Ambiente lover godt for fremtiden

Stemningen var positiv på Ambiente. Kjøperne møtte opp i hopetall, og de la inn bestillinger, heter det i den generelle meldingen fra de danske utstillerne.

Fra Ambientes trendområde. Foto: Pia Finne

"Celebrating Business Together" var mottoet for årets megamesse for den globale forbruksvareindustrien, bestående av Ambiente, Christmasworld og Creativeworld.

En platemesse, kaller messeledelsen messen. For med en økning på ti prosent presenterte 4.928 utstillere fra 170 land sine nye produkter på over 360.000 bruttokvadratmeter. Og til tross for en togstreik som strakte seg over det meste av messens åpningsdager, ble rundt 140 000 besøkende fra alle grener innen detaljhandel og ulike salgskanaler inspirert av en rekke trender og innovasjoner på det største arrangementet i Messe Frankfurts historie.
Messen var fullbooket, og man kjente det i gangene, hvor det gjennom dagene var stappfullt av kjøpere som hadde tatt turen til Frankfurt for å kjøpe og ikke minst for å bli inspirert.

«Mission accomplished!» oppsummerte Detlef Braun, medlem av hovedstyret i Messe Frankfurt, og han hevder at det rette konseptet er funnet ved å kombinere de tre messene en gang i året.

"En gang i året og kun her i Frankfurt! Økonomien er under enormt press i lys av økende globale spenninger. Derfor er personlige møter, nye løsninger, inspirasjon og utvikling av nye eksportmarkeder og salgskanaler som Hospitality og kontraktsmarkedet uerstattelige , understreker Detlef Braun.

Forhandlere trenger innovasjon, og de trenger muligheten til å oppleve og bestille produkter i et personlig møte. Det var den klare oppfatningen til de danske utstillerne vi snakket med på messen. Bildet som tegnet seg var at ikke minst den første dagen manglet de tyske kjøperne, noe som tilskrives togstreiken, men alle var fornøyd med det generelle utfallet.

"Vi hadde en fantastisk messe. Det var første gang vi presenterte vår Life in color Confetti og vårt samarbeid med Karim Rashid, og det gikk over all forventning. Jeg mener helt klart at Ambiente er verdens viktigste merkevaremesse»: Det sier Peter Maae Jensen, administrerende direktør i aida. «At tyskerne ikke kom, tror jeg faktisk var mer snakk enn virkelighet. Vi er i gang med en stor tysk satsing, og vi hadde veldig mange tyske besøkende på standen - ikke minst de store tyske kjedene, som kjøper inn konsepter fremfor enkeltprodukter, så når man gjør en avtale blir det satt opp et AIDA-område heller enn en enkelt hylle eller to».

Konfetti presentert på aidas stand, og Designvase spiller en liten rolle. Foto: Pia Finne

Peter opplyser også at Ambiente er stedet hvor du møter de fleste av de viktigste skandinaviske kundene, som alle kommer. «Så ja, det er en superfin messe. Vi hadde 75 nye varenummer på standen denne gangen, sammen med 100 nye Confetti-varer, men Ambiente er bare stedet hvor vi skal presentere nyhetene som vil prege både våren og høsten og dermed julehandelen», fastslår Peter Maae Jensen. , og selv om han innrømmer at kjøpere har blitt litt mer forsiktige, sier han også at det var vilje til å kjøpe nye ting og bli inspirert».

Michael Berz, styreleder i den tyske industriforeningen, er enig når det gjelder HoReCa-området.

"Som andre spesialiserte sektorer, står glass-, keramikk- og porselensindustrien overfor utfordringer i et vanskelig økonomisk miljø. Ambiente er en sterk og pålitelig partner for oss her – spesielt nå. Med utvidelsen av HoReCa-området har messen konsekvent utviklet serveringen segmentet, og det åpner for enda flere forretningsmuligheter for våre medlemmer”.

Høy grad av internasjonalitet

Messens internasjonalitet har også økt siden sammenslåingen av de tre messene, med én telling som viser at tre av fire forhandlere kom til Frankfurt fra utlandet, og med fem prosent økning i internasjonale besøkende i forhold til

Greengate presenterte en ny serie med steintøy for de internasjonale kjøperne på Ambiente. Foto: Pia Finne

året før nådde man denne gangen 71 prosent av internasjonale besøkende.

