EuroShop 2023: Bredt internasjonalt fremmøte

EuroShop 2023 er vel overstått. Foto: Messe Düsseldorf .

EuroShop 2023 er vel overstått med det personlige møtet som midtpunkt, stemningen og inspirasjonen blant de 1830 utstillerne. Totalt reiste mer enn 81 000 fagfolk til Rhinen fra alle fem kontinenter.

–Spesielt i lys av dagens utfordringer innen detaljhandel, er vi glade for at EuroShop nok en gang oppfylte sitt mandat som verdens ledende messe, sa Erhard Wienkamp, administrerende direktør hos Messe Düsseldorf, som er svært tilfreds med messens resultater og la til: –Vi skylder våre utstillere et stort kompliment. Med sin innovative kraft har de nok en gang vist seg å være en magnet for hele bransjen. På besøkssiden imponerte EuroShop nok en gang med sin høye grad av internasjonalitet og var i stand til å registrere en ytterligere økning i beslutningskompetansen til messepublikummet, sier Wienkamp.

Utstillere fra 55 nasjoner deltok og melder om gode kontakter og tydelig investeringsvilje fra de besøkende. Andelen besøkende i detaljhandelen økte igjen med 9 % til over 50 %.

Utstillere berømmet arrangementets høye internasjonale deltakelse: 68 % av EuroShop-publikummet kom fra utlandet. Økningen i besøkende fra Sørøst-Asia, Afrika og Nord-Amerika var spesielt positiv. Totalt reiste fagfolk fra 141 land til EuroShop 2023, inkludert fra så langt unna som Brasil, Australia og New Zealand.

Foto: Messe Düsseldorf.

–EuroShop beviste nok en gang sin spesielle posisjon som en drivkraft for detaljhandel, sa Michael Gerling, styreleder for EuroShop Advisory Board og administrerende direktør for EHI Retail Institute. Oppsummert sa han: –Det viste seg igjen å være en kilde til inspirasjon og det har understreket relevansen til messen. Etter tre tøffe år står forhandlere overfor viktige investeringer i fremtidige temaer som digitalisering, energiledelse og bærekraft.

EuroShop 2023 tilbød alt for å møte dagens kundekrav: I offline detaljhandel fortsetter kunder å elske og fordype seg i opplevelsesverdener og å bli adressert følelsesmessig. På den annen side ønsker de ikke å gi opp bekvemmeligheten, hastigheten og den høye graden av personalisering de liker mens de handler på nett. Derfor har digitaliseringen fått enorm fart på tvers av nesten alle segmenter av varehandelen. EuroShop reflekterte tydelig denne transformasjonen. Buzzwords som Smart Shopping, Connected Retail, Seamless Shopping eller Customer Centricity var allestedsnærværende på utstillingsstandene.

Bærekraft var det overordnede temaet på alle områder av årets EuroShop. Utstillere demonstrerte på imponerende vis at bærekraftig butikkinnredning ikke bare bidrar til klimabeskyttelse, men også tilbyr rikelig med materiale for historiefortelling – fra innovative, biologisk nedbrytbare butikkinnredningsmaterialer til utstilling av utstillingsdukker laget av råvarer hentet fra havafall. I tillegg var temaet energisparing sentralt, spesielt innenfor butikkbelysningssegmentene.

Neste EuroShop vil bli holdt i Düsseldorf fra 22. til 26. februar 2026.

-PF

Relatert innhold

09.05.2024Designbase.no

Habitare og Helsinki Design Week går sammen for langsiktig samarbeid

08.05.2024Designbase.no

Ny hjemmekolleksjon fra Home by Ilse Jacobsen

23.04.2024Designbase.no

Kunstig intelligens i detaljhandelen

18.04.2024Designbase.no

Rosendahl Design Group oppnår B Corp-sertifisering

16.04.2024Witt A/S

Sponseret

Witt A/S overtar distribusjonen av Aiper kabelfrie bassengroboter i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponseret

Fra resirkulert plast til slitesterke og multifunksjonelle produkter

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

04.04.2024Witt A/S

Sponseret

iRobot introduserer ny prisvennlig 2-i-1 basisrobot: Roomba Combo Essential

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023