Forbrukernes økonomiske forventninger har falt: Har endret kjøpsatferd

Forbrukernes forventninger til Danmarks økonomi har falt. I takt med det har mange endret kjøpsatferd, og ikke minst har jakten på tilbud blitt i fokus for mange forbrukere. Dette opplyser en dansk detaljhandelskjede.

ar endret kjøpsatferd - I løpet av det siste året har Basic & More økt fra fire til 10 butikker.. Foto: Basic & More.

Det er dyrt å være dansk for øyeblikket.

Forbrukerne opplever fortsatt høye priser, og deres forventninger til Danmarks fremtidige økonomiske situasjon har vært synkende de siste fem månedene, ifølge nye tall fra Danmarks Statistik.

Ifølge fremtidsforsker Kirsten Østergaard Poulsen påvirker det danskernes forbruksvaner at mange går en dyr vinter i møte.

"Utover økonomisk press fra energipriser og inflasjon må mange i januar omløpe lånene sine, som ser ut til å bli dyrere. Dette får for øyeblikket flere til å endre kjøpsatferd, og mens noen velger bort materielle goder, går andre på jakt etter tilbud," sier hun.

Blåst av stedet

En massiv etterspørsel etter senkede priser gjenkjenner man hos den landsdekkende detaljhandelskjeden Basic & More.

Kjeden selger husgeråd og boliginteriør, blant annet fra overskuddslagre, feilproduserte eller utgåtte varer.

"Hver dag går gode varer til spille, og for å motvirke dette kjøper vi opp restpartier og overskuddsvarer og selger dem billig til våre kunder. Vi hadde forventet at danskene ville støtte konseptet vårt, men er blåst av stedet av etterspørselen etter produkter med senkede priser. Av samme grunn har vi i løpet av det siste året vokst fra fire til 10 butikker med flere planlagte åpninger på gang," sier Søren Bryske Larsen, administrerende direktør i Basic & More.

Kvalitet i fokus

Som en del av å spare penger opplever Basic & More at mange dansker for tiden verdsetter kvalitet der lommeboken tillater det.

"Kundene ser en verdi i det holdbare og langsiktige, og de etterspør spesielt originale merkevarer og god design med en kvalitet og holdbarhet de kjenner og har tillit til," sier Søren Bryske Larsen.

Selv om mange dansker velger bort store forbruksgoder og fokuserer på å spare penger for øyeblikket, understreker Kirsten Østergaard Poulsen fortsatt mangfoldet i forbrukeratferden.

"Den siste tiden og det siste året har endret mange forbrukeres atferd, men det er viktig å påpeke at vi ikke alle er like, og vi handler forskjellig i usikre tider. Vår kjøpsatferd er i stor grad knyttet til vår personlighet og verdier, så mens noen for eksempel er åpne, nysgjerrige og villige til å ta risiko, er andre bekymrede, forsiktige og tilbakeholdende i kjøpssituasjoner," sier hun.

www.basicandmore.dk

-HCL
 

Relatert innhold

18.12.2024Designbase.no

De potensielle cybersikkerhetstruslene i 2025

17.12.2024Designbase.no

Svanemerket tildeler Svanemerket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.no

Fleksible skatteregler for generasjonsskifte bør ikke erstatte familiemøtet

05.12.2024Witt A/S

Sponseret

Fra villa til industri: Segway Navimow X-serien setter nye standarder for plenpleie

04.12.2024Formex

Sponseret

Kreativitet og bærekraft i fokus på Formex i januar

03.12.2024Designbase.no

Nordiske gründere og startups skal være spydspisser

02.12.2024Droppery

Sponseret

Solfelt intensiverer samarbeidet med Droppery: «Building growth together»

25.11.2024Designbase.no

Optimisme i sikte i en presset designbransje

Events

Se alt
TrendSet Munich
Utstilling
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OG TRENDER

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Utstilling
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Utstilling
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex ApS
Utstilling
Ambiente – Livsstilsbevegelsen

Det er aldri det samme, det er alltid noe nytt. Den ledende internasjonale forbruksvaremessen er en fantastisk opplevelse! Få en oversikt over den globale markedsplassen på Ambiente ved å observere det dynamiske samspillet mellom produkter og design, høydepunkter og arrangementer.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex ApS
Utstilling
Christmasworld – En for alle årstider

Som den ledende internasjonale varemessen for sesong- og festdekorasjoner, åpner Christmasworld for effektive designmuligheter for å overraske kundene. For nye synergier som gir merverdi.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex ApS
Utstilling
Creativeworld News

Hold deg oppdatert og ikke gå glipp av nyheter. Vårt nyhetsbrev gir deg den siste informasjonen og praktiske tips for ditt besøk på messen.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023