Høstens norske handelseventyr
Oslo Design Fair er klar til å ta imot besøkende den 30. august, og Kathrine Jansen, som er direktør for Oslo Design Fair, lover at det blir høstens norske handelseventyr.
"Den 30. august åpner vi dørene til høstens handelseventyr!" Det lover Kathrine Jansen, direktør for Oslo Design Fair, og hun understreker at målet er å holde bransjen oppdatert om de nyeste produktene, bransjeutvikling og de nyeste trendene med utstillinger, pop-up-butikker, workshops og et spennende profesjonelt program over tre dager på Nova Spektrum i Lillestrøm.
For øyeblikket er det over 200 utstillere på plass innenfor alle kategorier, og de vil bli fordelt i tre haller, hvorav Oslo Contract & Furniture Fair (OCFF) vil være tydelig synlig i en separat del av hall C.
"OCFF er møteplassen for alle som jobber med kontraktmarkedet; prosjekthandlere, interiørarkitekter, produsenter og arkitekter. Det vil også være spesifikke diskusjoner og foredrag rettet mot denne målgruppen, og det faglige innholdet for dette segmentet er sikret gjennom samarbeid med Oslo Arkitektforening (OAF)," forteller Kathrine Jansen.
"OAF arbeider for en åpen og modig fagkultur og er med på å åpne faget og være en klar stemme i debatten om arkitektur og byutvikling i Oslo."
Trendutstilling og mote
Høstens trendutstilling er designet av interiørarkitektene Scenario med Fredrik Bull og Linda Steen i spissen. Gjennom denne trendutstillingen ønsker de å undersøke hvordan teknologi kan brukes til å skreddersy innhold som tilfredsstiller menneskers behov nå og i fremtiden. Hvordan er forholdet mellom oss mennesker og maskinene? Og hvordan påvirker kunstig intelligens hverdagen vår - nå og i fremtiden? "Det vil være en svært relevant og annerledes utstilling enn tidligere, og den er virkelig verdt et besøk," sier Kathrine Jansen, som fortsetter:
"Vi har lenge ønsket å fokusere på mote, og nå kan vi stolt presentere vårt samarbeid med Edda Gimnes, en av Norges ledende motedesignere.
Voluminøse kjoler, røffe konturer, lyse farger, store bredskyggede hatter, matchende vesker og karikerte sko. Eddas design beveger seg i skjæringspunktet mellom bildekunst og klesdesign. Klærne har blitt sett på artister som Lady Gaga og modellen Gigi Hadid, og Edda's univers vil kunne oppleves i hall E til høsten."
I tillegg vil det bli arrangert flere workshops for besøkende i løpet av messen. Astrid Valen Utvik, kjent som Norges SoMe-guru, vil holde en rekke kurs der hun vil lære oss hvordan vi lager gode og effektive videoer for alle plattformer. Linda Steen fra Scenario interiørarkitekter vil også gi veiledning og rådgivning innen butikkstil til de som ønsker det. "Her vil det være gode muligheter for våre besøkende til å få ekspert hjelp for driften og innredningen av butikkene deres," sier Kathrine Jansen.
"Vi har også utvidet samarbeidet vårt med Bokhari, som i år vil ha en pop-up butikk i glassgaten. Bokharis nye kolleksjon av handlenett, vesker og bagger er kvalitetsprodukter laget av GRS-sertifisert 100% resirkulert bomull. Her finner du handlenett i ulike varianter, treningsbager, messenger bagger, sekker og mye mer. Blant Bokharis fornøyde kunder finner du Vestre, Nasjonalmuseet, Astrup Fearnley-museet, Vinmonopolet, Maaemo, DOGA, Bolia og Kid Interior."
Faglig program
I tillegg til workshops vil det være et spennende faglig program hver dag fra scenen i hall C. Birgit Torkildsby vil fortelle om fargetrender, Astrid Valen Utvik om sosiale medier og Kari Setsaas om norske designskatter. Andreas Engesvik vil fortelle om hvordan det er å være norsk designer i dag, og mye mer. Kunst- og motehistoriker Ragnhild Brochmann vil være vert på scenen og vil også ha et intervju med Edda Gimnes.
Det vil være fem forskjellige restauranter for mat og drikke under høstens Oslo Design Fair, der den nye restauranten, Lillestrøm Lobby, vil være åpen for lunsj og middag hver dag.