Erfaring og sunn kreativitet møtes på Formex

Generasjonskjærlighet er temaet når Formex åpner dørene fra 16. til 18. januar på Stockholmsmässan. "Vi lengter etter å åpne dørene igjen og gi bransjen muligheten til å nettverke, utveksle kunnskap, drive forretning og bli inspirert," sier de.

Interiørstylist Dennis Valencia gir sitt syn på Love Generation-trenden på Formex.. Foto: Formex

I august var Formex-temaet "Link Together" med nøkkelord som samarbeid, nettverk og møter på tvers. Denne gangen tar Formex et skritt videre - men i samme retning med temaet "Generation Love".

"Vi lever i en tid med utfordringer, der alt som skjer påvirker våre utstillere, besøkende og bransjen generelt. Tillit er vårt nye mellomnavn, og vi omfavner fremtiden med glede, entusiasme og nysgjerrighet," sier Sonja Björk Ebert, prosjektleder for Formex.

"Begrepet "Generation Love" kan uttrykkes på mange forskjellige måter, og vi ønsker å la utstillere, besøkende og kreative tolke det på sin egen måte. Det kan for eksempel bety møter mellom unge talenter og veteraner, vintage og nye trender eller analogt møter digitalt," fortsetter Sonja.

Gjennom årene har Formex invitert flere spennende kreative personer som har fått den ærefulle oppgaven å tolke messens tema gjennom en utstilling ved inngangen. Designbyrået Bang Universe, Tekla Severin og Lena Nyholm er alle navn som tidligere har vært en del av Formex-trendprogrammet, og denne gangen får de følge av interiørstylisten Dennis Valencia, som har en sans for å blande nesten utrolige mønstre og farger, men likevel la helheten føles helt selvfølgelig.

Sonja Björk Ebert er prosjektleder for Formex.. Foto: Formex

"Jeg liker virkelig Formex' vårtema "Generation Love", sier Dennis. Det inspirerer til en utstilling med mange forskjellige verdener og stiler, men innenfor samme sfære. Gjerne med maksimalt med mønstre og en totalopplevelse som viser at kjærlighet ikke har grenser," sier Dennis Valencia, og han utdyper:

"Jeg husker tydelig en minne fra da jeg var fem år. Familien min og jeg var på Tjolöholm Slot. Det var en stor inngang, høyt under taket, mørke trepaneler og et fantastisk teppe. Jeg husker også butikkvinduene hos NK i Göteborg, der jeg vokste opp," sier Dennis Valencia.

Dennis har tidligere hovedsakelig jobbet med reklame- og redaksjonsoppgaver, det vil si å skape miljøer som skal fotograferes. Å tolke januarutgavens tema "Generation Love" og dermed skape hovedutstillingen på Formex i foajéen blir Dennis' største offentlige oppgave hittil.

"Jeg liker tanken på at den analoge verden møter den digitale verden. Det er spennende. Men også hvordan generasjoner og verdener generelt møtes, og hvordan trender går parallelt med hverandre. Jeg ønsker at besøkende skal oppleve en utstilling med lag av epoker som lever samtidig og i harmoni. Fortid, nåtid og det vi tror på og håper på, vil være vår fremtid," sier Dennis Valencia.

Dennis Valencia. Foto: Formex

Formex-trender

Ved siden av scenen i Hall C finner du Formex' trendutstilling for SS 2024. Trendmaterialet er utviklet av Formex, som har bred internasjonal og bransjekunnskap. Målet er å gi de besøkende et lett tilgjengelig verktøy som beskriver og visualiserer tre aktuelle trender for kommende sesong.

Utstillingen er laget av stylist Jan Rundgren, som også vil holde et foredrag om trender.

Lekne mønstre og fargerike design

Lekne mønstre og fargerike design preger også Smålands mønstermester og designer Lisa Bengtsson, som vender tilbake til Formex, denne gangen i samarbeid med parasollfirmaet Monchiqe. Sammen skaper de et inspirerende, stort kaféområde hvor gleden av mønstre, farger og retrostemning fører de besøkende til drømmene om den italienske rivieraen.

Lisa Bengtsson driver nå Studio Lisa Bengtsson. Fryktløst sprer hun farger og humoristiske motiver og har satt sitt preg på interiørprodukter over hele verden. Begynnelsen på karrieren hennes var tilbake i 2007, da hun stilte ut for første gang på det som tilsvarer dagens Formex Design Talents, en opplevelse som hjalp henne med å utvikle seg og skape viktige kontakter.

Formex La Café tar oss med til den italienske rivieraen - et magisk sted fullt av aktiviteter og inspirasjon, som gir følelsen av å være på den italienske rivieraen.

"Da Omar og jeg ble bedt om av Formex om å lage en kafé, virket det naturlig å involvere Lisa i prosjektet. Vi elsker å samarbeide og følte umiddelbart at vi ville være i stand til å skape en fargerik drømmeverden - Lisa med sine herlige mønsterdesign i symbiose med våre nye parasoller med vintagepreg. Her skal man kunne møtes på tvers av aldersgrenser, rundt store bord og kanskje til og med møte nye mennesker, venner eller forretningsforbindelser," sier Minnie Boulala fra Monchiqe.

