aida kåret til Danmarks mest anbefalte selskap 2023
Relationwise har kåret aida til Danmarks mest anbefalte selskap i 2023. De har fått prisen for sitt arbeid med å skape fantastiske kundeopplevelser og medarbeiderengasjement. "Deres innsats viser veien videre for morgendagens ledere", sier Relationwise.
"aida har gjort en imponerende jobb med å bygge gode relasjoner, noe som er tydelig i deres flotte Net Promoter Score (NPS) på 84 og Employee Net Promoter Score (eNPS) på 81. Mest imponerende er deres konsekvente arbeid med å lytte til kundene sine og putte forholdet i sentrum. År etter år har Aida hevet sin NPS, og de har hevet NPS fra 19 i 2015 til hele 84 her i 2023. Og etter det vi kan se, er den fortsatt på vei opp!» Det sier Relationwise, som hvert år velger Danmarks mest anbefalte selskap i forhold til deres kunderelasjoner.
De tre kriteriene som aida vurderes på er:
- NPS = Net Promoter Score, som er summen av B2B-kunder/forhandleres karakter i forhold til: "hvordan vil du anbefale AIDA på en skala fra 1 til 10?" Summen maks. kan være 100.
- NPSe = Tilsvarende for medarbeidertilfredshet
- Kvalitativ vurdering av bedriften
«Vi har definitivt vært på en reise. Vi begynte å måle kundetilfredsheten vår blant våre B2B-kunder i 2015, og her var poengsummen vår – til vår egen overraskelse på 19 av 100 mulige”, sier aidas administrerende direktør Peter Maae Jensen med et smil. «Det handler tross alt om å være i sin egen lille ostebjelle, så vi løftet den, og siden har vi jobbet målrettet med kundetilfredsheten, som har blitt bedre år for år frem til 2023, da vi nådde en score på 84» .
For å oppnå det gode resultatet sier Peter Maae Jensen at de i stor grad har lyttet til kundene. «Vi trodde selv at vi var raske med å levere, for vi sendte varene samme dag som ordren kom inn, men vi fant ut at transportøren vår var for treg, så varene nådde ikke frem til kundene, f.eks. i Norge i samme hast som vi trodde. Det var nok den største øyeåpneren og noe som vi selvfølgelig endret ved å lage nye avtaler om transporttiden, slik at varene nådde destinasjonene betydelig raskere», sier Peter Maae Jensen.
Vi jobber kontinuerlig med å forbedre oss
Men Peter Maae Jensen sier også at man ikke hviler på laurbærene. «Det gjennomsyrer faktisk bedriftskulturen vår at vi hele tiden tenker på hvordan vi best kan forbedre oss i forhold til kundene våre. Og med Relationswise har vi et veldig godt verktøy for det. Vi har en fysisk skjerm hengende på kontoret, og hver gang det kommer inn svar fra en kunde kan alle se det på skjermen. Og hvis vi får 10, ringer det en bjelle. I tillegg brukes skjermen til ukentlige møter. Med dataene klare foran seg identifiserer de raskt de største utfordringene og bestemmer hva som skal til for å løse utfordringene. De konkrete tilbakemeldingene er uvurderlige for aida. Og kundene reagerer positivt på den raske responsen.
«Kundene ser at det blir tatt grep på grunn av deres innspill til oss, og det er rett og slett strålende. Dette har blant annet ført til at de relativt nye kundene i Norge har vokst til å bli noen av selskapets største kunder, fordi vi handlet på tilbakemeldingene deres. Så det er bare å lytte til kunden!»
Og siden aida fikk en score på 84 og ble kåret til Danmarks mest anbefalte selskap i 2023, har poengsummen faktisk økt enda mer. Så akkurat nå ligger den på et snitt på 90 fra kunder primært i Norden.
"Men det er fortsatt alltid rom for forbedring. Det løfter vinnermentaliteten i selskapet, og vi oppfordrer naturligvis alle til å følge med på hvordan det går, for det er hele organisasjonens arbeid med kundetilfredshet som er avgjørende for at vi skal vinne en pris», sier Peter Maae Jensen, som i tillegg. avslutter med å slå fast at han og de ansatte i aida er takknemlige for kundenes store respons og interesse for å svare på spørsmålene.
For Aida er det klart at morgendagens beste selskaper vil bygges på styrken av deres relasjoner. "aida er drevet av relasjoner, og suksessoppskriften vår er å lytte til tilbakemeldinger fra kunder og handle på den, i tillegg til å skape en vinnerkultur som vil skape de aller beste kundeopplevelsene rundt omkring".
Danmarks mest anbefalte selskap
Hvert år kårer Relationwise A/S Danmarks Mest Anbefalte Bedrift. Alle danske bedrifter kan delta i løpet, men kun de som har eksepsjonelle forhold til sine kunder og kolleger vil bli nominert. Her er bl.a. nevne Irma, Tivoli, Novo Nordisk, Arbejdernes Landsbank, men også mange andre små og mellomstore bedrifter har blitt med i løpet.
De nominerte selskapene ble vurdert etter tre kriterier, vektet med 1/3 hver. De tre kriteriene er: NPS, eNPS og en kvalitativ vurdering av bedrift, bransje mm.
Relasjonsdirektør Jørgen C. Andersen sier om årets vinner:
«I år har vi valgt å kåre aida A/S til Danmarks mest anbefalte selskap 2023. I tillegg til å ha en fantastisk NPS og eNPS, er Aida også historien om et selskap som forbedrer seg år for år og bruker tilbakemeldingene deres proaktivt for å skape det beste kundeopplevelser og levere en service i verdensklasse. Det er modellen for hvordan morgendagens bedrifter må jobbe for å oppnå suksess og skille seg ut i svært tøff konkurranse. Fra en NPS på bare 19 i 2015 til imponerende 84 i 2023. Alt takket være lojale kunder og ansatte”.