Det er rom for et kunstindustrielt keramikkmerke

Stelton har kjøpt Knabstrup Keramik. I fremtiden skal Stelton, Rig-Tig og Knabstrup Keramik være selvstendige merker med en felles administrasjon. "Men de tre merkenes verdier er forskjellige, og det holder vi fast på, for nettopp merkeverdien er det som skaper berettigelsen på markedet," mener Michael Ring.

Stelton har kjøpt Knabstrup Keramik. Foto: Stelton.

"Jeg tror det fortsatt er rom for et kunstindustrielt keramikkmerke, der keramikken er i fokus, og der det både utvikles unike produkter, begrensede opplag og masseproduserte varer," sier Michael Ring, eieren av Stelton, som nå har kjøpt Knabstrup Keramik. Selskapet vil bli fullt integrert i Stelton A/S og dra nytte av å være en del av en større organisasjon. Knabstrup Keramik er imidlertid ikke noe nytt for Michael Ring, som var med på å relansere merket for seks år siden etter en dvaleperiode.

"Dette handler om å gå tilbake i historien, men også å se fremover. Det er samspillet som gir merket berettigelse. Og nettopp hva som gir merket rett til å eksistere, må man hele tiden være oppmerksom på. Jo skarpere et merkes verdier er, desto større er berettigelsen," sier han.

Stelton har sin berettigelse gjennom samarbeid med de fremste designerne, og det er ikke umiddelbart et merke for "mannen i gata."

Rig-Tig har verdier som omtanke, funksjonalitet og miljøvennlighet som gir det en berettigelse på markedet.

Knabstrup skal fortsette innenfor den keramiske delen. "Ser vi tilbake på den keramiske historien, har vi noen fantastiske merker. Den historien ønsker vi å utvikle og drive videre," forklarer Michael Ring.

Han forteller at de allerede har etablert samarbeid med noen fantastiske kunstnere, blant annet Michael Kvium. "Han har en fantastisk strek og er en dyktig formgiver. I motsetning til designerne vi vanligvis samarbeider med, som tegner på datamaskinen, sitter keramikeren med leire i hånden og jobber frem til et resultat, på samme måte som glassblåserne og sølvsmedene gjør det."

Erik Magnussen, som har designet Steltons ikoniske termokanne EM77, formga også med hendene og ikke med blyant.

Foto: Stelton.

Vi tror på den keramiske kunstindustrien

Michael Ring er ikke i tvil om at Knabstrup Keramik er et godt merke med gode verdier som det er verdt å bygge videre på, og han understreker at det er helt bevisst at han kaller utgivelsen for kunstindustri.

"Håndverk er det mange små keramikere gjør når de former tallerkener, kopper eller en tekann. Men det er produkter som ikke kan selges til den verdien de egentlig har i forhold til den innsatsen som er lagt i dem. Vi jobber med kunstindustri. Noen er unike, andre er begrensede opplag, og det siste benet er produkter som masseproduseres i større antall."

Michael Ring forteller videre at strategiplanen som ble laget for seks år siden da Knabstrup Keramik ble relansert, er den de jobber ut ifra i dag. Han fastslår at selskapet har hatt en positiv salgsutvikling de siste årene, og at Knabstrup fremover vil kunne dra nytte av Steltons internasjonale organisasjonsoppsett for å akselerere veksten. "Ved å bli en del av Stelton-huset får merket nå også tilgang til det europeiske markedet. Så når vår selger i Tyskland for eksempel selger til en forhandler, vil han fremover kanskje selge fem Stelton-produktlinjer, to Rig-Tig produktlinjer og to Knabstrup-serier. Det betyr at økonomien for Knabstrup Keramik blir mye bedre med ett slag."

Michael Ring forteller at de tre merkene også i fremtiden vil være selvstendige merker med egne merkeverdier, men at funksjoner som forsyningskjede, produktutvikling, salg og administrasjon er blitt slått sammen.

"Men merkenes opphav - de underliggende verdiene - vil være forskjellige," understreker han.

Karsten Madsen, som har vært direktør for Knabstrup Keramik, er også fornøyd med salget. "Inflasjonen og spesielt høye fraktpriser har ikke vært enkelt for vår bransje, og siden jeg kjenner Stelton veldig godt, fant vi en løsning som var attraktiv for begge parter. Dessuten ser jeg frem til å være med i Stelton A/S' styre og følge utviklingen av Knabstrup Keramik i fremtiden."

