Det er rom for et kunstindustrielt keramikkmerke
Stelton har kjøpt Knabstrup Keramik. I fremtiden skal Stelton, Rig-Tig og Knabstrup Keramik være selvstendige merker med en felles administrasjon. "Men de tre merkenes verdier er forskjellige, og det holder vi fast på, for nettopp merkeverdien er det som skaper berettigelsen på markedet," mener Michael Ring.
"Jeg tror det fortsatt er rom for et kunstindustrielt keramikkmerke, der keramikken er i fokus, og der det både utvikles unike produkter, begrensede opplag og masseproduserte varer," sier Michael Ring, eieren av Stelton, som nå har kjøpt Knabstrup Keramik. Selskapet vil bli fullt integrert i Stelton A/S og dra nytte av å være en del av en større organisasjon. Knabstrup Keramik er imidlertid ikke noe nytt for Michael Ring, som var med på å relansere merket for seks år siden etter en dvaleperiode.
"Dette handler om å gå tilbake i historien, men også å se fremover. Det er samspillet som gir merket berettigelse. Og nettopp hva som gir merket rett til å eksistere, må man hele tiden være oppmerksom på. Jo skarpere et merkes verdier er, desto større er berettigelsen," sier han.
Stelton har sin berettigelse gjennom samarbeid med de fremste designerne, og det er ikke umiddelbart et merke for "mannen i gata."
Rig-Tig har verdier som omtanke, funksjonalitet og miljøvennlighet som gir det en berettigelse på markedet.
Knabstrup skal fortsette innenfor den keramiske delen. "Ser vi tilbake på den keramiske historien, har vi noen fantastiske merker. Den historien ønsker vi å utvikle og drive videre," forklarer Michael Ring.
Han forteller at de allerede har etablert samarbeid med noen fantastiske kunstnere, blant annet Michael Kvium. "Han har en fantastisk strek og er en dyktig formgiver. I motsetning til designerne vi vanligvis samarbeider med, som tegner på datamaskinen, sitter keramikeren med leire i hånden og jobber frem til et resultat, på samme måte som glassblåserne og sølvsmedene gjør det."
Erik Magnussen, som har designet Steltons ikoniske termokanne EM77, formga også med hendene og ikke med blyant.
Vi tror på den keramiske kunstindustrien
Michael Ring er ikke i tvil om at Knabstrup Keramik er et godt merke med gode verdier som det er verdt å bygge videre på, og han understreker at det er helt bevisst at han kaller utgivelsen for kunstindustri.
"Håndverk er det mange små keramikere gjør når de former tallerkener, kopper eller en tekann. Men det er produkter som ikke kan selges til den verdien de egentlig har i forhold til den innsatsen som er lagt i dem. Vi jobber med kunstindustri. Noen er unike, andre er begrensede opplag, og det siste benet er produkter som masseproduseres i større antall."
Michael Ring forteller videre at strategiplanen som ble laget for seks år siden da Knabstrup Keramik ble relansert, er den de jobber ut ifra i dag. Han fastslår at selskapet har hatt en positiv salgsutvikling de siste årene, og at Knabstrup fremover vil kunne dra nytte av Steltons internasjonale organisasjonsoppsett for å akselerere veksten. "Ved å bli en del av Stelton-huset får merket nå også tilgang til det europeiske markedet. Så når vår selger i Tyskland for eksempel selger til en forhandler, vil han fremover kanskje selge fem Stelton-produktlinjer, to Rig-Tig produktlinjer og to Knabstrup-serier. Det betyr at økonomien for Knabstrup Keramik blir mye bedre med ett slag."
Michael Ring forteller at de tre merkene også i fremtiden vil være selvstendige merker med egne merkeverdier, men at funksjoner som forsyningskjede, produktutvikling, salg og administrasjon er blitt slått sammen.
"Men merkenes opphav - de underliggende verdiene - vil være forskjellige," understreker han.
Karsten Madsen, som har vært direktør for Knabstrup Keramik, er også fornøyd med salget. "Inflasjonen og spesielt høye fraktpriser har ikke vært enkelt for vår bransje, og siden jeg kjenner Stelton veldig godt, fant vi en løsning som var attraktiv for begge parter. Dessuten ser jeg frem til å være med i Stelton A/S' styre og følge utviklingen av Knabstrup Keramik i fremtiden."
Michael Knudsen fra Knabstrup Keramik blir en del av Steltons lederteam som markedsdirektør i Stelton A/S.
Knabstrup Keramik er reorganisert
For å gi plass til nye produktlinjer og spennende nye designere er Knabstrup Keramiks eksisterende produktportefølje reorganisert.
"Vi har redusert antall produkter innenfor de enkelte prisklassene og kategoriene, og dermed åpner vi også opp for å gå inn i nye kategorier." Nøyaktig hvilke kategorier det dreier seg om, vil Michael Ring imidlertid ikke si noe om for øyeblikket. "Det skal være en overraskelse," sier han med et smil.
"Men som med Stelton og Rig-Tig ønsker vi ikke å følge i andres fotspor, for da kommer man ingen vei. Vi ser på noen kategorier der vi mener vi kan gjøre det bedre. Som for eksempel Steltons nyeste satsning, kulsyremaskinen BRUS, som har blitt tatt imot med stor entusiasme på markedet."
Michael Ring mener i bunn og grunn at det handler om å utgjøre en forskjell og våge å ta en sjanse.
"Vi prøver alltid å ta noen sjanser. Av ti nye produkter blir to blockbustere, seks blir greie, og de siste to må vi bare si 'dessverre' til... Men hvis du ikke har den profilen eller tør å leve etter den, vil du heller aldri bringe noe til markedet som faktisk kan vise seg å bli en stor suksess. Jeg har laget noen forferdelige produkter opp gjennom tidene, blant annet en batteridrevet espressomaskin som jeg var overbevist om ville bli en suksess. Det ble den ikke. Men man lærer hver gang, og hos oss har ingen ansvar eller skyld hvis et produkt ikke slår an, for som man sier: 'Ingenting våget, ingenting vunnet'."
Dermed lover han spennende nyheter fra Knabstrup Keramik i fremtiden. Noen helt nye ting og ting som er blitt designet, men der det ikke har vært økonomi til å sette dem i produksjon.
"Knabstrup Keramik vil fortsette å utvikle nye prosjekter og ta vare på den arven vi har overtatt med passende respekt," avslutter Michael Ring.