Sigrid Hennum Agenturer -jul i hus!

–Jeg startet opp for 15 år siden med Goebel Porzellan og Jette Frölich. Julen og juleprodukter har alltid vært viktig i min virksomhet, forteller Sigrid Hennum.

–Jette Frölich sine julekolleksjonene er store, og jeg selger godt av dem hvert år, sier Sigrid Hennum..

Sigrid Hennum, hvordan startet du firmaet ditt?
–Jeg har holdt på i bransjen i nesten 43 år, det er jo ganske utrolig. Jeg har jobbet med butikk og engros og begynte for meg selv i 2005 med egne agenturer. Jeg startet ganske raskt i felleskap på Bransjehuset i Oslo med seks andre store aktører, Le Creuset, Magnor, Eva Solo, Villeroy Boch, Agent Sorgenfri og Hardanger Bestikk. Vi har hatt enestående samarbeid i alle år.
Hvilke merker og nyheter er nå i fokus?
–Jette Frölich har jeg jobbet med i mange år, hun har en stor julekolleksjon og er en fantastisk dame og kunstner å samarbeide med. Hun startet for over 50 års siden med sine vakre klipp. Hennes praktfulle små lyslykter, hengende ornamenter, alver og ikke minst hennes vakre servise Winter Stars er fortsatt like populært den dag i dag.
–Goebel Porzellan er en gammelt tysk porselensfabrikk med egen fabrikk også i Thailand. De er veletablerte, holdt på fra 1870 tallet, og lager gjenstander i både glass og porselen i samarbeid med nålevende samt tidligere kunstnere. De har en serie med håndmalte porselensengler, bla. en årsengel som de startet med i 1997 som vi har fått mange samlere på. Så moro!

Kan du fortelle noe om trendene?
–Goebel har knyttet til seg pop art kunstnere og lager figurer med deres design, det ser jeg har blitt veldig populært i Europa og nå løsner det i Norge også. Mange flytter til leiligheter og vil ha enklere interiører, men gjerne et dekorativt element som står ut. Dyre porselensfigurer kan stå fremme hele året. Store forseggjorte julenisser opp mot 50 cm høye, blir også fine dekorelementer. Jeg ser at de av butikk-kundene mine som satser på helårs figurer med pop art og store nisser, har hatt suksess.

Hvem er kundene dine?
–Jeg jobber med over 100 frittstående butikker, og lite med kjeder. Det er et bevisst valg, da jeg tror vi mister mye av mangfoldet hvis de frittstående private butikkene blir borte.

Fortell mer om de andre merkene du jobber med!
–Nichba Design er et dansk selskap som har sin produksjon på Jylland. De lager moderne, enkle produkter i stål som er pulverlakkerte. Som innrammede glassvegger som brukes til skillevegger, skohyller på vegg, små nattbord, supre hyller til dusjen, og alt til baderommet.

–Aida, et dansk selskap med fokus på alt til det dekkede bord, i porselen, glass og stengods har hatt meget vellykket samarbeid med kjente arkitekter, kunstnere og ikke minst den kjente danske Christiane Schaumburg Muller som har vært med å utvikle vår aller største suksess: RAW.

Hvordan utarter et arbeidsår seg for deg?
–Jeg har showroom og to messer årlig, men er mye på reise, mest fra Trøndelag og sørover. Jeg tar en flytur til Tromsø og Bodø en gang iblant. Jeg må ut og se kundene og butikkene, vise ansikt og ha personlig kontakt, føler det er måten å drive på. Det er viktig med oppsøkende virksomhet, det går ikke bare med mail og telefon. Når jeg er på besøk er det enklere å se hva den enkelte kunde kan selge og jeg kommer med mine anbefalinger. Jeg har svært god kontakt med alle etter mange års samarbeid. Det personlige forholdet setter jeg så stor pris på, og ser på som utrolig viktig. Det å finne riktige varer til riktig tid er jo min oppgave som agent. Jeg har stor glede av å se at kundene lykkes, og at de får solgt varene. Det er så moro.

Hva tenker du om bransjen i årene fremover?
–Jeg liker selvstendige produsenter, ikke bare masseproduksjon. