Jernia vinner av “Årets bidrag” av Sustainable Brand Index

Jernias “Trenger onkel enda en stekepanne” er kåret til Årets bidrag innen bærekraftig merkevarebygging 2021 av Sustainable Brand Index Norge. Prisen har som mål å oppmuntre og synliggjøre bærekraftsarbeid og kommunikasjon som gjør en forskjell for mennesker, samfunn eller miljø. Juryen viste blant annet til Jernias langsiktige arbeid for sirkulærøkonomi i handelen.

Denne prisen gir oss masse motivasjon til å fortsette med forsterket kraft, sa Espen Karlsen, daglig leder i Jernia etter prisutdelingen. .

Jernia oppfordret kundene i en reklamekampanje å støtte lokale restauranter fremfor å kjøpe en ny stekepanne til «onkel» til jul. På denne måten aktualiserte Jernia bærekraft på en givende måte i en Covid 19 tid hvor mange restauranter og utesteder må holde lukket og dermed mister inntektsgrunnlaget sitt. Juryen vil særlig berømme Jernia for en kampanje som oppfordrer til det motsatte av hva butikker pleier å gjøre, nemlig å kjøpe produkter. (...)
Juryen vektlegger også at kampanjen henger godt sammen med hvordan virksomheten nå selv mer og mer setter fokus på bærekraft ved å oppfordre kunder til å ta vare på produktene de kjøper, og gjennom utleieordninger og innbytteordning for resirkulering av metall, glass og porselen ønsker å hjelpe kundene til å handle mer bærekraftig," skrev juryen i sin begrunnelse.
Ikke bare et stunt
- Vi er utrolig stolte og takknemlige. Dette er en pris til alle Jernianere, som tør å tenke nytt og som engasjerer seg langt utenfor butikkdøra. For oss var ikke dette et enkeltbidrag, men en forlengelse vår felles langsiktig strategi for mindre bruk-og-kast, mer varer som varer og som det er verdt å ta vare på. Denne prisen gir oss masse motivasjon til å fortsette med forsterket kraft, sa Espen Karlsen, daglig leder i Jernia etter prisutdelingen.
Gjentok oppfordring om å handle for nærmiljøet
- Vi står nå midt i en ny nedstengning. Mange går en usikker vår i møte. Jeg vil benytte prisen til å gjenta budskapet fra i fjor; ikke glem å handle for butikkene og restaurantene i byen og nabolaget du bor i.
«Årets bidrag» innen bærekraftig merkevarebygging ble lansert første gang i Norge i fjor, etter å ha blitt delt ut i Sverige siden 2014. Det grunnleggende kriteriet er at bidraget eller innsatsen det gjelder har et preg av nyskapning og aktualisere bærekraft og engasjement.
Juryen for Årets bidrag 2021 har bestått av Kia Luise Klavenes fra KPMG Pure Sustainability (leder), Kristian Skard fra TRY, Brita Staal fra SALT, Ragnhild Nilsen fra Global Fairtrade og Vilde Sæther Haagenrud fra Isobar.

Relatert innhold

18.04.2024Designbase.no

Rosendahl Design Group oppnår B Corp-sertifisering

17.04.2024Designbase.no

Nytt AI-verktøy kan utstyre forbrukere med IKEA-møbler

08.04.2024Global Design Partner

Sponseret

Fra resirkulert plast til slitesterke og multifunksjonelle produkter

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

04.04.2024Witt A/S

Sponseret

iRobot introduserer ny prisvennlig 2-i-1 basisrobot: Roomba Combo Essential

26.03.2024Designbase.no

Iittala avduker ny logo og font

25.03.2024Designbase.no

Se opp for den franske antiavfallsloven

22.03.2024Designbase.no

EuroCIS 2024 ble avsluttet

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023