Hold deg unna Facebook

Skal du lykkes med salg på sosiale medier må det investeres både tid og penger. Og å la en tilfeldig ansatt ta seg av SoMe-strategien er en stor feil, mener Digital Director i Operate, Benjamin Rud Elberth. Han snur ting litt på hodet sammenlignet med mange andre eksperter, og slår fast at det er vanskelig å lykkes på sosiale medier, at det krever mye innsats og ikke skjer over natten. "Og hold deg unna Facebook, med mindre du vil ofre det som trengs", sier han.

Foto: Daria Nepriakhina/Unsplash

Ingen vil noen gang be salongens yngste medarbeider delta i Debatten med Clement Kjersgaard på DRTV for å diskutere situasjonen i frisørbransjen uten medietrening, uten å ha stått foran kamera før, uten å vite hvem mottakeren er og uten å ha alle fakta på plass. Det er like feil og en kjempefeil som mange gjør, å be salongens yngste medarbeider om å være SoMe-ansvarlig uten faglig opplæring, uten annonsekroner og uten egentlig å kjenne mottakeren – og så forvente salg. Det mener Benjamin Rud Elberth, digital direktør i Operate.

«Sosiale medier fungerer i forhold til å flytte både folk og salg; hvis du gjør det ordentlig», slår han fast, og Benjamin Rud Elberth vet hva han snakker om, for han har vært med i sosiale medier siden spede begynnelse for 15 år siden, og han har bidratt til å flytte både holdninger og politiske stemmer med sosiale medier .

Benjamin Rud Elberth, som er digital direktør Operate. Foto: Benjamin Rud Elberth

Men han mener at tilnærmingen til sosiale medier er helt feil fra manges side, både små forhandlere og større bedrifter. «Sosiale medier er den eneste kommunikasjonsdisiplinen man hodeløst kaster seg ut i eksperimentelt uten å kjenne verken mottakerne eller fakta. Her er det lov å be naboens fetter, som en gang startet en Facebook-gruppe, om hjelp. Men det er ikke godt nok, og resultatene er en nasjon av døde Facebook-sider som ikke gjør noe godt for noen», fastslår Benjamin Rud Elberth, som legger til at man for inspirasjon kan ta en titt på selskaper som f.eks. Matas og de store supermarkedkjedenes tilnærming til sosiale medier, fordi de har knekt koden.

Opptre profesjonelt

Du kan enkelt få salg på sosiale medier, understreker Benjamin. Men de som lykkes kjennetegnes ved at de også har et annonsebudsjett og ikke minst er det de som har satt seg inn i algoritmene i forhold til å bygge profilen.

«Du må huske på at på sosiale medier er ikke konkurrenten salongen rundt hjørnet. Konkurrentene er de store nasjonale og internasjonale selskapene. Det er merkevarespesialister som Jesper Buch, og det er spesialister på digital markedsføring som Christian Arnstedt som ikke gjør noe annet 24/7. Det er de du er i konkurranse med”.

Benjamin Rud Elberth understreker også at det absolutt ikke er for å skremme noen fra å selge varer på sosiale medier, men på den annen side mener han det er viktig å erkjenne at sosiale medier er profesjonelle verktøy som er vanskelige å bruke, og at det krever både tid til å gjøre deg kjent med dem og utvikle profilen, og penger til å støtte utviklingen.

Hold deg unna Facebook

De aller fleste frisører jobber først og fremst med Facebook som et sosialt medium, men Benjamin råder små og mellomstore bedrifter til å ikke hoppe på Facebook men heller prøve Instagram, som også eies av Meta slik Facebook er.

«Instagram er ganske enkelt den enkleste plattformen for å få frem et budskap. De store selskapene har funnet ut av det, men de små og mellomstore butikkene og selskapene har ikke helt oppdaget det ennå».

Skal du selge noe via Instagram er det relativt enkelt å ta et bilde, legge det ut og trykke «boost post», slik at du kan sende noen annonsekroner etter innlegget. Så kan du senere utvikle bruken av hjul og historier og gjøre den mer avansert.
«Hvis du må jobbe med Facebook, er det allerede avansert fra begynnelsen. Du må bygge Facebook-siden skikkelig, forstå algoritmene i både bilde og tekst, du må produsere et bilde og en tekst til algoritmene og på riktig språk og bruke avansert annonsering, og det er langt vanskeligere enn Instagram» forklarer Benjamin, som mener at dersom man ikke har jobbet med Facebook før, krever det minst 10 timers opplæring for å komme til det punktet hvor man faktisk kan flytte et salg.

"Så egentlig er det relativt katastrofalt at så mange små og mellomstore bedrifter bruker Facebook som sin SoMe-kommunikasjonsplattform. For hvis du ikke har lest deg opp på det, er det som å prøve å kjøre bil uten førerkort. Det går bra noen ganger, men plutselig begynner man å lure på at det er så mange spøkelsesbilister på veiene...».

Han mener at noe av problemet er at vi alle tror vi har full kontroll over Facebook fordi vi har vært medlem av en gruppe. Men å bruke plattformen for salg er noe helt annet”.

Han påpeker også at det er nok av kurs. For rundt 5000 DKK kan du få faglig opplæring i hvordan du jobber med Facebook, og det er godt brukt for selskapet fremfor å bruke tre år på å prøve deg der du ellers kunne solgt varer.

Selvstudium er et annet alternativ, men også det tar tid. Hvis du vil ha det, opplyser Benjamin at det tar 10 sekunder å google «Facebook algorithms and Benjamin Rud Elberth». Og har du tid kan du lese alt om algoritmer for både Facebook, Instagram, LinkedIn og YouTube.

«Materialet kan lastes ned helt gratis og det ligger tusenvis av eksperttimer bak. Det er min måte å nå ut til bedriftene på», fastslår Benjamin, som også advarer, for går man inn i det vil det fremstå både kryptisk og vanskelig. Men; det er en nødvendighet.

Det handler om tankegangen

Skal man venne seg til å bruke sosiale medier profesjonelt, handler det om tankegangen, sier Benjamin, og mener man bør starte med å anta at man ikke vet noe og ta utgangspunkt i det.

  • Velg kanalen du vil jobbe med
  • Bygg profilen riktig
  • Lag innhold som passer til algoritmene og teknikken
  • Lag salgstrakter som leder forbrukeren inn i butikken

Foto: Giorgia-de-Lotz/Unsplash

Relatert innhold

19.11.2024Designbase.no

Carpets & Rugs vokser

18.11.2024Designbase.no

Paula Gerbase utnevnt til Kreativ Direktør hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Home of Consumer Goods tilbyr et nytt merkeområde i 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Fokus på design! Nytt merkeområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Christmasworld Trends 25+: Søkelys på ansvar, fellesskapsfølelse og optimisme

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Creativeworld Trends 2025: Turer fulle av inspirasjon

23.10.2024Witt A/S

Sponseret

Innovativ komfort og design for de minste – MEMBANTU presenterer tre nyheter:

10.10.2024Designbase.no

imm cologne 2025 er kansellert

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023