Möbelmässan Göteborg: Høy forretningsaktivitet til tross for lavkonjunktur

Til tross for den vanskelige økonomiske situasjonen var det full fart på Möbelmässan Göteborg. Årets messe, som denne gang ble utvidet til tre dager, hadde betydelig flere besøkende, flere utstillere og et større standareal enn i fjor. Og det var god forretning på messen.

Foto: Greppi Webb

"Interessen var enorm. Vi har solgt veldig bra," sier Johan Englesson fra møbelbedriften Englesson, som stilte ut for første gang i Göteborg.

Göteborg Furniture Fair, som er en ren innkjøpsmesse, ble i år arrangert for andre gang av det svenske messesenteret i samarbeid med MIBO, møbel- og interiørbransjens forening. Etter tre intense messedager, 12.-14. september, kan messen rapportere om en klar økning.

Årets messe trakk 1.792 handelsbesøkende, en økning på 46 prosent sammenlignet med fjoråret! 68 utstillere var til stede, én mer enn i fjor, og mange hadde investert i større stander. Det totale utstillingsarealet økte også. Både utstillere og besøkende kom i betydelig grad fra Norge, Danmark og Finland, noe som styrker messens posisjon som et nordisk møtested.

Jacob Ryder er administrerende direktør for Möbelmässan Göteborg: "Vi er veldig fornøyde med det positive resultatet, som på ingen måte var gitt. Vi vet selvfølgelig at den forverrede økonomien rammer forbrukernes diskresjonære handel, som møbelindustrien er en del av, spesielt hardt."

Helt nytt i år var seminartiltaket fra en åpen scene på utstillingsgulvet. "Blant annet trakk interiørarkitekt og forfatter Frida Ramstedt fullt hus med et foredrag om møbelkunnskap og innredning. Det ble svært verdsatt, og vi vil utvikle sceneprogrammet til neste år," sier Jacob.

Messen gjenspeilet aktuelle trender, både moderne og klassiske, med fokus på flate og polstrede møbler for hjemmemiljøet, belysning og interiørdetaljer.

"Vi opplevde at utstillerne hele tiden var veldig fornøyde; flere har allerede booket plasser for neste år," forteller Jacob Ryder. "I tillegg har vi fått en rekke nye utstillere blant de besøkende på årets messe, gründere som tidligere har deltatt på andre messer. Dette er litt uvanlig og et tegn på at møbelmessen fortsetter å vokse - veldig positivt, selvfølgelig!"

-PF

Relatert innhold

16.05.2024Designbase.no

Dropp utsagn som "CO2-nøytral"

14.05.2024Designbase.no

Koelnmesse i nytt samarbeid med Colombias ledende designmesse

30.04.2024Designbase.no

Messe Frankfurt tilbyr gratis online arrangementer for alle

23.04.2024Designbase.no

Kunstig intelligens i detaljhandelen

18.04.2024Designbase.no

Rosendahl Design Group oppnår B Corp-sertifisering

16.04.2024Witt A/S

Sponseret

Witt A/S overtar distribusjonen av Aiper kabelfrie bassengroboter i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponseret

Fra resirkulert plast til slitesterke og multifunksjonelle produkter

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023