Forbrukernes økonomiske forventninger har falt: Har endret kjøpsatferd

Forbrukernes forventninger til Danmarks økonomi har falt. I takt med det har mange endret kjøpsatferd, og ikke minst har jakten på tilbud blitt i fokus for mange forbrukere. Dette opplyser en dansk detaljhandelskjede.

ar endret kjøpsatferd - I løpet av det siste året har Basic & More økt fra fire til 10 butikker.. Foto: Basic & More.

Det er dyrt å være dansk for øyeblikket.

Forbrukerne opplever fortsatt høye priser, og deres forventninger til Danmarks fremtidige økonomiske situasjon har vært synkende de siste fem månedene, ifølge nye tall fra Danmarks Statistik.

Ifølge fremtidsforsker Kirsten Østergaard Poulsen påvirker det danskernes forbruksvaner at mange går en dyr vinter i møte.

"Utover økonomisk press fra energipriser og inflasjon må mange i januar omløpe lånene sine, som ser ut til å bli dyrere. Dette får for øyeblikket flere til å endre kjøpsatferd, og mens noen velger bort materielle goder, går andre på jakt etter tilbud," sier hun.

Blåst av stedet

En massiv etterspørsel etter senkede priser gjenkjenner man hos den landsdekkende detaljhandelskjeden Basic & More.

Kjeden selger husgeråd og boliginteriør, blant annet fra overskuddslagre, feilproduserte eller utgåtte varer.

"Hver dag går gode varer til spille, og for å motvirke dette kjøper vi opp restpartier og overskuddsvarer og selger dem billig til våre kunder. Vi hadde forventet at danskene ville støtte konseptet vårt, men er blåst av stedet av etterspørselen etter produkter med senkede priser. Av samme grunn har vi i løpet av det siste året vokst fra fire til 10 butikker med flere planlagte åpninger på gang," sier Søren Bryske Larsen, administrerende direktør i Basic & More.

Kvalitet i fokus

Som en del av å spare penger opplever Basic & More at mange dansker for tiden verdsetter kvalitet der lommeboken tillater det.

"Kundene ser en verdi i det holdbare og langsiktige, og de etterspør spesielt originale merkevarer og god design med en kvalitet og holdbarhet de kjenner og har tillit til," sier Søren Bryske Larsen.

Selv om mange dansker velger bort store forbruksgoder og fokuserer på å spare penger for øyeblikket, understreker Kirsten Østergaard Poulsen fortsatt mangfoldet i forbrukeratferden.

"Den siste tiden og det siste året har endret mange forbrukeres atferd, men det er viktig å påpeke at vi ikke alle er like, og vi handler forskjellig i usikre tider. Vår kjøpsatferd er i stor grad knyttet til vår personlighet og verdier, så mens noen for eksempel er åpne, nysgjerrige og villige til å ta risiko, er andre bekymrede, forsiktige og tilbakeholdende i kjøpssituasjoner," sier hun.

www.basicandmore.dk

-HCL
 

Relatert innhold

15.11.2024Designbase.no

Funksjonelle kontrakttekstiler på Heimtextil

14.11.2024Designbase.no

Mummi fyller 80 år!

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Home of Consumer Goods tilbyr et nytt merkeområde i 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Fokus på design! Nytt merkeområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Christmasworld Trends 25+: Søkelys på ansvar, fellesskapsfølelse og optimisme

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Creativeworld Trends 2025: Turer fulle av inspirasjon

23.10.2024Witt A/S

Sponseret

Innovativ komfort og design for de minste – MEMBANTU presenterer tre nyheter:

10.10.2024Designbase.no

imm cologne 2025 er kansellert

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023