Formland Speak Up
Formland Speak Up er messens foredragsscene, hvor spennende foredragsholdere gir input til trender, forretningsdrift og mye mer.
Speak Up er Formland's foredragsscene, hvor ulike eksperter innen bl.a. trendforskning, digitalisering og bærekraft deler av sin kunnskap gjennom alle dagene på messen. Fellesnevneren for alle foredragene er at du skal gå derfra med ny relevant kunnskap, ideer og input for å styrke din forretning.
Finn Speak Up i hall L.
Blant foredragsholderne og temaene er:
Retail og moro. Stefan Nilsson, trendforsker og foredragsholder. I harde tider preget av resesjon, inflasjon, krig og generelle utfordringer, trenger vi detaljopplevelser som får smilene frem. I stedet for å fokusere på AI, vil vi utforske detaljtrender for 2024 som gjør shopping morsommere. Tenk på hvordan Louis Vuitton samarbeider med Lego for å legge til en leken vri på vesker. Eller ta begrepet 'wackaging' - morsom emballasje designet for glede. La oss gjøre shopping morsomt igjen.
Slik bruker du smarte AI-verktøy i markedsavdelingen. Her forteller Anita Dalsgaard, spesialist og rådgiver innen digital strategi og markedsføring om de uendelige mulighetene som finnes med AI. Hør hvordan man kan ta den enkleste veien for å dra nytte av de utmerkede AI-verktøyene som kan håndtere de mindre spennende markedsoppgavene, slik at man selv kan fokusere på de oppgavene man er mest motivert for å løse. Presentasjonen handler om AI-verktøy som kan hjelpe deg med innhold til e-post, nettside og sosiale medier, samt hva som vil være den viktigste trenden på sosiale medier i fremtiden.
Gjestfrihet og bærekraft. Stefan Nilsson fastslår at alle snakker om bærekraft. I denne presentasjonen utforsker han de nyeste og mest spennende innovasjonene. Forestill deg et kjøkkenbord laget av østersskjellene du nøt forrige uke. Eller tenk på hvordan motebrandet Loewe inviterer deg til å leke med mat.
Sterke merkevarer i et ekstremt skiftende marked. Christie Nielsen, forskningssjef / leder for forbrukerinnsikt, Brandhouse, forteller om bransjer og markeder som er i endring. Kategorier og inntektskilder som tidligere har sikret inntjening forsvinner og erstattes av nye. Kundenes verden endres med nye medier, nye måter å handle på og nye produkter. Alt dette skaper ny atferd, nye holdninger og nye behov, som gjør noen selskaper irrelevante og åpner for nye forretningsmodeller og konsepter.
Longevity-livsstil. Mads Arlien-Søborg, trendforsker og foredragsholder, forteller om begrepet longevity, som stammer fra moderne medisinsk vitenskap og handler om hvordan vi kan leve lenger og bedre. Det er ikke overraskende at dette appellerer sterkt til mennesker, faktisk så mye at det på kort tid har blitt et globalt helsefenomen. Sett fra et livsstilsperspektiv er longevity svært interessant, da det bygger på en allerede eksisterende helsebølge som handler om kosthold, mosjon og mental helse. Men longevity kan også tolkes som en bredere tidsmessig trend som handler om 'lang levetid' og hvordan vi forlenger levetiden til ting, både som forbrukere og produsenter.
Riktig innkjøp for sesongen vår/sommer 24. Her forteller Mette Lykkegaard From, trendredaktør i pej gruppen, om kommersielle trender og farger. Presentasjonen inneholder blant annet moodboards, fargekombinasjoner og konkrete anbefalinger for design og innkjøp.
Blomster- og plantetrender 2024. Mette Lykkegaard From gir en oversikt over de fire største trendene i 2024 innen blomster, planter, potter, vaser, dekorasjoner, buketter mv., samt en sniktitt på trendtemaet for julen.
Nøkkelbrikker og forbrukeratferd. Her gir Louise Byg Kongsholm fra pej gruppen essensiell innsikt i fremtidig forbruk.