Ny start for Formex

I slutten av august åpner den første fysiske Formex-messen siden koronapandemien brøt ut. Blant nyhetene er en ny avdeling for småskalaproduksjon, den nye bærekraftsprisen Formex Sustainability Award og en introduksjonsdag for folk som ønsker å jobbe i bransjen.

Formex lanserer den nye Formex Sustainability Award..

Etter å ha blitt tvunget til å avlyse fire messer, er Formex mer enn klare til å åpne dørene til høstutgaven 23. – 26. august. Når dette skrives to måneder før messen, tror arrangøren Stockholmsmässan på drøyt 400 utstillere. Interessen fra besøkende er større enn man hadde turt å håpe på etter den lange pausen. Billettene ble lagt ut for salg umiddelbart da de ble sluppet i midten av mai.

–Da pandemien brøt ut, lurte mange på om det var dødsstøtet for messer. Men det tok ikke lang tid å innse at dette ikke var tilfelle. Det fysiske møtet er viktig og vi jobber med produkter som man ønsker og trenger å oppleve med alle sanser. Jeg reiser mye rundt og snakker med folk og ser hvordan interessen har vokst. Så, når vi har vært borte en stund, er det selvsagt noen bedrifter som vurderer om de skal stille ut sammen eller klare seg selv, sier Formexs fungerende prosjektleder Chicie Lindgren.

Høstens messe vil bruke messens A- og C-haller og vil dermed være mer komprimert enn tidligere år. En nyhet denne høsten blir News & Trend Expo-utstillingene ved hallenes innganger, hvor et utvalg av nye produkter vil vises oversiktlig og lett tilgjengelig. Som vanlig er messen strukturert etter ulike produktområder. Nytt for i år er Craft & Creative i A-hallen, der småskala og lokale produsenter får mulighet til å stille ut i ferdige stands, og Garden & Mixed Living i C-hallen som er utvidet.

–Vi ser at interessen for utelivet bare vokser. Folk som jobber med interiør er ofte også interessert i blomster og dyrking, sier Chicie Lindgren.

Ny bærekraftspris
Bærekrafts-spørsmål har fått stor oppmerksomhet i bransjen de siste årene. Formex fanger opp interessen med en ny bærekraftspris. Formex Sustainability Award er en konkurranse hvor en designer eller en bedrift nominerer et godt designet og funksjonelt produkt eller produksjonsprosess som minimerer klimagassutslipp, har en bærekraftig transparent produksjon på alle nivåer og bidrar til bærekraftig utvikling. Vinneren kåres av en jury som er kunnskapsrik innen bærekrafts-spørsmål og består av designerne Marie-Louise Hellgren og Emma Olbers, journalist Maria Soxbo, Björn Florman som grunnla Materialbiblioteket og Kajsa Falck Torlegård fra Formex. I tillegg til æren får vinneren en unik figur designet av Marie-Louise Hellgren og 10 kvadratmeter ledig plass på neste Formex.
På inngangstorget tar temautstillingen After Before Together temperaturen på tidsånden og spør blant annet hvordan vi har blitt påvirket av pandemien og hvordan vi ønsker at fremtiden etter pandemien skal ta form. Bak utstillingen står designstudioet Bang Universe. Designeren Jan Rundgren utvikler i samarbeid med messen Formex-trender som han presenterer på messen og som også vil være tilgjengelig digitalt for dem som har kjøpt billett til Formex.
Etter ønske fra deltakere vil Formex også arrangere fest torsdag kveld.
–Det blir en fest for både utstillere og besøkende, ikke minst for at utstillere skal kunne be med seg sine viktigste kunder. Du kan selvfølgelig også kjøpe billett som besøkende. Vi vil ha mye moro og vi trenger det etter denne tiden. Det har vært mye business, men for lite sosialt samvær, sier Chicie Lindgren.

«Ny i bransjen» dag
Mange aktører i bransjen har sett en sterk utvikling under pandemien da hjemmet og innredningen kom i fokus på en naturlig måte. For å holde på den positive trenden, lanserer Formex en ny måte å besøke messen på. På fredagen arrangeres «Ny i bransjen» dag hvor interesserte ikke-fagbesøkende får mulighet til å lære mer om måter å jobbe og virke på i interiørverdenen i et seminarprogram som også inkluderer besøk på messegulvet.

Er du nysgjerrig på bransjen men ikke vet hvilke muligheter som finnes, kan dette være en måte å lære. Det er også en god måte for oss å snakke om Formex på en ny måte, sier Chicie Lindgren.

Formex fungerende prosjektleder Chicie Li..

Messenes rolle i interiørbransjen i dag og i fremtiden har blitt livlig diskutert, ikke minst under korona-pandemien. Mange har hevdet at de i økende grad driver med markedsføring og stadig mindre om distinkt salg, men Chicie Lindgren er ikke enig.

–Det handler fortsatt om salg, det er bare det at du kanskje legger inn bestillingen selv etterpå. På denne måten har digitaliseringen effektivisert messearbeidet, du har tid til å møte flere utstillere. På en måte handler det også om samfunnsansvar. Hvor ellers bør leverandørene finne nye kunder? Hvordan skal nye selskaper komme ut og vise seg frem? Messer hjelper nye bedrifter med å utvikle seg.
www.formex.se

Relatert innhold

19.11.2024Designbase.no

Carpets & Rugs vokser

18.11.2024Designbase.no

Paula Gerbase utnevnt til Kreativ Direktør hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Home of Consumer Goods tilbyr et nytt merkeområde i 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Fokus på design! Nytt merkeområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Christmasworld Trends 25+: Søkelys på ansvar, fellesskapsfølelse og optimisme

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Creativeworld Trends 2025: Turer fulle av inspirasjon

23.10.2024Witt A/S

Sponseret

Innovativ komfort og design for de minste – MEMBANTU presenterer tre nyheter:

10.10.2024Designbase.no

imm cologne 2025 er kansellert

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023