klassiske kvaliteter, med vakre og holdbare materialer, og med et perspektiv på flere hundre år. Bygget gir oss mulighet til å stille ut mer av samlingen enn noen gang før, og vi kan vise skiftende utstillinger av helt nye formater og av internasjonal skala. Dette er et hus som skal invitere til aktivitet, kreativitet og deltakelse. Med det nye bygget har Norge fått et museum i verdensklasse.

Karin Hindsbo (f. 1974) er direktør ved Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, som 11. juni åpnet Nordens største kunstmuseum i Oslo. Hindsbo er kunsthistoriker, og blant annet tidligere direktør for KODE Kunstmuseer og komponisthjem i Bergen og leder ved Sørlandets kunstmuseum. Hun har siden 2017 vært direktør for Nasjonalmuseet. .



3
Kan du beskrive noe av interiøret, belysning og valg av møbler?
–Bygget kjennetegnes av naturlige materialer som skifer, bronse, kalkstein, eik og marmor. Disse er valgt nettopp med tanke på holdbarhet. Skiferen er fra Oppdal i Trøndelag og dekker 24 000 kvadratmeter inne og ute. Steinen er kuttet på tvers for å gi en dekorativ og levende overflate. Mange av de 6.500 verkene i samlingspresentasjonen er lysømfintlige og samtlige har fått spesialtilpasset lys. Utstillingsrommene med klassisk billedkunst har fått kunstig overlys, som er med på å gi rommene mer luft og høyde. Fargene i de ulike rommene er bestemt av de italienske utstillingsdesignerne fra Guicciardini & Magni Architetti i samarbeid med Nasjonalmuseet. Når det gjelder møbler hadde vi et ønske om å fremheve norsk design. Blant annet er stolene i Salongen designet av Stine Aas, og Danielle Siggerud har formet små bord i metall. Gjennom en designkonkurranse fikk vi laget en egen museumsstol, utformet av Andreas Engesvik. Denne benyttes blant annet i kafeen og i biblioteket.


4
Hvilke utstillinger er verdt å vite om 2. halvår 2022?
–I tillegg til den faste samlingspresentasjonen som strekker seg over 87 rom, åpningsutstillingen «Jeg kaller det kunst» i Lyshallen, og eventyrutstillingen «Østenfor sol, vestenfor måne», er det flere temporære utstillinger på programmet i tiden som kommer. 8. september åpner «Piranesi og det moderne», som viser trykk av kunstneren Giovanni Battista Piranesi fra 1700-tallet. 3. november åpner den første utstillingen i en serie der internasjonale kunstnere inviteres til å lage et verk eller en installasjon spesielt for Lyshallen. Første kunster ut her er franske Laure Provost, som er en av vår tids mest fremtredende kunstnere. 10. november åpner den aller første solopresentasjonen av den britiske kunstneren Grayson Perry i Norge.

5
Hva er det med Nasjonalmuseet – og arkitektur – som fascinerer, begeistrer og vekker følelser? 
–Dette museet er bygget for å vare i mange hundre år, og for at Nasjonalmuseet på best mulige måte kan utføre sitt samfunnsoppdrag: Å utvikle, forvalte, forske på, tilgjengelig gjøre og formidle Norges største samling av kunst, arkitektur og design. Det er helt riktig at både prosessen og bygget skaper debatt, fordi det handler om vår kollektive kulturarv, og formidlingen av denne. Nå som bygget er åpent og samlingen er tilgjengelig, opplever vi at publikum omfavner bygget, og kunsten, og gjør det til sitt eget. Men vi skal alltid tåle at museet diskuteres og er gjenstand for en god debatt!www.nasjonalmuseet.no

Relatert innhold

26.04.2024Designbase.no

Ambiente Trends 24+: En iscenesettelse av luksusen av stillhet, nye komposisjoner og digitale innovasjoner

24.04.2024Designbase.no

Heimtextil samarbeider med Patricia Urquiola i 2025

16.04.2024Witt A/S

Sponseret

Witt A/S overtar distribusjonen av Aiper kabelfrie bassengroboter i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponseret

Fra resirkulert plast til slitesterke og multifunksjonelle produkter

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

04.04.2024Witt A/S

Sponseret

iRobot introduserer ny prisvennlig 2-i-1 basisrobot: Roomba Combo Essential

26.03.2024Designbase.no

Iittala avduker ny logo og font

25.03.2024Designbase.no

Se opp for den franske antiavfallsloven

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023