AI i øyehøyde

AI handler ikke om teknologi, men om mennesker. Derfor kan du ikke umiddelbart dra AI ned over eksisterende arbeidsflyter. Det krever lederskifte og empati å implementere AI i selskapet. Det mener Jacob Dalhoff, administrerende direktør i AI Rådgivning, og hans oppdrag er å ta AI ned i øyehøyde og se det som verktøyet det er.

AI handler ikke om teknologi, men om mennesker. Det sier Jacob Dalhoff, administrerende direktør i AI Rådgivning.. Foto: AI Rådgivning

AI handler ikke om teknologi, men om mennesker. Det er som en bakketopp du må over, og så er åpenbaringen foran deg. Det sier Jacob Dalhoff, administrerende direktør i AI Rådgivning. Han mener det er viktig at kunstig intelligens gjøres forståelig, for man kan ikke bruke AI effektivt hvis man ikke forstår det, og det gjelder både ledelsen i bedriften og de ansatte som skal jobbe med den.

«Du må også forstå at du ikke umiddelbart kan trekke AI over en eksisterende arbeidsflyt slik den er i dag, det krever ledelsesendring og empati, og det er en reise du er på. Derfor er det viktig å starte med å se på hvor det er fornuftig å implementere AI, hvor AI kan bidra til å løse utfordringer eller optimalisere virksomheten og deretter starte der, samtidig som man holder øye med horisonten”.

Det sier Jacob Dalhoff, som begynte å jobbe med AI på omveier. Han drev faktisk et oppstartsselskap innen forbrukerelektronikk som solgte dykkerkameraer, gjennom dette innledet han et samarbeid med dykkere som samlet inn data til havforskning. For Jacob er det viktig å forene elektronikk med mennesker og natur, og selv har han stor interesse av å gjøre en innsats for å redde havene.

"Jeg tror det er viktig å gi små og mellomstore bedrifter de kapasitetene og funksjonalitetene som tidligere var forbeholdt store bedrifter.". Foto: AI Rådgivning

I forbindelse med det arbeidet begynte Jacob å jobbe med kunstig intelligens, og da han kom tilbake til Holbæk for år siden etter å ha jobbet på Curacao i en årrekke, startet han AI Rådgivning med en ambisjon om å hjelpe små og mellomstore bedrifter med å effektivisere og produktivitet gjennom teknologi. Ved å heve det teknologiske lix-tallet, for å si det sånn.

«Jeg tror det er viktig å gi små og mellomstore bedrifter de kapasitetene og funksjonalitetene som tidligere var forbeholdt store bedrifter. Jeg kan håndtere det praktiske med et team som kan gjøre det mulig», sier Jacob, som også er med i IT-avdelingens NewTech-komité, han sitter i Dansk Standards Komite for kunstig intelligens, og han underviser ved MBK.

Spør du hvordan små og mellomstore bedrifter kan bruke AI, mener Jacob at du må se det som det verktøyet det er, og lære å integrere det blant annet. gjennom automatisering.

Bruk av AI kan være i chatbots og kunnskapsdeling eller avansert automatisering av arbeidsprosesser og mye mer. I forbindelse med kundeservice kan chatboten lære all produktinformasjon i hele produktkatalogen, og den kan sammenligne og gi informasjon om produkter, fordi chatboten kjenner produktene, og kundene kan spørre om produktene på naturlig språk. I tillegg kan du bruke AI til å overvåke spesifikke avdelinger i bedriften i forhold til ytelsesdata, og du kan få mye raskere oversikt over hva som fungerer og hva som ikke fungerer optimalt», forklarer Jacob.

Opplagte områder å bruke AI er også markedsføring og intern kommunikasjon samt ansattes onboarding, hvor AI kan spille en positiv rolle i form av en intelligent medarbeiderhåndbok.

«Vi kan bidra til å få oversikten og finne retningen i AI-universet ved å analysere behovet, bidra til å lage en strategi for å jobbe med AI, prioritere utvikling av muligheter, implementere dem og gi opplæring til de ansatte. I den forbindelse skal vi se på hvilke prosesser som kan automatiseres, hvilke chatboter som kan utvikles og hvor ledig tid kan kjøpes».

Jacob sier selv at han ikke lenger leser verken håndbøker eller store rapporter og dokumentasjon. «Jeg ber ChatGPT om å lese materialet og liste opp de viktige punktene. Det handler om å bruke verktøyene riktig, så du frigjør tid til de viktige tingene».

Du må revurdere arbeidsprosessene dine

Men Jacob er også den første som slår fast at man må være åpen for å restrukturere enkelte deler av selskapet, ellers når man ikke det fulle potensialet med AI.