Michael Knudsen fra Knabstrup Keramik blir en del av Steltons lederteam som markedsdirektør i Stelton A/S.

Foto: Stelton.

Knabstrup Keramik er reorganisert

For å gi plass til nye produktlinjer og spennende nye designere er Knabstrup Keramiks eksisterende produktportefølje reorganisert.

"Vi har redusert antall produkter innenfor de enkelte prisklassene og kategoriene, og dermed åpner vi også opp for å gå inn i nye kategorier." Nøyaktig hvilke kategorier det dreier seg om, vil Michael Ring imidlertid ikke si noe om for øyeblikket. "Det skal være en overraskelse," sier han med et smil.

"Men som med Stelton og Rig-Tig ønsker vi ikke å følge i andres fotspor, for da kommer man ingen vei. Vi ser på noen kategorier der vi mener vi kan gjøre det bedre. Som for eksempel Steltons nyeste satsning, kulsyremaskinen BRUS, som har blitt tatt imot med stor entusiasme på markedet."

Michael Ring mener i bunn og grunn at det handler om å utgjøre en forskjell og våge å ta en sjanse.

"Vi prøver alltid å ta noen sjanser. Av ti nye produkter blir to blockbustere, seks blir greie, og de siste to må vi bare si 'dessverre' til... Men hvis du ikke har den profilen eller tør å leve etter den, vil du heller aldri bringe noe til markedet som faktisk kan vise seg å bli en stor suksess. Jeg har laget noen forferdelige produkter opp gjennom tidene, blant annet en batteridrevet espressomaskin som jeg var overbevist om ville bli en suksess. Det ble den ikke. Men man lærer hver gang, og hos oss har ingen ansvar eller skyld hvis et produkt ikke slår an, for som man sier: 'Ingenting våget, ingenting vunnet'."

Dermed lover han spennende nyheter fra Knabstrup Keramik i fremtiden. Noen helt nye ting og ting som er blitt designet, men der det ikke har vært økonomi til å sette dem i produksjon.

"Knabstrup Keramik vil fortsette å utvikle nye prosjekter og ta vare på den arven vi har overtatt med passende respekt," avslutter Michael Ring.

Foto: Stelton.

Relatert innhold

18.12.2024Designbase.no

De potensielle cybersikkerhetstruslene i 2025

17.12.2024Designbase.no

Svanemerket tildeler Svanemerket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.no

Fleksible skatteregler for generasjonsskifte bør ikke erstatte familiemøtet

05.12.2024Witt A/S

Sponseret

Fra villa til industri: Segway Navimow X-serien setter nye standarder for plenpleie

04.12.2024Formex

Sponseret

Kreativitet og bærekraft i fokus på Formex i januar

03.12.2024Designbase.no

Nordiske gründere og startups skal være spydspisser

02.12.2024Droppery

Sponseret

Solfelt intensiverer samarbeidet med Droppery: «Building growth together»

25.11.2024Designbase.no

Optimisme i sikte i en presset designbransje

Events

Se alt
Dimex ApS
Utstilling
Nordstil 2025 - Bestillinger legges i nord

Som det nordlige knutepunktet tiltrekker Nordstil flere kjøpere om bord hvert år - det er her den nordtyske detaljhandelen og mange flere bestiller innovative produkter til sitt sortiment. Mange impulser og et utvalg produkter som ikke er i sikte andre steder i Norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Show
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex ApS
Utstilling
Heimtextil - Internasjonal messe for hjemme- og kontraktstekstiler

Den internasjonalt unike plattformen for hjemme- og kontraktstekstiler og tekstildesign. Opplev sesongens trender, tekstilbærekraft, verdens største utvalg av boligtekstiler samt produkt- og informasjonstilbud for interiør, gjestfrihet og megatrend søvn. Globalt kombinert og lidenskapelig presentert.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Utstilling
Maison&Objet

Opplev det beste innen design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, et ledende globalt arrangement for profesjonelle innen design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Utstilling
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Utstilling
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OG TRENDER

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023