In Between – tradisjonell kulturarv i ny kontekst
Spennende tendensutstilling under Oslo Design Fair i høst. Med taktile og sanselige opplevelser.
På vei inn i en ny tid er det naturlig å se tilbake på vår egen kulturarv og bringe gamle klassikere inn i samtiden og fortolke dem på nytt. Oslo Design Fair vil under messen i august se nærmere på denne overgangen med fokus på tingene vi omgir oss med.
Vi er på full fart inn i en ny epoke for varehandelen, noe som påvirker livene våre: Hjemme, på jobben, og i de felles rommene vi bruker som kaféer, restauranter, hoteller og offentlige bygg. De fysiske objektene vi omgir oss med forandrer ikke bare karakter, det gjør også måten de produseres, importeres og distribueres på.
Tendensutstillingen
Tendensutstillingen er resultatet av et samarbeid med Léva Urban Design og Kirsten Visdal. Léva jobber innenfor fagfeltet Urban Design fra Aalborg Universitet, som kombinerer kunnskap fra andre fagfelt som sosiologi, byplanlegging og design. Ved å koble disse til menneskelig behov og adferd arbeider de med å utvikle bymiljøer og steder som er gode å leve i.
— Med In between som tema, skal vi lage ulike rom av tekstiler, et materiale med en helt spesiell taktilitet, tekstur, transparens og letthet. Tekstilet vil slynge seg opp og ned, danne gulv, vegger og tak, og på den måten skape foranderlige og sanselige mellomrom som danner rammene for utstillingen. Vi i Léva gleder oss til å invitere dere inn og dele dette med dere, forteller Marion Højris Jensen og Cecilie Austerå som har jobbet med utstillingen.
Kirsten Visdal, kurator for utstillingen gjennom mange år har denne gangen valgt å jobbe med gylne toner i møtet med brente farger på tekstilene som vil fremstå arkitektoniske og monumentale i rommet. Sammen med Per Olav Sølvberg har hun vært opptatt av å vise sanselige opplevelser.
— Å sanse, føle og å være fysisk til stede i opplevelsen, er viktig for dagens forbruker. Vi vil ikke bare være passive betraktere, sier Kirsten. I høst byr vi på duftlaboratorium fra Son Venin, og deler av produksjonen til Hadeland Glassverk, i tillegg til arbeid av keramiker Guri Sandvik. For å nevne noen. Vi står overfor ett taktskifte med fortolkninger og nyskapende uttrykk. I tendensutstillingen har vi valgt å sette kjente og kjære klassikere opp mot moderne og fremtidsrettet formgiving. For eksempel Edvin Helseths furumøbler fra 1970 i møte med et utvalg av norsk samtidsdesign. Nedre Foss, med Torbjørn Anderssen og Espen Voll er kulturbærere i seg selv, og i august kan vi se frem mot en aldri så liten verdenslansering. Jeg tenker at vi blir identitetsløse uten å kjenne til kulturarven vår. Dersom vi er trygge og stolte av tradisjonene våre, blir vi også imøtekommende og rause mot nye impulser og andre kulturer, sier Kirsten.