Ro Collection utvider i Norge
Tiden er riktig for å starte vår ekspansjonsreise i Norge i samarbeid med Stamati Stenseth fra Bo Bedre, sier Christian Thulstrup Lauesen, merkevaredirektør hos Ro Collection.
"Vi har vært i dialog i lang tid, og nå har vi funnet riktig tidspunkt, der både vi og Bo Bedre er klare til å rulle ut Ro Collection på det norske detaljhandelsmarkedet. Med oppkjøpet av True North Design inkluderer Ro Collection nå også en stor møbelkolleksjon, noe som er nytt for Bo Bedre, og de ser frem til å utforske dette området," sier Christian Thulstrup Laursen, merkevaredirektør hos Ro Collection.
Han fortsetter med å si at Bo Bedre fremover vil ta seg av alle detaljhandelskundene, der byrået har sin spesielle styrke og kompetanse, mens Ro Collection selv vil håndtere kontraktsmarkedet.
"Bo Bedre har vært på markedet i 25 år og har skapt mange kommersielle suksesser i løpet av denne tiden. Men Stamati, som står bak Bo Bedre, har også en lidenskap for god, gjennomarbeidet design, og jeg føler klart at det er en verdi basert match mellom oss," fastslår Christian.
Når det gjelder timing, sier han at stjernene aldri alltid står helt riktig, men nå er et godt tidspunkt for ekspansjon.
"Som et selskap er Ro Collection på et sted der vi kan utvide produksjonen uten å bli nedlagt. Samtidig ser Norge mye mot Danmark når det gjelder trender, spesielt i den øvre delen av pris- og kvalitetsskalaen, og Norge er tradisjonelt et godt marked for eksklusive merker. Så selv om valutakursen ikke er til nordmennenes fordel akkurat nå, tror jeg ikke de ekstra 10 prosentene i prisen betyr så mye for målgruppen vi henvender oss til."
Styrken i tilbehør
Bo Bedres styrke gjennom årene har vært tilbehør og detaljhandel. Så når det gjelder Ro Collections tilbehørsserier, er det plug and play, og distribusjonsstrategien vil styre 100 prosent fremover. Når det gjelder møbler, har Bo Bedres ansatte besøkt Ro Collection for å lære mer om denne nye kategorien for dem.
"Men det er en god følelse når du driver virksomhet slik vi gjør det, at det blir personlig. Vi har snakket med flere agenter på det norske markedet, men jeg må også føle at vi deler personlige verdier. Dette føler jeg med Stamati, og jeg ser frem til et personlig og langsiktig partnerskap og et godt samarbeid," sier Christian.
I tillegg til å ekspandere i Norge er Tyskland også et fokusområde for Ro Collection.
Men Christian sier at det tyske markedet er hardt rammet når det gjelder økonomi, spesielt innen detaljhandel. "Så for mange detaljhandlere er tiden ikke inne for å ta inn nye merker. Det er verken penger eller overskudd til å introdusere dem. Dette gjør at vi hovedsakelig satser på Norge og Danmark for øyeblikket."
Han mener at man ofte undervurderer hva det krever å gå inn i et nytt marked, og hans holdning er klar: å bruke ressursene på ett eller to land i stedet for å spre ressursene tynn over mange markeder.
Høye forventninger til det norske markedet
Christian Thulstrup Lauesen har likevel høye forventninger til det norske markedet. "Akkurat nå investerer vi mye for å komme i gang. Når man jobber utenfor EU, er det utfordringer i oppstarten, men jeg tror Ro Collection appellerer til det norske markedet når det gjelder estetikk, kvalitet og komfort."
Han ser også på en selektiv distribusjon på det norske markedet. Ro Collection passer ikke overalt. Vi har en grunnfortelling, og nå må vi finne samarbeidspartnere der denne historien, og ikke minst Ro Collections verdier, formidles best," avslutter Christian Thulstrup Lauesen.