Forbered bedriften din på Googles oppdaterte søkemotor med AI
I 2024 forventes Danmark å få tilgang til Googles oppdaterte søkemotor med AI, som de kaller Search Generative Experience (SGE). Dette gir både nye muligheter og nye utfordringer.
I 2024 forventes Danmark å få tilgang til Googles oppdaterte søkemotor med AI, som de kaller Search Generative Experience (SGE). Denne oppdateringen vil endre måten søkeresultatene evalueres og presenteres på, noe som gir både utfordringer og muligheter for bedrifter, inkludert arbeid med SEO, sier Dansk Industri Handel.
Google SGE representerer en betydelig endring i Googles søkemotoralgoritmer. Google har integrert generativ AI øverst i søkeresultatet, som gir en helt annen brukeropplevelse. På den positive siden kan dette resultere i mer relevante og detaljerte søkeresultater, men det er også en risiko for at brukerne i mindre grad klikker seg videre til andre nettsider. Dette skriver DI Handel.
Nettsteder får en ny rolle i søkeresultatene
Med Google SGE vil bedriftenes nettsider ikke bare vises som et søkeresultat, men også potensielt fungere som kilde i et AI-generert svar. Dette er fordi Google SGE bedre forstår brukerens intensjoner og den underliggende konteksten for søk, og kan dermed matche spørringer med mer presise og dyptgående svar. For å oppnå synlighet i Google SGE er det nødvendig å ha en helhetlig tilnærming som prioriterer verdiskaping, kvalitet og en forbedret brukeropplevelse. I tillegg blir autoritet og pålitelighet viktige parametere, som bl.a. kan opprettes gjennom koblingsbygging. Google SGEs innvirkning på SEO
Denne oppdateringen representerer begynnelsen på en ny æra innen digital markedsføring – og ikke minst for SEO. Det er avgjørende å lage troverdig og dyptgående innhold, ettersom Google SGE legger større vekt på brukerintensjon og kontekstuell relevans. En sterk tilstedeværelse på nett på ulike plattformer er også viktig, da Google vurderer hvordan en merkevare omtales på tredjepartssider og sosiale medier. I tillegg vil brukeropplevelsen på nettstedet være et kritisk fokuspunkt.
Viktige hensyn for å optimalisere for Google SGE er, ifølge DI Handel:
- Innholdsdybde og kvalitet: Utvikle dyptgående, velinformert og brukervennlig innhold.
- Brukeropplevelse: Nettstedet ditt må være intuitivt, raskt og enkelt å navigere.
- Erfaring, ekspertise, autoritativitet, pålitelighet (EEAT): Vis ekspertise og autoritet innen ditt felt.
- Eksterne lenker og anbefalinger: Bygg sterke relasjoner og tilstedeværelse på relevante plattformer og medier.
- Merk innholdet ditt med strukturerte data: Bruk skjemaoppmerking for å forbedre synligheten i søkeresultater.