Mater sikter mot internasjonal ekspansjon

Mater står sterkere enn noen gang. I 2022 ble det gjort massive investeringer i Makers nye patenterte sirkulære materiale Matek®, og det har virkelig skjedd en oppskalering i produksjonen av møbler i Matek.

2022 ble året da Mater satte ny omsetningsrekord, delvis takket være det patenterte sirkulære materialet Matek®. Foto: Matek.

I 2022 lanserte Mater to nye kolleksjoner i Matek, som er Mater sitt eget sirkulære materiale. I tillegg ble innsatsen på det internasjonale kontraktsmarkedet styrket med åpningen av en ny utstillingshall i Clerkenwell, London.

Ketil Årdal, administrerende direktør for Mater, uttaler:

"I fjor var på mange måter et veldig godt år - vår sirkulære teknologi Matek ble virkelig oppskalert, og vi lanserte to nye kolleksjoner i materialet. Et vunnet prosjekt med 4 500 Eternity-stoler, tilsvarende 19,8 tonn avfall som ble omdannet til sirkulære designmøbler for en kunde i London, viser at potensialet er der. Det er etterspørsel etter mer bærekraftige og sirkulære løsninger spesielt i kontraktsmarkedet. Sommeren 2022 åpnet vi også et showroom i Clerkenwell, London, for å støtte det engelske markedet. Til tross for uroen i markedet har vi holdt oss til planen og investert. Viktigst av alt klarte vi å fjerne 30 tonn avfall og omdanne det til møbler i 2022."

2022 var også året da Mater satte ny omsetningsrekord. I tillegg ble salgsteamet styrket både i Danmark og i London, Storbritannia.

Mater ser et stort fremtidig potensial i den sirkulære produksjonen, der de tar imot bedrifters avfall for å omdanne det til møbler. I 2022 økte Mater fokuset på å etablere samarbeid med relevante bedrifter som har avfallsstrømmer som kan brukes i Mater sin møbelproduksjon. Det ble etablert en selvstendig forretningsenhet i 2022 som utelukkende fokuserer på slike samarbeid, kjent som CLC (closed loop customers).

Utviklingen av aktiviteter og økonomiske forhold

Maters årsresultat for 2022 er påvirket av fortsatt høy investering i produksjonsteknologi, materialutvikling og produktutvikling. I tillegg har investeringene i internasjonalisering av salg og distribusjon hatt en betydelig innvirkning på det endelige resultatet. Den generelle inflasjonen i råvarepriser og høyere fraktrater har også påvirket Maters bruttofortjeneste.

Maters ledelse betrakter årets resultat som tilfredsstillende sett i lys av den overordnede utviklingsstrategien, de mange investeringene og den nåværende markedssituasjonen.

Relatert innhold

06.02.2025Designbase.no

Rekordhøye konkursrater i Sverige – men danskene kan glede seg

04.02.2025Designbase.no

Husk menneskelig dømmekraft

28.01.2025Designbase.no

Royal Copenhagen i kreativt samarbeid med HM Dronning Margrethe

18.12.2024Designbase.no

De potensielle cybersikkerhetstruslene i 2025

17.12.2024Designbase.no

Svanemerket tildeler Svanemerket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.no

Fleksible skatteregler for generasjonsskifte bør ikke erstatte familiemøtet

05.12.2024Witt A/S

Sponseret

Fra villa til industri: Segway Navimow X-serien setter nye standarder for plenpleie

04.12.2024Formex

Sponseret

Kreativitet og bærekraft i fokus på Formex i januar

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023