Med Messe Frankfurt på vei inn i fremtiden

Det personlige møtet er for tiden viktigere enn noen gang. De stadig utfordrende økonomiske og politiske forholdene, den akselererte endringen i sosiale verdier og den avanserte digitaliseringen krever nye løsninger og innovative tilnærminger for den globale forbruksvareindustrien. Derfor beveger Messe Frankfurt seg aggressivt inn i fremtiden med nye måter og kreative tilnærminger. Nettverk, inspirasjon og bestilling vil bli enda mer effektivt, intensivt og smartere på de tre ledende internasjonale forbruksvaremessene Ambiente, Christmasworld og Creativeworld i 2023, hvor 4700 utstillere har meldt sin ankomst for sammen å sikre seg verdens største messeplattform.

Åpner nye perspektiver – de fysiske messene kompletteres digitalt. Foto: Messe Frankfurt/Jean-Luc Valentin.

–Å åpne opp nye perspektiver og muligheter er vårt største mål i vår rolle som en aktiv forretnings-promoter og pålitelig partner for den globale forbruksvareindustrien. Vi har forstått at vi må tenke radikalt og endre våre messeformater. Derfor skaper vi en ny, fysisk messeopplevelse med tre ledende messer samtidig, som dekker alle de viktigste meta-emnene og trendene som spesifikt beveger produsenter og forhandlere fremover, sier Julia Uherek, visepresident for Consumer Goods Fairs. I tillegg vil den fysiske messeopplevelsen bli supplert med intelligente digitale tjenester, ikke bare parallelt med de fysiske arrangementene, men også utover året. –Dette betyr at vi i økende grad blir en helårsbedrift med et bredt spekter av digitale tjenester som vi tilbyr 24/7, sier Philipp Ferger, Vice President Consumer Goods Fairs.

Gode utsikter for den nye fysiske messeopplevelsen

Fra 3.-4. til 7. februar 2023 vil dermed de tre ledende internasjonale messene Ambiente, Christmasworld og Creativeworld holdes parallelt på messesenteret i Frankfurt og presentere en hel verden av forbruksvarer for bransjen.

Denne konsentrasjonen vil gjøre Frankfurt til samlingspunktet for all slags handel så vel som for innkjøpsbeslutningstakere fra HoReCa, Contract Business og Concept Decoration, og det nye formatet har fått en god start. For tiden forventes det 4700 utstillere fra 80 land, hvorav 85 prosent er fra utlandet.

–Etterspørselen og den store tilliten i markedet er overveldende. For hver ledende messe er de beste internasjonale merkene og interessante nykommere her. Dette betyr at vi viser et unikt utvalg av kvalitet og mangfold. Hele verden er igjen hjemme i Frankfurt, sier Ferger og understreker den internasjonale betydningen av begivenhetene.

Ambiente presenterer en unik blanding av nye ideer og produkter. Det store antallet påmeldinger viser: Dining-segmentet er den store scenen for alt som gjør matlaging og husholdningen enklere og vakrere. Kjøkken, Tilbehør & Baking er et nytt område, og det samme er Clean Home.

Ambiente Living vil igjen være den internasjonale møteplassen for interiør og vil reflektere de hotteste interiørtrendene med sentrale utstillere og produkter. Hos Interiør & dekorasjon finner du alt innenfor temaet interiør og dekorasjon.

Med ny halldesign må kjernesegmentene styrkes og fremtidige felt åpnes opp. Grafikk: Messe Frankfurt.

Interiørdesign presenterer design av høy kvalitet

Ambiente Giving lanseres også med synergistiske innovasjoner: I den nye Urban Gifts & Stationery-seksjonen vil besøkende finne trend- og designorienterte gaver, dekorativt tilbehør, skriveredskaper, gratulasjonskort, vesker og personlig tilbehør. I den nye produktgruppen Gift Ideas &School kan du se dekorative og klassiske gaveartikler, suvenirer, tradisjonelt håndverk og tilbehør.

Ambiente Working area er også nytt og viser design og moderne løsninger for kontorer og arbeidsplasser.

Christmasworld og Creativeworld

Kombinasjonen av Ambiente, Christmasworld og Creativeworld skaper ytterligere muligheter for bransjen, som dermed også kan se de siste juletrendene og DIY-trendene. Sortimenter som i økende grad vokser sammen på tvers av alle former for handel. Christmasworld vil bli supplert med en rekke utstillere av gaveemballasje, og messen vil også fremover fokusere på den sterkest selgende og mest stemningsfulle juletiden.

