NEW LUXURY - MAISON&OBJET PARIS
Søkelyset blir rettet mot luksus på Maison&Objet Paris neste messe. Vi blir invitert til å gjenoppdage begrepet i alle sine nyanser. Lar du deg friste av “Uber Luxury” eller “Lux Populis»?
Det første er en kombinasjon av utsøkt håndverk og ny teknologi, med et bein i fortiden og det andre i fremtiden. I denne trenden utvikler designerne materialer med hjelp av fysikere, tekstiler er innvevd med silke, kobber og LED tråder, sofaer blir samkjørte konstruksjoner – og ventelistene for disse stadig mer eksklusive objekter for begjær blir lengere og lengere.
Det siste av de to begrepene strekker seg mot pop-kulturen, henter inspirasjon fra gatekulturen, og blir drevet frem av en generasjon oppvokst med reality-TV, Instagram og Tik-Tok, og med oppmerksomheten festet på inkluderingens verdier. Med denne trenden går luksus ut på gatenivå, «Master Chefs» slik man ser dem på TV blir superstjerner i kjøkkenkulturen, joggesko i begrensete opplag med høy prisklasse flyr fra hyllene, og gateartister som Banksy og JR flytter inn i kresne samleres dagligstuer.
Maison&Objet inviterer til The Invisible Collection, en eksepsjonell online presentasjon av ny design fra unge talenter innenfor samtidens interiørinnredning. I en vakker setting, skapt av Émilie Bonaventure, presenterer The Invisible Collection en visjon for ansvarlig luksus og avansert håndverk, ved å vise møblene og gjenstandene som blir morgendagens ikoniske design.
Signatur-sektoren på messen viser noen av de mest utsøkte eksemplene på disse nye luksusbegrepene. Den presenterer høydepunkter av ikonisk design, utsøkte materialer, både naturlig rå og mer sofistikerte, en-av-sitt-slag og mye omtalte gjenstander, en miks av luksus, dristig stil og eleganse, for møbler og dekorativ design med karakter.