Digital inspirasjon på Stockholm Design Week
Stockholm Design Week i februar ble et stort sett helt digitalt arrangement. Fraværet av fysiske møter etterlot et tomrom, men innkjøpsarbeidet kunne løses på en annen måte og til tross for pandemien investerte flere aktører i nye merkevarer og butikker.
Som et startskudd for den nordiske messesesongen er Formex og Stockholm Design Week vanligvis pålitelige indikatorer på hvor trendvindene vil blåse det kommende året. Årets designuke vil ikke bli husket for nye trender innen farge, form og materiale, men kanskje som et første glimt av hvordan fremtidens innkjøpsarbeid kan gå – digitalt der det fungerer og med fysiske møter der det passer bedre. Utstillere, kjøpere og presse samlet i Stockholm i februar var imidlertid helt enige: Det fysiske møtet må til. Vi trenger å møtes, bli inspirert og gjøre forretninger sammen.
Til tross for et ambisiøst program for å minimere risikoen for smittespredning, ble arrangøren av Stockholmsmässan som kjent tvunget til å holde utstillingshallene stengt. I stedet ble både aktiviteter som normalt er knyttet til Formex og til Stockholm Furniture and Light Fair samlet i et felles og for det meste digitalt program under Stockholm Design Week i begynnelsen av februar.
Til tross for den pågående pandemien har en rekke aktører som alltid lansert nye butikker og merkevarer i løpet av møbeluken. Det eksklusive italienske designmerket Minotti åpnet sin første skandinaviske butikk i et elegant rom ved siden av Hotell Diplomat på Strandvägen. Design House Stockholm åpnet kombinert butikk og showroom i en tidligere kino et steinkast fra Slussen. Til premieren ble det vist utstillingen Fantasy & Function, hvor stylisten Saša Antić hadde valgt ut 11 produkter som på ulike måter representerte temaet, blant annet årets nye Knot Setepute.
Nye spillere
Blant nykommerne på utstillersiden var tre produsenter med høye ambisjoner for håndverksproduksjon: Veermakers er et samarbeid mellom Liljencrantz Design og KFK Snekkermester, som bygger på de to selskapenes tidligere samarbeid om spesialbygget interiør. Works er en ambisiøs investering i lokal produksjon av design av kjente designere, inkludert David Ericsson og Mia Cullin. I løpet av uken viste også det håndverksorienterte designselskapet Bonnibonne frem sin første møbelserie, designet av den japanske arkitekten Ohashi Fumihito.
Første punkt på designukens program er vanligvis Svenskt Tenns pressevisning mandag morgen og årets uke var intet unntak. I år hadde selskapet søkt i sitt enorme arkiv og fremhevet en elegant stol og to pene lenestoler av Josef Frank som ble presentert i en digital livepresentasjon fra butikken. Det digitale formatet ble brukt til et stort antall presentasjoner i løpet av uken og fungerte bra, bortsett fra den åpenbare ulempen at det ikke er mulig å oppleve produktene med andre sanser enn synet. Initiativet Inside Swedish Design ved Stockholms Auktionsverk samlet et stort antall svenske produsenter i en fellesutstilling, inkludert Folkform, G.A.D, Gemla og Mylhta. Det ble også sendt en presentasjon med inviterte designere herfra, samt fra Fogia, som viste et nytt samarbeid med den amerikanske designeren Todd Bracher.
Koronasikrede møter
Noen leverandører inviterte også innkjøpere og presse til koronasikrede møter. Produsentklyngen i Fatburen på Södermalm med Blå Station, Zero, Källemo og nyinnflyttede Vescom hadde ordnet klippevei mellom sine nyheter. Bå Stasjon presenterte blant annet Thomas Bernstrands strekkmetallstol Honken i klokkeløst lenestolformat. Blant Källemos nyheter var Pierre Sindres elegant sparsomme stol Ono, inspirert av Sven Markelius' Orkesterstol. I Gamlebyen viste den tradisjonelle møbelprodusenten Gärsnäs sin produksjon i utstillingen House of Gärsnäs i Brandenburgerhuset på Skeppsbron. Selskapet gjør comeback for å bli mer tilgjengelig for privatkunder og planlegger å åpne en butikk i Stockholm i løpet av året.
Men messer og utstillinger handler ikke bare om produkter og bestillinger, men om møter og relasjonsbygging med mennesker og merkevarer. Så hvordan gjør du det uten å møtes? Koronapandemien inspirerte noen selskaper til å tenke seg om to ganger. Offecct, som viste nyheter i Matti Klenells serie Font, inkludert en grafisk og sterkt forenklet lenestol, benyttet anledningen til å gi ut en personlig bok om designeren, et slags møte med ham på papir. Boken er ment å være den første i en serie bøker om designere som samarbeider med selskapet. Masseproduksjoner gikk enda lenger, som i forbindelse med lanseringen av BAM-sofaen! spurte musikkprodusent Axel Boman om å tolke sofaen fritt i et lydverk. Resultatet ble sangen BAM! (Massproductions Dub) som ble utgitt på Studio Barnhus.
www.stockholmdesignweek.com
Av Anders Bergmark