Oslo Design Fair høsten 2022

Norges viktigste og mest attraktive møteplass for design, arkitektur og håndverk har gått av stabelen. Nesten 9000 besøkende fant veien til Lillestrøm.

–Våre besøkende skal reise hjem med 3 ting: -Masse inspirasjon. Gode idéer. Spennende varer. Oslo Design Fair teamet. Foto Inger Marie Grini.

Høstens messe åpnet med pressefrokost for journalister, bloggere og influencere onsdag morgen den 31. august. Mange strømmet til, det var en ekstra optimistisk stemning, alle var så glade for å kunne delta fysisk.

Kathrine Tilnes Jansen, direktør for Oslo Design Fair ønsket velkommen og poengterte:
–Jeg er så takknemlig for å endelig kunne åpne en full messe.

Hun berømmet sitt team som hadde vært med å skape årets konsept. Som Hélène Andersen hos Andersen & Valla, hun hadde kontaktet inspirerende foredragsholdere, og skapt et flott messemagasin med artikler om utstillere og tendenser.

Tendensutstillingen In Between – tradisjonell kulturarv i ny kontekst. –På vei inn i en ny tid er det naturlig å se tilbake på egen kulturarv og bringe gamle klassikere inn i samtiden og fortolke dem på nytt. Oslo Design Fair har sett nærmere på denne overgangen med fokus på tingene vi omgir oss med. Oslo Design Fair teamet Foto Inger Marie Grini.

En ny hall B, Oslo Contract & Furniture Fair med 48 utstillere og egen vinbar
ble presentert.

–Oslo Design Fair er i stadig utvikling, og nytt av året er Oslo Contract & Furniture Fair, et supplement til den eksisterende messen og som gjennomføres parallelt med Oslo Design Fair i hall B. Vi ønsker at dette skal bli møteplassen for alle som jobber i prosjektmarkedet; produsenter, prosjektforhandlere og arkitekter, informerte Tilnes Jansen.

I Hall D hadde interiørdesigner Aina Sollie Steen, skapt et inspirasjonsområde med utgangspunkt i utstillernes produkter.

Hun var også stolt av nye spisesteder som Lobby møte- og spisested ved inngangspartiet, vegansk kafé, kaffebar i hall E og vinbaren. Ute mellom B og C hallen, har Vestre laget en kul hang-out lounge – et perfekt sted for kundemøter.

-Vi samarbeider med norske designere, kunsthåndverkere, illustratører og andre relevante partnere for å gjøre Oslo Design Fair til en innovativ, aktuell og inspirerende messe av høy kvalitet. Oslo Design Fair teamet Foto Inger Marie Grini.

–Utvalget skal være noe for enhver, poengterer Kathrine.

Deretter ga Tilnes Jansen ordet til messens konferansier, Cecilie Molvær Jørgensen fra DOGA, som ledet et rikholdig program med tema og intervjuer i løpet av tre dager.

Høstens tema: In Between

Det kreative teamet hadde valgt seg ut  «In Between – tradisjonell kulturarv i ny kontekst» og Molvær Jørgensen startet programmet med sofaprat på scenen med kurator Kirsten Visdal, stylist Per Olav Sølvberg, designer Marion Højris Jensen og arkitekt Cecilie Austerå som sammen presenterte Tendensutstillingen.

–Med In Between som tema, har vi laget ulike rom av tekstiler, et materiale med en helt spesiell taktilitet, tekstur, transparens og letthet. Tekstilet slynger seg opp og ned, danne gulv, vegger og tak, og på den måten skaper de foranderlige og sanselige mellomrom som danner rammene for utstillingen, påpekte Marion og Cecilie.

Kirsten Visdal, kurator for utstillingen gjennom mange år, har valgt å jobbe med gylne toner i møtet med brente farger på tekstilene som fremstår arkitektoniske og monumentale i rommet. Sammen med Per Olav Sølvberg har hun vært opptatt av å tilby sanselige opplevelser.

— Å sanse, føle og å være fysisk til stede i opplevelsen, er viktig for dagens forbruker. Vi vil ikke bare være passive betraktere, sa Kirsten. –I høst byr vi på et duftlaboratorium fra den norske parfymeskaperen Son Venin, og deler av produksjonen til Hadeland Glassverk, i tillegg til arbeid av keramiker Guri Sandvik. Som også har et lite verksted i utstillingen.

–Vi står overfor ett taktskifte med fortolkninger og nyskapende uttrykk. I tendensutstillingen har vi valgt å sette kjente og kjære klassikere opp mot moderne og fremtidsrettet formgiving. For eksempel Edvin Helseths furumøbler fra 1970 i møte med et utvalg av norsk samtidsdesign. Nedre Foss, med Torbjørn Anderssen og Espen Voll er kulturbærere i seg selv. Jeg tenker at vi blir identitetsløse uten å kjenne til kulturarven vår. Dersom vi er trygge og stolte av tradisjonene våre, blir vi også imøtekommende og rause mot nye impulser og andre kulturer, utdypet Kirsten Visdal.

