Optimisme i sikte i en presset designbransje
Seks måneder etter den siste bransjegjennomgangen er Maison&Objet nok en gang klar med en fullstendig vurdering av interiør-, design- og livsstilsbransjen. Nesten 1000 forhandlere, arkitekter, interiørarkitekter og merkevareansvarlige har deltatt.
Til årets andre barometer samlet Maison&Objet inn bransjefolks synspunkter om det aktuelle forretningsklimaet og deres fremtidsutsikter. Samlet sett er situasjonen kompleks for markedsaktørene. 36 % av de spurte fagfolkene uttrykte skuffelse over å ha opplevd lavere salgsvolum i perioden fra april til september 2024. Dette gjaldt spesielt for 40 % av detaljhandlerne. Samtidig oppga 36 % av de spurte at salget hadde vært status quo i samme periode, inkludert 42 % blant prosjektledere innen design og interiør. På den andre siden rapporterte 29 % av de spurte at de var fornøyde med høyere salg de siste seks månedene, noe som er en økning på 4 prosentpoeng sammenlignet med vårens barometer. Denne positive trenden er spesielt merkbar blant merkevarene (35 %).
Detaljhandlere: En forbedring som ble håpet på og (så raskt som mulig) ventet
Blant detaljhandlere (uavhengige butikker, varehus og andre forhandlere) var de som drev fysiske butikker mest påvirket: 39 % rapporterte om en nedgang i salget via denne kanalen. "Mindre trafikk i butikkene", "utfordringer med kundelojalitet" blant stadig mer ubesluttsomme forbrukere og "tøff konkurranse fra netthandel" var de største hindringene som ble nevnt i kommentarene.
Alt dette skjer på bakgrunn av inflasjon, lavere kjøpekraft siden Covid-perioden og et komplekst økonomisk og geopolitisk miljø. Den europeiske sentralbanken har, selv om den fortsatt er forsiktig, observert en nedgang i inflasjonen i eurosonen til 1,8 % i september 2024, den laveste satsen siden april 2021. Hvis denne utviklingen viser seg å være varig, kan det føre til forbedringer, spesielt i løpet av de neste ukene når julehandelen nærmer seg. Ifølge en undersøkelse fra Havas Market og YouGov vil de franske personlige julegavebudsjettene i år være 16 % høyere enn i 2023 og nå 261,40 €. I Tyskland anslår eBay i sin rapport om julehandel for 2024 at budsjettforventningene vil forbli stabile sammenlignet med 2023: 49 % av tyske forbrukere forventer å bruke like mye eller mer på gaver.
Ordrene holder seg stabile
Som et annet viktig og betryggende punkt klarer detaljhandelen å dra nytte av den nåværende situasjonen. 60 % av detaljhandlerne i Maison&Objet-fellesskapet forteller at de har klart å opprettholde eller til og med øke salget siden april 2024, takket være enkelte mer dynamiske produktkategorier. Syv av ti detaljhandlere som selger motetilbehør, dufter, velværeprodukter og gaver, har opplevd en økning i salgsvolum de siste seks månedene, eller i det minste stabile salg sammenlignet med samme periode i fjor.
Selv om 26 % av detaljhandlerne på tvers av alle kategorier uttrykker at de har høye lagernivåer, anser 56 % av distributørene/forhandlerne disse nivåene som stabile. Dette ser ut til å være et tegn på god styring og effektiv rotasjon av sortimentene. Så mye at 95 % av detaljhandlerne planlegger å legge inn bestillinger hos sine leverandører fra oktober 2024 til mars 2025. Av disse forventer 58 % å legge inn bestillinger som er lik eller høyere enn de som ble lagt inn på samme tid i fjor.
En eiendomssektor som holder stand...
På prosjektsiden har det i gjennomsnitt blitt signert fem nye prosjekter mellom april og september 2024.
I løpet av de siste seks månedene har 28 % av interiørdesignere og -konsulenter oppgitt at antallet boligrelaterte prosjekter de håndterer, har økt.