Under "Generation Love"-paraplyen møtes unge talenter og erfarne bransjefolk, nye utstillere og bedrifter. Og Formex' designtalentområde er dedikert til designere som ennå ikke er etablert, og som får muligheten til å bli sett og vise frem sine innovative designløsninger og bærekraftige produkter for innkjøpere, potensielle samarbeidspartnere, produsenter og medier.

Ny kunnskap og inspirasjon kan hentes på scenen på Formex, der både bransjeprofiler og kjente radio- og TV-personligheter vil foregå i løpet av messens dager. Her kan du blant annet høre Helena Lyth, som er en skaper og forfatter som inspirerer sine mange følgere og TV-seere til å skape og bringe litt lys til hverdagen. Under foredraget sitt vil Helena inspirere og dele hvordan man trener kreative evner. Som Helena uttrykker det: "Kreativitet er noe vi trener og må holde oss i god form."

Trendekspert Stefan Nilsson vil også innta scenen på Formex med et foredrag du ikke vil gå glipp av! "I disse utfordrende tider søker vi etter nostalgi og det som gjør oss ekstra glade," sier Stefan Nilsson, som vil guide oss gjennom de store linjene i fremtidige trender, der "vennlighet" står i fokus.

Monchique x Lisa Bengtsson. Foto: Formex

Foto: Formex

Love Generation av Dennis Valencia. Foto: Formex

Foto: Formex

Foto: Formex

Foto: Formex

Formex Sustainability Award

For andre året på rad blir Formex Sustainability Award tildelt et produkt som utmerker seg innen bærekraftighet. I løpet av høsten har utstillende selskaper kunnet søke med produkter, og i år har juryen nominert syv av bidragene.
Juryen for i år består av Marie-Louise Hellgren, designer, Emma Olbers, designer, Maria Soxbo, journalist og medgrunnlegger av Climate Club, og Björn Florman, Material Library Stockholmsmässan.

"Utover et interessant produktsortiment ser vi i år også flere utenlandske bidrag, noe som er en spennende utvikling. Svensk design har allerede et godt rykte, og hvis Formex Sustainability Award kan inspirere til høyere bærekraftambisjoner utenfor landets grenser, er det selvfølgelig en fantastisk bonus," sier Maria Soxbo.

På Formex i januar 2024 vil de syv nominerte produktene bli utstilt, og vinnerbidraget vil bli presentert. Vinneren vil også motta premien sin - en unik statuett designet av designer og jurymedlem Marie-Louise Hellgren, samt en 10 kvadratmeter stand på neste Formex.

"I dag har bærekraftsarbeid blitt en naturlig del av de fleste bedrifter, fordi det kan gavne miljøet, økonomien og menneskene. Dette er arbeid som ikke må stoppe, og med denne utstillingen håper vi å kunne fremheve gode eksempler og minne og inspirere utstillerne til å fremheve arbeidet som ofte allerede er i gang," sier Sonja Björk Ebert, prosjektleder for Formex. De nominerte til prisen er:

Puff - Anzy Home. En klassisk "puff" i en ny fremtidig forklædning - den leveres tom, så kjøperen kan fylle den med hvilket som helst materiale, kluter eller slitt tøy.
Cerat - Gustaf og Linnea. Et gjennomtenkt forbruksprodukt i attraktiv emballasje som beskytter lokal, sosial og økologisk bærekraft.
Pannekakegitter - Lursta støpejern. Skyhøy originalitet og en konsekvent bærekraftstenkning preger denne nykomlingen. Pannekakegryten er laget av lokalt gjenvunnet skrap og avfall fra nabofabrikken.
Barnetights - Nimble Patch. Når leken har laget hull i barnetights og gjort dem uselgelige på bruktmarkedet, gir Nimble Patch dem nytt liv ved å oppgradere dem med kneplaster i ekstra slitesterkt stoff eller gjenvunnet denim.
Katthule - Tail Living. I mindre og fair trade-sertifisert produksjon er ull våtfiltet med mild såpe og varmt vann til stilige og godt designede kroker til våre lodne venner.
Sirkulær hvetepose - Terrible Twins. Et gjennomtenkt produkt som er tatt til det neste nivået av bærekraftighet ved å gi kasserte hotellgardiner i hør nytt liv i form av hveteposer.
Stearinlys - Træ Mood. Avfall fra treindustrien blir omdannet av dette ukrainske familiefirmaet til unike trebelysingskabinetter fylt med lokalt produsert bivoks.

Les mer om de nominerte produktene og selskapene på www.formex.se

Relatert innhold

02.05.2024Designbase.no

Fargetrender i 2025 handler om harmoni

30.04.2024Designbase.no

Salone del Mobile.Milano 2024 slår fjorårets besøkstall

18.04.2024Designbase.no

Rosendahl Design Group oppnår B Corp-sertifisering

16.04.2024Witt A/S

Sponseret

Witt A/S overtar distribusjonen av Aiper kabelfrie bassengroboter i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponseret

Fra resirkulert plast til slitesterke og multifunksjonelle produkter

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

04.04.2024Witt A/S

Sponseret

iRobot introduserer ny prisvennlig 2-i-1 basisrobot: Roomba Combo Essential

26.03.2024Designbase.no

Iittala avduker ny logo og font

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023