Helomvending for Jøtul: – Det har vært en reise

Jøtul har for første gang siden 2006 fått et positivt årsresultat.

Nils Agnar Brunborg besøker fabrikken. .

Den ferske årsrapporten til peisleverandøren Jøtul, ekskludert datterselskaper, viser et sterkt inntektshopp i 2021.
Omsetningen endte på 823 millioner kroner, en økning fra 636 millioner kroner i 2020.
Resultat etter skatt utgjorde 49 millioner kroner, en solid økning fra underskuddet på 35 millioner kroner året før.
Resultatoppgangen smaker ekstra godt for toppsjefen Nils Agnar Brunborg. Han ble hentet inn i 2017 for å løfte opp selskapet fra mange års underskudd.

Oppgang etter flere vanskelige år
Selskapet har i flere år strevd med dårlig inntjening, og har tidligere måttet si opp ansatte.
Brunborg forteller at selskapet har et helt annet struktur i dag sammenlignet med da han tok over stafettpinnen i 2017. Kombinasjonen av kostnadsfokus og gunstige markedsforhold har resultert i at selskapet har klart å vippe resultatet over på den positive siden, sier han.
– Det har vært en reise med mye omstrukturering av virksomheten. Det har vært viktig å få ned kostnadsbildet innen produksjon, og å få en mye større fleksibilitet i produksjonen da vi har store sesongvariasjoner i forhold til salget vårt. Samtidig er vi er i en situasjon hvor markedet har vært bra etter at covid-sjokket la seg, sier han.
Toppsjefen trekker frem to sentrale drivere for inntjeningsoppgangen:
– Det ene er at mange har brukt penger på oppussing, noe som slår ut positivt for oss. Det andre er at de økte energiprisene slår gunstig ut for oss fordi vi blir et alternativ kostnadsmessig når det gjelder energi til boliger.
Han legger til slutt at selskapet har fokusert betydelig på forskning og utvikling, som har resultert i innovasjon.
Tilfreds med omsetningen
Jøtul-sjefen er svært tilfreds med fjorårets omsetningsvekst på 29,3 prosent, som skyldtes delvis volumvekst og delvis prisvekst. Selskapet skriver i årsrapporten at som følge av høye strøm- og gasspriser økte etterspørselen for vedfyring – noe som selskapet hadde stor nytte av.
– Vi hadde et oppkjøp i Italia, som står for rundt syv prosent av omsetningsveksten for hele Jøtul-gruppen, men det er i hovedsak organisk vekst, sier han.
Det fremgår av årsrapporten at eksternt salg utgjorde 64 prosent av omsetningen for Jøtul AS. Brunborg forteller at selskapet har store ambisjoner om å øke det eksterne salget ytterligere fremover. Han påpeker samtidig at høyere ekstern etterspørsel vil øke salget til datterselskapene, og dermed vil være gunstig for hele Jøtul-gruppen.
Historisk høy ordrereserve
Brunborg regner med at 2022 blir et bedre år for selskapet sammenlignet med fjoråret. Han forventer at selskapet vil øke omsetningen organisk som følge av volumøkning, samt hente ut effektivitetsgevinster i polske fabrikker. Han røper også at ordrereserven er solid.
– Vi har hatt en betydelig inntektsøkning så langt i år sammenlignet med fjoråret, noe som vi regner med at vil vedvare fremover også. Vi har en historisk høy ordrereserve som tilsier det, sier han til slutt.
Den ferskeste rapporten fra Jøtul-konsernet viser en ordrebok verdt 338 millioner kroner ved utgangen av første kvartal, mot 208 millioner i samme periode året før.

Kilde: E24.no

Relatert innhold

18.12.2024Designbase.no

De potensielle cybersikkerhetstruslene i 2025

17.12.2024Designbase.no

Svanemerket tildeler Svanemerket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.no

Fleksible skatteregler for generasjonsskifte bør ikke erstatte familiemøtet

05.12.2024Witt A/S

Sponseret

Fra villa til industri: Segway Navimow X-serien setter nye standarder for plenpleie

04.12.2024Formex

Sponseret

Kreativitet og bærekraft i fokus på Formex i januar

03.12.2024Designbase.no

Nordiske gründere og startups skal være spydspisser

02.12.2024Droppery

Sponseret

Solfelt intensiverer samarbeidet med Droppery: «Building growth together»

25.11.2024Designbase.no

Optimisme i sikte i en presset designbransje

Events

Se alt
Dimex ApS
Utstilling
Nordstil 2025 - Bestillinger legges i nord

Som det nordlige knutepunktet tiltrekker Nordstil flere kjøpere om bord hvert år - det er her den nordtyske detaljhandelen og mange flere bestiller innovative produkter til sitt sortiment. Mange impulser og et utvalg produkter som ikke er i sikte andre steder i Norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Show
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex ApS
Utstilling
Heimtextil - Internasjonal messe for hjemme- og kontraktstekstiler

Den internasjonalt unike plattformen for hjemme- og kontraktstekstiler og tekstildesign. Opplev sesongens trender, tekstilbærekraft, verdens største utvalg av boligtekstiler samt produkt- og informasjonstilbud for interiør, gjestfrihet og megatrend søvn. Globalt kombinert og lidenskapelig presentert.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Utstilling
Maison&Objet

Opplev det beste innen design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, et ledende globalt arrangement for profesjonelle innen design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Utstilling
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Utstilling
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OG TRENDER

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023