På Creativeworld vises innovative produkter for kreative mennesker; materialer til grafikk og kunst, kunsthåndverk og tekstildesign samt graffiti og gatekunst, samt klassiske skriveredskaper.


Metatemaer og trender gir den avgjørende fordelen

I tillegg til Ambiente, Christmasworld og Creativeworld Trends, utviklet av bora.herke.palmisano trendbyrå på oppdrag fra Messe Frankfurt, kan besøkende forvente mye inspirasjon.

Meta-temaene for forbruksvaresektoren, først og fremst bærekraft, men også livsstil og design, nytt arbeid, fremtidig detaljhandel og digital ekspansjon av handel spiller hovedrollen i det komplementære programmet.

Fem akademier skal dermed forberede de besøkende på fremtidens utfordringer; Conzoom Solutions Academy samt Future of Work Academy, HoReCa Academy, Creative Academy og Remanexpo Academy.

På den kuraterte Special Interest Ethical Styse trender og produkter innen bærekraft på tvers av alle tre messene.

I Future of Work-området i Ambiente vil kjøpere få oppleve hvordan arbeidslivet vil se ut i fremtiden og hvilke produkter som vil stå i sentrum. Det er også her Future of Work Academy holder til, med spennende foredrag om alle sider ved New Work.

Hos Decoration Unlimited at Christmasworld er fokuset på WOW-effekten. Denne gangen er mottoet Down to Earth. Presentasjonen viser hvordan sesonginnredning kan forbedre butikkopplevelsen.


Smarte digitale utvidelser

Besøkende kan delta fysisk, hybrid eller rent digitalt via de digitale utvidelsene parallelt med de fysiske messene.

Det betyr at de kan være der live samt nettverke online før, under og etter arrangementet og oppleve utstillerens høydepunkter. Utstillere bruker matchmaking-plattformen til å presentere sine produkter og nettverk direkte med besøkende i videosamtaler eller direktesendinger.

De digitale utvidelsene er tilgjengelige før messestart slik at du kan opprette din egen bedrifts- eller kjøperprofil, søke etter kontakter og avtale avtaler. Samtidig forblir plattformen tilgjengelig en stund etter arrangementet. Det muliggjør optimal post-fair business og gir mulighet til å skape viktige forretningskontakter i etterkant.

I tillegg utvides koblingen av ekte og digitalt med flere digitale tjenester. For eksempel er online utstillersøk med all relevant produkt- og produsentinformasjon tilgjengelig 365 dager i året.

Den nye plattformen nmedia.hub (tidligere Nextrade) for den digitale ordrevirksomheten optimaliserer bestillingsmulighetene ytterligere. Mer enn 400 merker gjør det mulig for forhandlere å bestille digitalt via nmedia.hub og få oppdatert produkt- og bildedata til forhandlernes nettbutikker, noe mer enn 20.000 forhandlere allerede i dag drar nytte av.

Messe Frankfurts ekstra digitale tjenester gjør deltakelsen på arrangementene enda mer effektiv med tilleggstilbud til utstillere og besøkende. Fordi: Bransjeøkosystemer som tilpasser seg endrede krav, forkortede innovasjonssykluser og dynamiske forsyningskjeder trenger fleksible kontaktpunkter – på stedet og digitalt.

–I fremtiden vil vi ytterligere utvide fire spesifikke arbeidsområder for våre kunder - smart tilkobling, smarte berøringspunkter, smart data og smart rekkevidde - som vil manifestere seg i løsninger for utstillere og besøkende. Med disse smarte komplementære nett tilbudene til våre fysiske messer, ønsker vi å være den beste forretningsmøtepartneren for våre kunder, avslutter Ferger.

Fra februar 2023 arrangeres Ambiente, Christmasworld og Creativeworld samtidig i messesenteret i Frankfurt.

Ambiente/Christmasworld: 3. til 7. februar 2023

Creativeworld: 4. til 7. februar 2023

Relatert innhold

27.03.2024Designbase.no

Light + Building viste fremtiden i Frankfurt

26.03.2024Designbase.no

Iittala avduker ny logo og font

22.03.2024Designbase.no

EuroCIS 2024 ble avsluttet

20.03.2024Designbase.no

Design House Stockholm får ny administrerende direktør

19.03.2024Designbase.no

Ny pris hyller bærekraftig og vakker kollektiv konstruksjon

15.03.2024Designbase.no

Creativeworld-utstillere donerer kunstutstyr til barn

13.03.2024Designbase.no

Hold deg unna Facebook

08.03.2024Designbase.no

IKEA uniformer gjenbrukes i en ny tekstilkolleksjon

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023