Formland: Tiden akkurat nå handler om balanse
"Vi må investere i fremtiden, både innkjøpere, utstillere og oss som messearrangører. På den ene siden må vi opprettholde momentum, på den andre siden lever vi i en tid hvor vi trenger stabilitet og trygghet. Så det handler i stor grad om balansen mellom å beholde fotfestet og skape den inspirasjonen som kan drive design- og interiørbransjen videre," sier prosjektsjefen for Formland, Flemming Andersen.
"Sansene må aktiveres, men samtidig er vi i en brytningstid som krever fasthet og stabilitet. Vi må finne balansen mellom å inspirere de besøkende på Formland Spring 2024, som avholdes fra 4. til 6. februar i Messecenter Herning, og skape den roen bransjen trenger akkurat nå," sier Flemming Andersen, prosjektsjef for Formland.
Han mener at det er nå vi må investere i fremtiden fra alle aktørene sin side, selv om bransjen er under press. Men han påpeker også at tiden ikke er inne for å oppfinne hjulet på nytt, men heller å utvikle plattformen som bransjen skal stå på.
Flemming Andersen forventer at antall utstillere vil være omtrent det samme som på Formland Spring 2023, rundt 320, og han ser en tendens til at flere utstillere finner nye måter å presentere seg på og tenker nytt med konseptene sine.
"Vi oppfordrer utstillerne til å tenke utenfor boksen, og det må vi også gjøre. Det handler blant annet om å tenke mer i konsepter, og i mange tilfeller tilby hele løsninger og gjøre det enkelt for utstillerne våre. For oss betyr det at vi må selge opplevelsen av for eksempel mote og utendørsprodukter, og tilby et sted der rammene er skapt slik at utstillerne befinner seg i et univers som passer til produktene og standene deres," forklarer Flemming Andersen.
For å signalisere at Formland er messen for fremtiden, har Formland utviklet en ny visuell identitet med fokus på Formland-merket.
"Vi må understreke at vi fokuserer på Formland. Så fremover vil messeområdene hete: Formland Garden, Formand Jewellery, Formland Taste, Formland Fashion og Formland Interior. Vi jobber med en ny skrifttype og en modernisert logo, sammen med en utvalgt fargepalett, slik at vi kan leke med fargene i forhold til bildene vi bruker i markedsføringen. Design- og interiørbransjen er bildebåren, og med den nye visuelle identiteten har vi mye større mulighet til å eksperimentere med uttrykket," sier Flemming Andersen.
Circular Formland Days
Circular Formland Days er et begrep som gjentar seg. "Det vil være en fast del av messen, for vi må alle bidra til den grønne omstillingen i vår bransje. Flemming Andersen forteller at sonen arrangeres i samarbeid med ulike samarbeidspartnere, og denne gangen er det Bæredygtig Herning som skal lede sonen, der de blant annet vil jobbe med ulike prosjekter på messen. "Og som plattform vil vi fortsette å støtte den sirkulære utviklingen," påpeker Flemming Andersen.
Formlands grønne opplevelsesunivers
Formland Garden er denne gangen et større, sterkere og mer fremtredende område i hall K og J3. Formland har overtatt Danske Havecentres messe i Odense, og den er for første gang en integrert del av Formland Spring 24.
"Med den styrkede Formand Garden gir vi bransjen de beste mulighetene. Danske Havecentre sier selv at de med fusjonen med Formland ønsker å sikre seg at de er en del av fremtidens messe," sier Flemming Andersen, og han mener det klart er mulig å utnytte synergien og tidsånden som reflekteres i samarbeidet. "Grensen mellom uteliv og inneliv smelter sammen, og det gjenspeiler nå messen."
Formland har også inngått en lignende avtale med den danske smykkebransjen, og fra Formland i august etableres det en Formland Jewellery. "Men allerede nå har vi en rekke smykkeutstillere representert. Også fra styret bak smykkebransjen sies det at de fremover ønsker å være en del av en fremtidssikret messe."
Formland fokuserer på gastronomi
En av Formlands konseptområder er Taste, som er en overflod av delikatesser i en hall der lidenskapelige fagfolk deler sin kunnskap om sesongens trender og tendenser.
"Taste står klart med nye og unike smaksopplevelser. Det kan best beskrives som en hyggelig markedsplass med fokus på spesielle delikatesser av høy kvalitet, presentert av dyktige fagfolk med lidenskap for faget," sier Flemming Andersen, som også legger til:
"Vi lever i en verden der ellers svært forskjellige bransjer i økende grad støtter seg til hverandre og til og med smelter sammen innimellom, og den bevegelsen ønsker vi å gjenspeile på Formland. Derfor handler messen nå også om mote og utendørsprodukter - og ikke minst gastronomi."