Lytt til designtalks

Podcasts er hett for tiden, så Oslo Design Fair lanserte sin egen, Kunstpodden, med Cecilie Tyri Holt som fortalte om årets utstilling. Med bla. intervju med Kirsten Visdal som snakker om hvordan hun jobber frem utstillingskonsepter for design, tendensbegrepet, det kommersielle aspektet ved design – og viktigheten av å bevare kulturarv i ny drakt.

Kreativ inspirasjon med parfymerte stoffdekorasjoner. Duftene kom fra det norske merket Son Venïn. Foto Inger Marie Grini .


Vel blåst tre dager til ende

Nesten 9.000 besøkende kom til Oslo Design Fair i løpet av de tre messedagene.

–Messen hadde en god stemning, og det var bra med salg. Utstillerne sier at salget har endret seg noe med hensyn til alt som skjer i verden, og en usikker fremtid. De virker mer forberedt, og de vet veldig godt hva de skal ha, forklarer Kathrine.

Utstillerne var stort sett fornøyde, noen mer enn andre som Bo Bedre.

– Vi hadde en god gammeldags messe som kort kan oppsummeres slik; mylder, glade mennesker, mange gode klemmer, positiv atmosfære, kø på standen til tider, og ikke minst gode handler der og da. Stemningen var nesten magisk, forklarer en fornøyd Stamati Stenseth hos Bo Bedre som presenterte tre nye merker, Poster & Frame, Paper Paste Living og Squarely Copenhagen.

Stamati, kom alle kundene dine?
–Veldig mange av dem kom, og noen kunder server vi på annen måte enn messe – av ulike årsaker hos kundene. Det positive med Oslo Design Fair var mange nye kunder, et sted mellom 40-50, samt at stadig flere av våre eksisterende kunder kjøper flere av våre brands, og det er jo det aller hyggeligste.

Paper Paste Living er et av de nye merkene som Bo Bedre presenterte under messedagene..

Er du fornøyd med salg og messedagene generelt?
–De to første dagene var helt vanvittig gode, dag tre vet man jo er litt lang, men den ble en bonus og også masse gode ordre og nye kontakter da. Så alt i alt som en gammeldags handelsplass, ikke bare et utstillingsvindu.

Stamati synes at messe-teamet har brukt pandemitiden godt og er på god vei til det han tror kan bli en ny stor messetid også i Norge.

–Med litt småjusteringer så er de der og messen, utstillerne og innkjøperne kan igjen senke skuldrene og ikke som nå; være fylt med spenning og «nerver» fra messe til messe, avslutter Stenseth.

Annette Hoff i Fram Oslo, hvordan opplevde du messen?
–Generelt positiv stemning blant utstillere og besøkende. Hall B, med mange store møbelmerker var et bra tilskudd til messen og enda enn grunn for besøkende å komme.

Annette Hoff på sin Fram Oslo stand..

Kom dine kunder?
–Vi så på oversikten over kunder underveis, og selv om mange av de viktigste kundene var der, så manglet vi en del. Vi ser at hos noen forhandlere går det fortsatt veldig bra, mens andre har slitt mer den siste tiden, med all usikkerhet i markedet og en sommer med blandet salg. Vi hadde mest eksisterende kunder på standen, men også en god del nye.

Er du fornøyd med messedagene?
–Vi var usikre i forkant om hvordan det ville gå. Også med tanke på messer andre steder i Europa, som har vært dårlig besøkt og hvor det har vært nedgang i salg. Men generelt så er vi ganske fornøyd. Vi hadde håpet på enda flere besøk, men med tanke på hvordan markedet er om dagen, så var det kanskje som forventet, avslutter Annette Hoff.

Jens Søndergaard hos Søndergaard Trading AS hadde stand i Hall C som ikke var utsolgt, han var litt skuffet for det.

Kreafunk hodetelefoner i mange farger på standen til Søndergaard Trading as..


–Noen av kunder våre kom, noen hadde valgt andre messer, som Stockholm, eller showrooms i byen. Som alltid er det ikke alt kundene rekker, men de nye forhandlere er de vi ellers ikke vil få og er alltid hyggelig å treffe. Så vi fikk nye kunder, og de som var eksisterende bestilte nyheter. Mange nye kunder kom også til i løpet av helgen. Forståelig nok er vi også i en spesiell tid som gjør at forhandlere er forsiktige, hevder Jens.

Er du fornøyd med salg og messedagene generelt?
–Salget var bra, men det er for mange dager på messen, 2 dager er nok. Med full fart i 2 dager, hadde det vært bedre, synes Søndergaard.

Relatert innhold

19.11.2024Designbase.no

Carpets & Rugs vokser

18.11.2024Designbase.no

Paula Gerbase utnevnt til Kreativ Direktør hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Home of Consumer Goods tilbyr et nytt merkeområde i 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Fokus på design! Nytt merkeområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Christmasworld Trends 25+: Søkelys på ansvar, fellesskapsfølelse og optimisme

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Creativeworld Trends 2025: Turer fulle av inspirasjon

23.10.2024Witt A/S

Sponseret

Innovativ komfort og design for de minste – MEMBANTU presenterer tre nyheter:

10.10.2024Designbase.no

imm cologne 2025 er kansellert

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023