Forbedret resultat for Linum

LINUM endret sin forretningsmodell for å bli mer sluttbrukerorientert.

Foto: Linum

Hjemmetekstilspesialisten og designfirmaet LINUM økte betydelig salget i 2021, som mange andre interiøraktører gjorde under pandemien. 2022 var et tøffere år med fallende salgstall. Ved årets slutt kunne imidlertid LINUM rapportere om betydelig inntektsvekst sammenlignet med fjoråret 2021, noe som nå gir kontinuerlig momentum fremover.

Siden 2018 har LINUM endret forretningsmodellen sin for å bli mer sluttbrukerorientert, og i dag er nettbutikken og salg via Amazon sentrale for selskapet. I tillegg har LINUM gått fra omtrent 5000 produkter i sortimentet til 500, og driver i dag et tydelig nisjetilbud på det europeiske markedet. Kombinasjonen har blant annet resultert i bedre marginer, flere produkter i sirkulasjon og økt etterspørsel etter bestselgende produkter året rundt.

"Endringene vi har implementert, begynner å ha en effekt, og det er definitivt synlig i 2022, hvor vi noen ganger taper ganske kraftige salg, men likevel klarer å gjøre en så kraftig inntektsoppgang," sier Charlotta Dahlqvist, COO LINUM.

"Rekrutteringen av en internasjonal salgssjef er fullført, og snart starter vi vår B2B-virksomhet igjen, der vi primært fokuserer på Tyskland," avslører Charlotta Dahlqvist.

LINUM har også jobbet proaktivt med kostnadssiden de siste årene og har tatt nødvendige tiltak allerede før pandemien. På den tiden ble for eksempel europeiske datterselskaper stengt, og internasjonale agentavtaler ble sagt opp. I dag er merket, som mange andre svenske selskaper, tvunget til å ta stilling til andre utfordrende spørsmål som valuta og priser.

"Strategien er klar. Vi har besluttet å la prisene for det meste forbli uendret. Med hoveddelen av inntektene våre i Europa, styrkes vi som følge av euroens nåværende verdi. Vi vil derfor prioritere fortsatt stor etterspørsel etter vårt produktsortiment på våre utvalgte markeder og fortsette å jobbe med å nå ut til flere potensielle kunder," sier Susanne Holmberg, Head of Purchase and Business Control.

I løpet av høsten starter LINUM opp sin B2B-virksomhet igjen og legger den til sin eksisterende forretningsmodell. LINUM retter igjen blikket mot Europa, men vil primært henvende seg til nye kunder som kan dra nytte av å levere LINUMs signaturprodukter.

-PF

Relatert innhold

06.02.2025Designbase.no

Rekordhøye konkursrater i Sverige – men danskene kan glede seg

04.02.2025Designbase.no

Husk menneskelig dømmekraft

28.01.2025Designbase.no

Royal Copenhagen i kreativt samarbeid med HM Dronning Margrethe

18.12.2024Designbase.no

De potensielle cybersikkerhetstruslene i 2025

17.12.2024Designbase.no

Svanemerket tildeler Svanemerket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.no

Fleksible skatteregler for generasjonsskifte bør ikke erstatte familiemøtet

05.12.2024Witt A/S

Sponseret

Fra villa til industri: Segway Navimow X-serien setter nye standarder for plenpleie

04.12.2024Formex

Sponseret

Kreativitet og bærekraft i fokus på Formex i januar

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023