Ny indeks: Forsiktige forbrukere og gigantutgifter presset nettbutikker i 2023
Omsetningen i de danske nettbutikkene nådde omtrent samme nivå i 2023 som i 2022. Det viser nye tall fra Dansk Erhvers e-indeks.
Dansk e-handel har møtt en ny virkelighet de siste årene.
Enorme vekstrater under koronakrisen er nå en erstatning for forbrukere som ikke bruker mye og nullvekst. Det er aktuelt igjen, ifølge Dansk Erhverv og s360s siste e-indeks for 2023.
Her viser tallene at omsetningen nådde indeks 95, og økter og transaksjoner nådde henholdsvis 100 og 90. Det er ikke helt tilfredsstillende spør du Niels Ralund, som er e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
– Tar vi med den statistiske usikkerheten er omsetningen rett under indeks 100. Den er godkjent, men ikke mer, og den står i sterk kontrast til vekstratene vi så både før og under koronakrisen, sier han til dansk næringsliv.
Det er imidlertid manglende vekst som har rammet mange danske nettbutikker samtidig med store kostnader.
«Det er en uheldig kombinasjon at kostnadene for så å si alt har skutt i været. Som flere av våre medlemmer har sagt: Vi har 2022-inntekter, men 2023-utgifter, og det kan merkes», sier Niels Ralund.
Mer positivt viser øktene på indeks 100 at kundene fortsatt har vært interessert i å bruke penger, mener e-handelsdirektøren.
«Det forteller meg at kundene er der, og de ser fortsatt på. Den manglende veksten skyldes derfor ikke at forbrukere velger bort nettbutikker, men bare generelt beholder mer av pengene sine. Det gir håp om at veksten kommer tilbake, sier han.
- HCL