Kjøper mindre enn før for å leve grønnere

Europeiske forbrukere kjøper mindre enn før for å fremme en grønnere livsstil. Det viser en europeisk undersøkelse utført av Intrum.

Camilla Gulsett, bærekraftansvarlig i Intrum i Norge.

Ifølge Intrums ferske undersøkelse, the European Consumer Payment Report 2021, blir forbrukerne i 24 europeiske land i økende grad opptatt av å begrense forbruket etterhvert som de beveger seg mot en mer bærekraftig livsstil.
Interessen for bærekraft motiverer fire av ti nordmenn til å begrense forbruket av varer, og én av fire oppgir at de ikke vil ha dårlig samvittighet ved å utsette betalinger til bedrifter de oppfatter som uetiske.
– Norske forbrukere har klimatrusselen friskt i minne når handelsbransjen nå gjør seg klar for den viktigste delen av året med Black Friday og julehandelen. Det er mulig at vi er i ferd med å se et skifte i forbruksmønster. Vår ferske undersøkelse viser at en økende andel, og særlig den yngre generasjonen, vil benytte sin forbrukermakt til å velge bort butikker og merkevarer som de ikke oppfatter å være en del av det grønne skiftet, sier Camilla Gulsett, bærekraftansvarlig i Intrum i Norge, som nylig skiftet navn fra Lindorff.
Omfavner bærekraftig atferd
Flertallet av de over 24.000 europeiske respondentene handler mindre enn de gjorde før pandemien, for å redusere avfall og leve enklere.
• Seks av ti europeere handler mindre enn før pandemien
• Interessen for å redusere forbruk som følge av det grønne skiftet, er høyest hos yngre voksne og kvinner
• Blant den eldre befolkningen og europeiske foreldre, som ser ut til å ville sette et eksempel for sine barn, svarer to av tre at de i økende grad reparerer eller gjenbruker fremfor å kjøpe nye ting
Dyre produkter blokkerer
En hindring for at folk kan leve så bærekraftig som de ønsker, er at miljøvennlige produkter oppfattes som dyre:
• 49 prosent av nordmennene sier at de ikke har råd til å leve like bærekraftig som de ønsker seg. Andelen er 58 prosent for alle europeere
• Nesten syv av ti med lav inntekt i Europa ville ha levd mer bærekraftig dersom de hadde hatt råd til det
Forbrukere forventer i økende grad at bedrifter bekrefter deres verdisyn og er villige til å straffe uetiske virksomheter
I Norge svarer mer enn halvparten at de ikke vil handle fra bedrifter som de vet er ansvarlige for å skade miljøet. Dette tallet stiger til 68 prosent blant forbrukere i Portugal, som har gått inn for å øke innsatsen mot ekstremvær etter flere alvorlige skogbranner, og 62 prosent i Hellas.
Nær halvparten av de spurte sier de vil bruke sin påvirkningskraft som forbrukere for å skape positiv sosial endring. Fire av ti nordmenn i alderen 18 til 37 år vil ikke føle skyld ved ikke å betale en bedrift senere enn avtalt dersom de oppfattet selskapet som uetisk.
– En dobbelt så stor andel yngre enn eldre sier seg enig i at de ikke vil ha dårlig samvittighet overfor uetiske bedrifter ved forsinket betaling. Her skilles generasjonene og det kan være et signal på viljen de yngre har til å følge sitt verdisyn, sier Gulsett.

Om The European Consumer Payment Report 2021
The European Consumer Payment Report 2021 er et verktøy for å skaffe innsikt om hverdagen til europeiske forbrukere, deres atferd og mulighet til å ha kontroll på sin personlige økonomi. Rapporten er basert på en ekstern undersøkelse og er gjennomført av Longitude I 24 europeiske land. Totalt 24.012 forbrukere deltok i årets undersøkelse. Denne ble gjennomført mellom 21. juli og 26. august 2021.

Relatert innhold

18.12.2024Designbase.no

De potensielle cybersikkerhetstruslene i 2025

17.12.2024Designbase.no

Svanemerket tildeler Svanemerket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.no

Fleksible skatteregler for generasjonsskifte bør ikke erstatte familiemøtet

05.12.2024Witt A/S

Sponseret

Fra villa til industri: Segway Navimow X-serien setter nye standarder for plenpleie

04.12.2024Formex

Sponseret

Kreativitet og bærekraft i fokus på Formex i januar

03.12.2024Designbase.no

Nordiske gründere og startups skal være spydspisser

02.12.2024Droppery

Sponseret

Solfelt intensiverer samarbeidet med Droppery: «Building growth together»

25.11.2024Designbase.no

Optimisme i sikte i en presset designbransje

Events

Se alt
Dimex ApS
Utstilling
Nordstil 2025 - Bestillinger legges i nord

Som det nordlige knutepunktet tiltrekker Nordstil flere kjøpere om bord hvert år - det er her den nordtyske detaljhandelen og mange flere bestiller innovative produkter til sitt sortiment. Mange impulser og et utvalg produkter som ikke er i sikte andre steder i Norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Show
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex ApS
Utstilling
Heimtextil - Internasjonal messe for hjemme- og kontraktstekstiler

Den internasjonalt unike plattformen for hjemme- og kontraktstekstiler og tekstildesign. Opplev sesongens trender, tekstilbærekraft, verdens største utvalg av boligtekstiler samt produkt- og informasjonstilbud for interiør, gjestfrihet og megatrend søvn. Globalt kombinert og lidenskapelig presentert.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Utstilling
Maison&Objet

Opplev det beste innen design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, et ledende globalt arrangement for profesjonelle innen design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Utstilling
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Utstilling
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OG TRENDER

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023