Forbrukernes økonomiske forventninger har falt: Har endret kjøpsatferd

Forbrukernes forventninger til Danmarks økonomi har falt. I takt med det har mange endret kjøpsatferd, og ikke minst har jakten på tilbud blitt i fokus for mange forbrukere. Dette opplyser en dansk detaljhandelskjede.

ar endret kjøpsatferd - I løpet av det siste året har Basic & More økt fra fire til 10 butikker.. Foto: Basic & More.

Det er dyrt å være dansk for øyeblikket.

Forbrukerne opplever fortsatt høye priser, og deres forventninger til Danmarks fremtidige økonomiske situasjon har vært synkende de siste fem månedene, ifølge nye tall fra Danmarks Statistik.

Ifølge fremtidsforsker Kirsten Østergaard Poulsen påvirker det danskernes forbruksvaner at mange går en dyr vinter i møte.

"Utover økonomisk press fra energipriser og inflasjon må mange i januar omløpe lånene sine, som ser ut til å bli dyrere. Dette får for øyeblikket flere til å endre kjøpsatferd, og mens noen velger bort materielle goder, går andre på jakt etter tilbud," sier hun.

Blåst av stedet

En massiv etterspørsel etter senkede priser gjenkjenner man hos den landsdekkende detaljhandelskjeden Basic & More.

Kjeden selger husgeråd og boliginteriør, blant annet fra overskuddslagre, feilproduserte eller utgåtte varer.

"Hver dag går gode varer til spille, og for å motvirke dette kjøper vi opp restpartier og overskuddsvarer og selger dem billig til våre kunder. Vi hadde forventet at danskene ville støtte konseptet vårt, men er blåst av stedet av etterspørselen etter produkter med senkede priser. Av samme grunn har vi i løpet av det siste året vokst fra fire til 10 butikker med flere planlagte åpninger på gang," sier Søren Bryske Larsen, administrerende direktør i Basic & More.

Kvalitet i fokus

Som en del av å spare penger opplever Basic & More at mange dansker for tiden verdsetter kvalitet der lommeboken tillater det.

"Kundene ser en verdi i det holdbare og langsiktige, og de etterspør spesielt originale merkevarer og god design med en kvalitet og holdbarhet de kjenner og har tillit til," sier Søren Bryske Larsen.

Selv om mange dansker velger bort store forbruksgoder og fokuserer på å spare penger for øyeblikket, understreker Kirsten Østergaard Poulsen fortsatt mangfoldet i forbrukeratferden.

"Den siste tiden og det siste året har endret mange forbrukeres atferd, men det er viktig å påpeke at vi ikke alle er like, og vi handler forskjellig i usikre tider. Vår kjøpsatferd er i stor grad knyttet til vår personlighet og verdier, så mens noen for eksempel er åpne, nysgjerrige og villige til å ta risiko, er andre bekymrede, forsiktige og tilbakeholdende i kjøpssituasjoner," sier hun.

www.basicandmore.dk

-HCL
 

Relatert innhold

18.12.2024Designbase.no

De potensielle cybersikkerhetstruslene i 2025

17.12.2024Designbase.no

Svanemerket tildeler Svanemerket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.no

Fleksible skatteregler for generasjonsskifte bør ikke erstatte familiemøtet

05.12.2024Witt A/S

Sponseret

Fra villa til industri: Segway Navimow X-serien setter nye standarder for plenpleie

04.12.2024Formex

Sponseret

Kreativitet og bærekraft i fokus på Formex i januar

03.12.2024Designbase.no

Nordiske gründere og startups skal være spydspisser

02.12.2024Droppery

Sponseret

Solfelt intensiverer samarbeidet med Droppery: «Building growth together»

25.11.2024Designbase.no

Optimisme i sikte i en presset designbransje

Events

Se alt
Dimex ApS
Utstilling
Nordstil 2025 - Bestillinger legges i nord

Som det nordlige knutepunktet tiltrekker Nordstil flere kjøpere om bord hvert år - det er her den nordtyske detaljhandelen og mange flere bestiller innovative produkter til sitt sortiment. Mange impulser og et utvalg produkter som ikke er i sikte andre steder i Norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Show
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex ApS
Utstilling
Heimtextil - Internasjonal messe for hjemme- og kontraktstekstiler

Den internasjonalt unike plattformen for hjemme- og kontraktstekstiler og tekstildesign. Opplev sesongens trender, tekstilbærekraft, verdens største utvalg av boligtekstiler samt produkt- og informasjonstilbud for interiør, gjestfrihet og megatrend søvn. Globalt kombinert og lidenskapelig presentert.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Utstilling
Maison&Objet

Opplev det beste innen design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, et ledende globalt arrangement for profesjonelle innen design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Utstilling
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Utstilling
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OG TRENDER

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023