Et sterkt designhus der mennesker trives
"Det viktigste for meg er å skape en sunn og sterk virksomhet der mennesker trives og utvikles," sier Henrik Rosendahl, administrerende direktør i Rosendahl Design Group, som i år kan feire sitt 30-års jubileum med det merket som startet det hele, nemlig Rosendahl. På kort sikt handler det fortsatt om å heise seilene og komme godt gjennom de gjenværende bølgeskvulpene, men på lengre sikt ser Henrik Rosendahl en fremtid med utviklinger innen design, merkeporteføljen, bærekraftsagendaen og eksport. "Og historien skal være med," er hans holdning.
"Det var ganske vilt. Vi måtte endre strategi med 180 km/t. Fra aggressiv vekst til nullvekst. Markedet endret seg nesten over natten. Vi tenkte på nye eksportmarkeder, og det største problemet var å få nok varer raskt nok. Det gikk fra full fart til full stopp," forteller Henrik Rosendahl, som kaller situasjonen hele design- og interiørbransjen sto overfor i 2022 for "den perfekte stormen", der det eneste man kunne gjøre var å gjøre sitt beste for å komme ut på den andre siden med så få skrammer som mulig.
Henrik Rosendahl overtok direktørstolen i Rosendahl Design Group igjen i juni 2023 etter at Mette Maix valgte å slutte for å gå en helt annen vei i livet. "Hun sto ved samme veiskille som jeg selv sto ved for 3-4 år siden, og hun valgte fremtidig å jobbe med bærekraft og ansvarlighet som hovedarbeidsområde. Det har jeg full forståelse og stor respekt for," fastslår Henrik Rosendahl.
Han tok selv valget for 3 år siden, da han innså at hvis han ville endre sitt livsperspektiv, måtte han selv gjøre en innsats. Han valgte å la Mette Maix overta direktørstolen og selv sitte som styreleder. "I den mellomliggende tiden har jeg jobbet mye med personlig utvikling, og da Mette skulle videre i livet, valgte jeg at det nå var tid til å ta roret."
Han forteller at når man tar et slikt valg, handler det både om valg og fravalg, og derfor skjedde det i samråd med hans kone og barn, og deres krav var at han ikke skulle være så stresset og jobbe så mye som sist han satt i stillingen. "Så det prøver jeg å etterleve," sier han. "Jeg prøver å være den beste versjonen av meg selv og ha tid til familien." Og han fastslår at det krever en innsats å ikke falle tilbake i det samme gamle mønsteret.
Men det han ikke hadde regnet med, var betydningen av å komme tilbake til Rosendahl Design Group. "Det var som å komme tilbake til familien igjen. Det gikk opp for meg hvor mye jeg faktisk hadde savnet det, og ikke minst hvor mye jeg hadde savnet å gjøre en forskjell hver dag - spesielt når det blåser og stormer og bølgene går høyt," sier Henrik Rosendahl.
At Rosendahl Design Group er et familieeid selskap, betyr mye, og derfor kreves det enda større overveielser med tanke på videre drift. Daværende nestleder i styret, Jimmi Mortensen, som også er administrerende direktør i det Lars Larsen Group-eide møbelselskapet Actona Group, overtok som styreleder, og Kim Balle fra transport- og rederivirksomheten Torm, samt Mikael Kruse Jensen fra designkjeden Boconcept, ble med i styret, supplert av Nille Skalts fra Märk CPH, som allerede satt i styret.
For Henrik Rosendahl er det utrolig viktig å ha et profesjonelt styre i ryggen. "Min far, Erik Rosendahl, som startet selskapet, var en entreprenør av den gamle skolen, og under hans ledelse hadde selskapet et familiestyre. I min tid har selskapet vokst betydelig, og jeg har hatt behov for å ha et profesjonelt styre med forretningsfolk med forskjellige faglige ferdigheter, som utfordrer meg og mine beslutninger. Det mener jeg bare styrker virksomheten."
Historien betyr mye
Selv om Rosendahl som selskap er eldre, er det i år 30 år siden Rosendahl som merke ble født - og Grand Cru-serien så dagens lys. Henrik Rosendahl er ikke i tvil om at spesielt når tider er vanskelige, betyr historien mye, og det samme gjør både selskapets og de personlige verdiene. "Jeg står gjerne inne for begge deler," fastslår Henrik Rosendahl. Hans grunnleggende mål er å skape et selskap der både menneskene og produktene utvikler seg, for produktene er det som kobler oss til fortiden," sier han.
Det er også på den menneskelige fronten det skjer store utviklinger i selskapet. "Blant annet ser vi på hvordan vi bruker tiden vår. Vi har innført en møtefri fredag på forsøksbasis, og vi jobber med en bedre møtekultur med kortere møter og høy grad av fleksibilitet, inkludert muligheten til å jobbe hjemmefra," sier Henrik.
I forbindelse med jubileet har Henrik Rosendahl vært rundt for å fortelle selskapets historie i ulike sammenhenger, for han har selv vært med siden han som 13-åring samlet glasskrukker i Illum.
