Fra wellness to wellbeing
Anette Eckmann står bak The Mind Body Soul Retreat på Forland, hvor fokuset er på det åndelige og på å ha det bra med seg selv.
"Det er utrolig viktig at vi har det bra med oss selv. Dette gjelder for de som eier butikkene og de som står bak disken. De må signalisere til kundene at de har lyst til å være i bransjen. De butikkene som tiltrekker kunder i dag, er de som har god kundeservice, og butikkeieren må formidle dette til sine ansatte. Mer enn noensinne handler det om god kjemi," sier Anette Eckmann fra Eckmann Studio, som denne gangen står bak en rekke sesjoner som skal gi besøkende på Formland velvære. Her vil det blant annet være en feng shui-sesjon, hvor man kan lære å skape god energi i butikken og støtte den endringen og utviklingen man ønsker. Det vil også være klarsynthet og en kakao-seremoni, og man kan melde seg på sesjonene helt gratis.
Ifølge Anette Eckmann ser stadig flere nå også mot det åndelige og alternative. "Og butikkene kan kuratere etter det. Finn produkter som passer inn i den trenden; sjokolade med alle de gode egenskapene, deilig sengetøy som gir god søvn, osv."
Hun mener at i en turbulent tid, med krise, krig og kaos, handler det ikke lenger bare om å oppnå fysisk helse, men også om mental og følelsesmessig trivsel. Velvære er det nye nøkkelordet som sikrer at vi som mennesker føler oss motiverte og tilfredse i livene våre og i hverdagen.
The Mind Body Soul Retreat er et sted hvor man kan lære mer om de nye strømningene i tiden. "Jeg skaper et avslappet fristed hvor man kan reflektere over hva det vil si å være en mental sunt menneske i dag. Og ikke minst, lade opp for å møte dine omsorgstrengende kunder med forståelse, positiv og ekte interesse," sier Anette, som også mener at tiden krever følelser, og at man som butikkeier må føle kundenes nåværende problemer og behov. "Møt kundene med empati og omsorg. På denne måten skaper du en følelse av tilhørighet og dermed motivasjon til å handle og støtte din virksomhet," fastslår hun, for den største og mest effektive salgsfaktoren er oppmerksomhet og relasjoner. Kundene ønsker å kjøpe fra personer og merker som gir dem oppmerksomhet og som de føler en form for samhørighet med.
"For å lykkes, må du i mye større grad enn tidligere lære å ta utgangspunkt i mottakeren og deres interesser, livssituasjon og velvære," mener Anette Eckmann, som også holder foredrag på området.