"Du kan bruke AI til å skrive markedsføringsposter og la det være. Men du bør faktisk bruke den betydelige teknologiske fremgangen som AI-teknologi er til å se gjennom arbeidsprosessene dine, skape en oversikt, kanskje revurdere hvordan ting gjøres, og utfordre dagens strategi. Og så må du være klar over at du ikke kan implementere alt samtidig», sier han.

Hovedregelen er at uansett hvilken oppgave du skal gjøre, må du tenke på hvordan AI kan hjelpe, og en god tommelfingerregel er at uansett hvilken oppgave du står overfor, spør ChatGPT hvordan AI kan bidra til å løse det?» .

"AI er ikke et universalmiddel, men et flott verktøy som hjelper oss å følge med og holde oss oppdatert". Foto: AI Rådgivning

«Du kan se AI som en bakketopp som du må over. I begynnelsen krever det innsats, men når du først har funnet ut hvordan du bruker AI mest effektivt, går det raskt.

Opplæring av ansatte og lederskifte

Jacob forklarer at å jobbe med kunstig intelligens er som å helle vann i en bøtte for å finne ut hvor hullene er og deretter lukke dem. Det handler i stor grad om å komme i gang med å bruke det, og underveis finne ut hva du kan bruke det til og hva du ikke kan bruke det til. Og det er ingen quick fix.

"Akkurat som med internett, er det en konstant reise vi har startet og vi har nådd et punkt uten retur." Når du som bedrift starter reisen, vil det oppstå mye problemer og tvil som du må forholde deg til. AI er ikke et universalmiddel, men et flott verktøy som hjelper oss å følge med og holde oss oppdatert».

En rapport utarbeidet av Kraka og Deloitte før sommeren viste at det er «et stort potensial for automatisering av arbeidsoppgaver som folk flest ikke trodde var mulig før helt nylig». – Analysen konkluderer også med at hele 46 prosent av dansk sysselsetting teknisk sett kan automatiseres ved hjelp av teknologien vi har i dag, skriver Børsen.

Dette er skremmende tall, men de underbygger veldig godt Jacob Dalhoffs ord. For som han sier er det utrolig mange applikasjoner for AI-universet – i hele organisasjonen og på alle nivåer.

«Men det krever tid og penger, innsats og tålmodighet. På et tidspunkt kommer man til et skjæringspunkt hvor man får mye igjen», sier han. For eksempel har han trent AI til å lese alle e-poster og svare på dem. Så Jacob leser ikke lenger innboksen sin, men svarutkastene som chatboten har skrevet før han trykker send.

Når alt er sagt, etterlyser Jacob Dalhoff også ro og ro, for som han sier: På mange måter er vi ikke der i det hele tatt ennå.

«Det er en overhypefaktor, men det er også en viss sannhet i hvor vilt det er. derfor må vi justere forventningene, ellers ender du opp med å bli så skuffet at du ikke ser det fulle potensialet. For oss er det viktig å få AI ned i øyehøyde», avslutter Jacob Dalhoff.

AI kurs

Når AI Rådgivning starter arbeidet med en bedrift, skjer det med et introduksjonsmøte, hvor man snakker om de avveiningene bedriften har gjort, kunder, oppgaver mv.

Etter dette holdes det typisk en strategiworkshop, hvor Jacob forteller om muligheter og begrensninger, og hvor man ser inn i maskinrommet og før man kartlegger prosesser og arbeidsflyter, kompetansenivåer og systemer som allerede er i gang, og bedriften får rapport med en oversikt over potensial og begrensninger og selskapets AI-beredskap.

På slutten av programmet er utvikling og implementering.

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Optimaliser virksomheten din

Varehandelen står overfor unike utfordringer og muligheter i en tid preget av digital transformasjon og endrede forbrukerpreferanser. Det handler om å være i forkant av de siste trendene og holde øye med utviklingen som hele tiden skjer innen både forretningsdrift og ledelse. Fordi virksomheten er optimalisert og kundeopplevelsen forbedres, øker salget og inntjeningen.

Relatert innhold

19.11.2024Designbase.no

Carpets & Rugs vokser

18.11.2024Designbase.no

Paula Gerbase utnevnt til Kreativ Direktør hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Home of Consumer Goods tilbyr et nytt merkeområde i 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Fokus på design! Nytt merkeområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Christmasworld Trends 25+: Søkelys på ansvar, fellesskapsfølelse og optimisme

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Creativeworld Trends 2025: Turer fulle av inspirasjon

23.10.2024Witt A/S

Sponseret

Innovativ komfort og design for de minste – MEMBANTU presenterer tre nyheter:

10.10.2024Designbase.no

imm cologne 2025 er kansellert

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023