Han mener det er fullt mulig å ta med seg noe fra historien. Blant annet designfilosofien "Design for manufacture". "Jo bedre man forstår maskinene som skal produsere varene, jo bedre kan man designe for dem, slik at man arbeider med dem og ikke mot dem. Det bidro til å skape Rosendahl-suksessen, og det gjelder fortsatt," sier han.
Godt kjøpmannskap er en annen ting Henrik Rosendahl tar med seg fra Rosendahl-historien. "Rosendahl har alltid designet ting som vanlige mennesker har råd til. Fra min fars tid har målet alltid vært design for massene, og en karaffel skulle koste 169 kr. og ikke 1000 kr. Det holder vi fast på i dag også."
Utviklingen i fremtiden
Hvor det derimot har skjedd en enorm utvikling, er innen ansvarlighetsagendaen. "Vi har søkt om å bli B Corp-sertifisert med alt det innebærer. B Corp-sertifiseringen måler et selskap på både et sosialt, samfunnsmessig og miljømessig nivå. Dette handler om en omfattende 360-graders vurdering av hele selskapet. Vi har en CSR-medarbeider som utelukkende jobber med spesiell fokus på den ansvarlige paletten, og som har en hel meny av elementer som må tas hensyn til og undersøkes. Men vi prøver selvfølgelig å være i takt med våre kunder. Vi er i tett kontakt med våre forhandlere, og vi lytter til hva de forteller i forhold til hvor forbrukeren er, og deretter finner vi en balanse," forteller Henrik Rosendahl.
Rosendahls serie i resirkulert glass er blant de nyeste produktene på den fronten, men det betyr ikke at den velkjente serien i klart glass forsvinner. "Vi respekterer våre kunder, og vi gir dem valgmuligheten. Men vi kan verken eller vil oppdra forbrukerne våre eller møte dem med løftede pekefingre. Det pleier man vanligvis ikke å komme godt ut av. Til gjengjeld må vi være klare når de er det. Prosessen med B Corp-sertifiseringen bidrar til å sikre et robust selskap som er klart for fremtidens utfordringer."
Selv om det er mange krav som må oppfylles for å få sertifiseringen, har det ikke vært en umulig prosess, sier Henrik Rosendahl. "Ansvarlighet og å gjøre det riktige har alltid vært en del av vårt DNA."
På kort sikt handler det fortsatt om å heise seilene og komme så godt gjennom de gjenværende bølgeskvulpene som mulig, men tar Henrik Rosendahl turen litt opp i helikopteren, ser han inn i en fremtid med færre, men bedre design. "For helt essensielt: Hva er en nyhet? For vår del er det helt klart et produkt som fortjener å eksistere i verden, det skal tilføre merket noe, og det kan gjerne vare i 20 år. Men det aller viktigste for meg er å skape en sunn plattform og en sunn, sterk virksomhet."
Han ser også gjerne flere merker under Rosendahl Design Group-paraplyen, men det må være en synergi med resten av porteføljen, enten det dreier seg om materialer, kundegruppe eller noe annet. "Og så ser vi etter merker med historikk, som for eksempel Holmegaard, som har nesten 200 års historie å bygge på, god kvalitet og merkebevissthet."
Henrik forklarer at Rosendahl Design Groups logo er et stort, sterkt eiketre som kan bære en stor krone med mange grener. "Og det kan gjerne komme noen flere grener i kronen," fastslår han.
Tettere samarbeid med detaljhandelen
Når vi ser fremover, ser Henrik Rosendahl også et enda tettere samarbeid med detaljhandelen. "For oss er detaljhandlerne en gullgruve av erfaring med sluttbrukerne. Jeg mener det er farlig å tro at man kan gå alene. Ved å dele kunnskap om produktene våre når vi mye lenger, og når vi spør de danske detaljhandlerne, får vi deres meninger rått og ærlig," påpeker Henrik Rosendahl, som setter stor pris på både den forretningsmessige og den personlige kontakten med detaljhandelen.
"Det er mye vi kan lære hele tiden. Derfor handler det også om å prøve å forbli nysgjerrige og undre seg. Et dårlig svar hos oss er: Slik har vi alltid gjort det. Vi må være nysgjerrige, og vi må se fremover, og det vi gjør, må ha en innvirkning i selskapet. Min viktigste oppgave er å sørge for at det skjer."
Og han har ingenting imot å endre ting og skape forandring hvis det gir mening.
På den store skalaen ser han Rosendahl Design Group som en sterk, selvstendig og sunn virksomhet der mennesker trives. Og han ser også en virksomhet som vokser internasjonalt.
"Vi har blant annet et fellesforetak i USA, der vi for første gang ikke eier selskapet 100 prosent selv. Men igjen handler det om at de rette menneskene skaper de rette rammene. Det er tilfellet her, og det var tilfellet da min far og Erik Bagger for 30 år siden skapte Grand Cru-serien."
"Og vi må fortsette å fortelle historiene. Jeg er overrasket over hvor mye det har gitt meg å gjenbesøke det vi kommer fra og få historiene under huden. Litt som en gullgraver som sier sand og sørger for å få med seg alle gullkornene."
Og så avslutter Henrik Rosendahl med å fastslå at det også fremover handler om å gi kundene det de ikke visste at de ønsket seg. Det er slik selskapet utvikler seg.