Formland: Tiden akkurat nå handler om balanse

"Vi må investere i fremtiden, både innkjøpere, utstillere og oss som messearrangører. På den ene siden må vi opprettholde momentum, på den andre siden lever vi i en tid hvor vi trenger stabilitet og trygghet. Så det handler i stor grad om balansen mellom å beholde fotfestet og skape den inspirasjonen som kan drive design- og interiørbransjen videre," sier prosjektsjefen for Formland, Flemming Andersen.

Foto: Tony Brøchner/Formland

"Sansene må aktiveres, men samtidig er vi i en brytningstid som krever fasthet og stabilitet. Vi må finne balansen mellom å inspirere de besøkende på Formland Spring 2024, som avholdes fra 4. til 6. februar i Messecenter Herning, og skape den roen bransjen trenger akkurat nå," sier Flemming Andersen, prosjektsjef for Formland.

Han mener at det er nå vi må investere i fremtiden fra alle aktørene sin side, selv om bransjen er under press. Men han påpeker også at tiden ikke er inne for å oppfinne hjulet på nytt, men heller å utvikle plattformen som bransjen skal stå på.

Flemming Andersen forventer at antall utstillere vil være omtrent det samme som på Formland Spring 2023, rundt 320, og han ser en tendens til at flere utstillere finner nye måter å presentere seg på og tenker nytt med konseptene sine.

"Vi oppfordrer utstillerne til å tenke utenfor boksen, og det må vi også gjøre. Det handler blant annet om å tenke mer i konsepter, og i mange tilfeller tilby hele løsninger og gjøre det enkelt for utstillerne våre. For oss betyr det at vi må selge opplevelsen av for eksempel mote og utendørsprodukter, og tilby et sted der rammene er skapt slik at utstillerne befinner seg i et univers som passer til produktene og standene deres," forklarer Flemming Andersen.

For å signalisere at Formland er messen for fremtiden, har Formland utviklet en ny visuell identitet med fokus på Formland-merket.

Formlands nye logo.. Foto: Formland

"Vi må understreke at vi fokuserer på Formland. Så fremover vil messeområdene hete: Formland Garden, Formand Jewellery, Formland Taste, Formland Fashion og Formland Interior. Vi jobber med en ny skrifttype og en modernisert logo, sammen med en utvalgt fargepalett, slik at vi kan leke med fargene i forhold til bildene vi bruker i markedsføringen. Design- og interiørbransjen er bildebåren, og med den nye visuelle identiteten har vi mye større mulighet til å eksperimentere med uttrykket," sier Flemming Andersen.

Circular Formland Days

Circular Formland Days er et begrep som gjentar seg. "Det vil være en fast del av messen, for vi må alle bidra til den grønne omstillingen i vår bransje. Flemming Andersen forteller at sonen arrangeres i samarbeid med ulike samarbeidspartnere, og denne gangen er det Bæredygtig Herning som skal lede sonen, der de blant annet vil jobbe med ulike prosjekter på messen. "Og som plattform vil vi fortsette å støtte den sirkulære utviklingen," påpeker Flemming Andersen.

Formlands grønne opplevelsesunivers

Formland Garden er denne gangen et større, sterkere og mer fremtredende område i hall K og J3. Formland har overtatt Danske Havecentres messe i Odense, og den er for første gang en integrert del av Formland Spring 24.
 

Formland får et nytt grønt opplevelsesunivers.. Foto: Tony Brøchner/Formland

"Med den styrkede Formand Garden gir vi bransjen de beste mulighetene. Danske Havecentre sier selv at de med fusjonen med Formland ønsker å sikre seg at de er en del av fremtidens messe," sier Flemming Andersen, og han mener det klart er mulig å utnytte synergien og tidsånden som reflekteres i samarbeidet. "Grensen mellom uteliv og inneliv smelter sammen, og det gjenspeiler nå messen."

Formland har også inngått en lignende avtale med den danske smykkebransjen, og fra Formland i august etableres det en Formland Jewellery. "Men allerede nå har vi en rekke smykkeutstillere representert. Også fra styret bak smykkebransjen sies det at de fremover ønsker å være en del av en fremtidssikret messe."

Formland fokuserer på gastronomi

En av Formlands konseptområder er Taste, som er en overflod av delikatesser i en hall der lidenskapelige fagfolk deler sin kunnskap om sesongens trender og tendenser.

Fra Formland Taste.. Foto: Tony Brøchner/Formland

"Taste står klart med nye og unike smaksopplevelser. Det kan best beskrives som en hyggelig markedsplass med fokus på spesielle delikatesser av høy kvalitet, presentert av dyktige fagfolk med lidenskap for faget," sier Flemming Andersen, som også legger til:

"Vi lever i en verden der ellers svært forskjellige bransjer i økende grad støtter seg til hverandre og til og med smelter sammen innimellom, og den bevegelsen ønsker vi å gjenspeile på Formland. Derfor handler messen nå også om mote og utendørsprodukter - og ikke minst gastronomi."

Foto: Formland

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Formland Spring 2024

Formland Spring 2024 fyller Messecenter Herning i dagene fra 4. til 6. februar. "Sansene skal aktiveres, men samtidig lever vi i en tid preget av usikkerhet som krever stabilitet. Vi må finne balansen mellom å inspirere de besøkende og skape den roen bransjen trenger akkurat nå," sier Flemming Andersen, prosjektsjef for Formland. På Formland kan de besøkende oppleve og la seg inspirere av trendene for den kommende sesongen satt av Studio FLYHELSTED, og det har vi selvfølgelig også tatt en titt på. Anette Eckmann står bak The Mind Body Soul Retreat, der det fokuseres på det åndelige og på å ha det bra med seg selv, og det er det som kreves for å være en god selger i butikkene.

I tillegg vil det være et omfattende program på Speak Up-scenen på Formland, som vi også ser nærmere på, det samme gjelder Creators Community, der nye bedrifter innen design- og interiørbransjen kan utfolde seg.

Med andre ord: I temaet Formland Spring dekker vi hele messen.

Relatert innhold

26.04.2024Designbase.no

Ambiente Trends 24+: En iscenesettelse av luksusen av stillhet, nye komposisjoner og digitale innovasjoner

24.04.2024Designbase.no

Heimtextil samarbeider med Patricia Urquiola i 2025

16.04.2024Witt A/S

Sponseret

Witt A/S overtar distribusjonen av Aiper kabelfrie bassengroboter i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponseret

Fra resirkulert plast til slitesterke og multifunksjonelle produkter

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

04.04.2024Witt A/S

Sponseret

iRobot introduserer ny prisvennlig 2-i-1 basisrobot: Roomba Combo Essential

26.03.2024Designbase.no

Iittala avduker ny logo og font

25.03.2024Designbase.no

Se opp for den franske antiavfallsloven

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023