Jernia vinner av “Årets bidrag” av Sustainable Brand Index

Jernias “Trenger onkel enda en stekepanne” er kåret til Årets bidrag innen bærekraftig merkevarebygging 2021 av Sustainable Brand Index Norge. Prisen har som mål å oppmuntre og synliggjøre bærekraftsarbeid og kommunikasjon som gjør en forskjell for mennesker, samfunn eller miljø. Juryen viste blant annet til Jernias langsiktige arbeid for sirkulærøkonomi i handelen.

Denne prisen gir oss masse motivasjon til å fortsette med forsterket kraft, sa Espen Karlsen, daglig leder i Jernia etter prisutdelingen. .

Jernia oppfordret kundene i en reklamekampanje å støtte lokale restauranter fremfor å kjøpe en ny stekepanne til «onkel» til jul. På denne måten aktualiserte Jernia bærekraft på en givende måte i en Covid 19 tid hvor mange restauranter og utesteder må holde lukket og dermed mister inntektsgrunnlaget sitt. Juryen vil særlig berømme Jernia for en kampanje som oppfordrer til det motsatte av hva butikker pleier å gjøre, nemlig å kjøpe produkter. (...)
Juryen vektlegger også at kampanjen henger godt sammen med hvordan virksomheten nå selv mer og mer setter fokus på bærekraft ved å oppfordre kunder til å ta vare på produktene de kjøper, og gjennom utleieordninger og innbytteordning for resirkulering av metall, glass og porselen ønsker å hjelpe kundene til å handle mer bærekraftig," skrev juryen i sin begrunnelse.
Ikke bare et stunt
- Vi er utrolig stolte og takknemlige. Dette er en pris til alle Jernianere, som tør å tenke nytt og som engasjerer seg langt utenfor butikkdøra. For oss var ikke dette et enkeltbidrag, men en forlengelse vår felles langsiktig strategi for mindre bruk-og-kast, mer varer som varer og som det er verdt å ta vare på. Denne prisen gir oss masse motivasjon til å fortsette med forsterket kraft, sa Espen Karlsen, daglig leder i Jernia etter prisutdelingen.
Gjentok oppfordring om å handle for nærmiljøet
- Vi står nå midt i en ny nedstengning. Mange går en usikker vår i møte. Jeg vil benytte prisen til å gjenta budskapet fra i fjor; ikke glem å handle for butikkene og restaurantene i byen og nabolaget du bor i.
«Årets bidrag» innen bærekraftig merkevarebygging ble lansert første gang i Norge i fjor, etter å ha blitt delt ut i Sverige siden 2014. Det grunnleggende kriteriet er at bidraget eller innsatsen det gjelder har et preg av nyskapning og aktualisere bærekraft og engasjement.
Juryen for Årets bidrag 2021 har bestått av Kia Luise Klavenes fra KPMG Pure Sustainability (leder), Kristian Skard fra TRY, Brita Staal fra SALT, Ragnhild Nilsen fra Global Fairtrade og Vilde Sæther Haagenrud fra Isobar.

Relatert innhold

04.02.2025Designbase.no

Husk menneskelig dømmekraft

28.01.2025Designbase.no

Royal Copenhagen i kreativt samarbeid med HM Dronning Margrethe

18.12.2024Designbase.no

De potensielle cybersikkerhetstruslene i 2025

17.12.2024Designbase.no

Svanemerket tildeler Svanemerket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.no

Fleksible skatteregler for generasjonsskifte bør ikke erstatte familiemøtet

05.12.2024Witt A/S

Sponseret

Fra villa til industri: Segway Navimow X-serien setter nye standarder for plenpleie

04.12.2024Formex

Sponseret

Kreativitet og bærekraft i fokus på Formex i januar

03.12.2024Designbase.no

Nordiske gründere og startups skal være spydspisser

Events

Se alt
Formex
Utstilling
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex ApS
Utstilling
Ambiente – Livsstilsbevegelsen

Det er aldri det samme, det er alltid noe nytt. Den ledende internasjonale forbruksvaremessen er en fantastisk opplevelse! Få en oversikt over den globale markedsplassen på Ambiente ved å observere det dynamiske samspillet mellom produkter og design, høydepunkter og arrangementer.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex ApS
Utstilling
Christmasworld – En for alle årstider

Som den ledende internasjonale varemessen for sesong- og festdekorasjoner, åpner Christmasworld for effektive designmuligheter for å overraske kundene. For nye synergier som gir merverdi.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex ApS
Utstilling
Creativeworld News

Hold deg oppdatert og ikke gå glipp av nyheter. Vårt nyhetsbrev gir deg den siste informasjonen og praktiske tips for ditt besøk på messen.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Salone del Mobile.Milano
Utstilling
Salone del Mobile

The Salone Internazionale del Mobile is a hub of experimentation and cross-pollination, a meeting point and a place for new opportunities to reflect on the world of design and planning. The 2025 edition will take place from 8th to 13th April 2025, in the Rho Fiera Milano spaces, as is traditional.

Dato

08.04.2025

Sted

Milano

3daysofdesign
Utstilling
3daysofdesign

A platform to showcase & celebrate great design 3daysofdesign is a festival for dreamers, doers and the design curious.

Dato

18.06.2025

Sted

Copenhagen

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023