Tyskland toppet listen over besøkende nasjoner i år. Italia og Kina tok andre- og tredjeplassen i de fem beste besøkslandene, etterfulgt av Nederland og USA.

Hele spekteret av spesialisert detaljhandel var representert i Frankfurt, og i tillegg til de store tyske kjedene var det også Amazon, Anthropology, Carrefour International, Crate & Barrel, El Corte Ingles, Galleri Lafayette, Fortnum & Mason, Harrods, La Rinascente, Loft, Marks & Spencer, Migros, Museum of Modern Art, Sainsbury's, Tesco, Walmart og Zara Home som finnes på listen over besøkende, så vel som representanter fra de store hotellgruppene og cateringselskapene.'

Fremtiden til New Work

Livsstil og arbeidsstil smelter stadig mer sammen: Men hvordan vil fremtidens arbeidsliv og arbeidsplass se ut? Det spørsmålet ble stilt på Future of Work, som viste frem løsninger for moderne arbeidsmiljøer. Selvfølgelig var kontormøbler en del av det, men også inventar for mange andre målgrupper som arkitekter, planleggere og kommersielle sluttbrukere som hoteller, hotell- og restaurantbransjen og coworking space-leverandører.

"De siste årene har vært en omveltningsperiode, som også har hatt innvirkning på interiørdesign: Grensene mellom bo og arbeid, kreativitet og formalitet, funksjonalitet og design går i oppløsning, og skaper nye designmuligheter for oss interiørdesignere. Det nye Ambiente-konseptet reflekterer dette - kategoritenkning hører fortiden til!" forklarer Carsten Wiewiorra, styreleder i sammenslutningen av tyske interiørdesignere (bdia).

Digital transformasjon - Messe Frankfurt som drivkraft

Et annet fremtidsrettet fokus var den digitale transformasjonen. Messe Frankfurt har derfor lansert Conzoom Circle på tvers av de tre messene, en nettplattform som forbinder alle Messe Frankfurts 30 messer og formater for forbruksvarer over hele verden under én kommunikativ paraply, og som fortsetter å fremme sin strategi som forretningskatalysator hele året.

Det var farve på hos Stelton, der præsenterede en af de nye farver. Foto: Pia Finne

Nettverket henvender seg til alle aktører i det globale markedet for forbruksvarer, både utstillere og forhandlere, og målet er å orientere bransjen på tvers av land og markeder, å nettverke alle relevante bransjeaktører og å fremme næringslivet.

NYHET: Messedatoer 2025

Messedatoene for 2025 er fastsatt fra 7.-11. August.

Ambiente, Christmasworld og Creativeworld vil fortsette å finne sted samtidig i Frankfurts utstillingssenter. De vil imidlertid bli flyttet til begynnelsen av februar for å sikre at de store globale messedatoene er på linje. Alle messene åpner samtidig, og Creativeworld vil gå i fire dager, mens Ambiente/Christmasworld går over fem dager.

www.ambiente.com

Fra Blomus. Foto: Pia Finne

Fra Broste Copenhagen. Foto: Pia Finne

Ny melaminserie fra ConcertoBar. Foto: Pia Finne

Vill lampe fra Henry Dean. Foto: Pia Finne

Fra Knabstrup. Foto: Pia Finne

Fra Present Time. Foto: Pia Finne

Fra Rosenthal Valentino, solgt av Hamonoya. Foto: Pia Finne

Fra Stelton. Foto: Pia Finne

Villa Style i vakre farger. Foto: Pia Finne

Fra Vista Allegre. Foto: Pia Finne

Zones nye utendørsserie. Foto: Pia Finne

Relatert innhold

03.05.2024Designbase.no

Ni designbedrifter kjemper om norsk industris viktigste priser

02.05.2024Designbase.no

Fargetrender i 2025 handler om harmoni

18.04.2024Designbase.no

Rosendahl Design Group oppnår B Corp-sertifisering

16.04.2024Witt A/S

Sponseret

Witt A/S overtar distribusjonen av Aiper kabelfrie bassengroboter i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponseret

Fra resirkulert plast til slitesterke og multifunksjonelle produkter

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

04.04.2024Witt A/S

Sponseret

iRobot introduserer ny prisvennlig 2-i-1 basisrobot: Roomba Combo Essential

26.03.2024Designbase.no

Iittala avduker ny logo og font

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023