Halvparten av fagfolkene som jobber innen hotell- og restaurantbransjen, har derimot opplevd en reduksjon i antallet prosjekter de siste seks månedene sammenlignet med samme periode i 2023. På europeisk nivå opplevde hotellbransjen et rekordhøyt antall konkurser i fjor, nesten dobbelt så høyt som benchmarknivået i 2015, ifølge Statista, en online referanseplattform for data fra institutter, markedsundersøkelser og meningsmålinger. Likevel fortsetter investorer å vise tillit til sektoren, der hotellrelaterte eiendomstransaksjoner nådde 11,6 milliarder euro i Europa i løpet av de første seks månedene av 2024, en økning på 49 % sammenlignet med året før, ifølge Cushman & Wakefield, en global leder innen næringseiendomstjenester.
"Interiørarkitekter stod overfor en tøff tid i 2024 på grunn av økonomiske utfordringer. Dette førte til forsiktige forbruksvaner blant kundene, noe som påvirket etterspørselen etter blant annet innredning. Som designere må vi ta i bruk flere digitale verktøy og programvare for å forbedre effektiviteten og kundekommunikasjonen. Samtidig må vi ikke glemme de ferdighetene som kun mennesker besitter, og kontinuerlig forbedre dem."
– Lily Dzis, interiørarkitekt, Rafael Viñoly Architects, USA.
Når det gjelder detaljhandelsdesignprosjekter, rapporterer 48 % av de ansvarlige at de har hatt færre prosjekter de siste seks månedene. Dette henger uten tvil sammen med utfordringene som fysiske butikker står overfor. Fagpersoner som spesialiserer seg på kontordesign, opplever et lignende fall i antall prosjekter (46 %). Det er verdt å merke seg at denne sektoren har gjennomgått store endringer siden Covid og er i full gang med å omdefinere seg selv. Bedrifter endrer fullstendig hvordan de bruker plass, og satser nå på mindre, modulære og fleksible områder for å bedre tilpasse seg dagens arbeidsmiljø, som har utviklet seg de siste fire årene. Mange rom må derfor renoveres i fremtiden, noe som kan skape nye prosjektmuligheter.
En ting er sikkert: Arkitekter og interiørarkitekter vil fortsatt være til stede på profesjonelle messer. Hele 78 % av dem oppgir at messer er deres største kilde til inspirasjon.
Merkevarer: Står overfor strategiske utfordringer
55 % av de spurte merkevarene rapporterer om stabile lagernivåer, sammenlignet med 60 % for bare ett år siden. I samme periode oppga 21 % at deres lagerbeholdning var lav, mens dette tallet var 15 % i oktober 2023.
De neste seks månedene forventer 84 % av de spurte merkevarene å lansere nye produkter. Dette er et tydelig tegn på optimisme til tross for den nåværende situasjonen og de mange utfordringene de møter. "Fornyelse av produktsortimentet kan være nødvendig for å møte nye forbrukerbehov, spesielt når det gjelder pris og funksjonalitet. Vi må utforske innovative løsninger og alternative salgsmodeller," mener en fagperson basert i Latvia.
"Hastigheten med hvilken elementer kopieres, øker og akselererer med AI. Dette betyr at vi trenger konstant kreativitet som er i samsvar med merkevarens identitet. Det innebærer også å vite hvordan man møter konkurranse av lavere kvalitet som er svært sterk innen markedsføring," sier et spansk merke.
2025: Et år for håp?
I april-barometeret fremhevet Maison&Objet bransjens imponerende evne til å overleve i samfunnet, spesielt med tanke på de mange krisene som har avløst hverandre de siste fire årene. Et halvt år senere er bransjens evne til å overleve og tilpasse seg igjen bekreftet, samtidig som vi holder håpet levende for fremtiden. 82 % av fagfolkene i Maison&Objet-fellesskapet sier at deres salgsutsikter er positive eller stabile for perioden oktober 2024 til mars 2025.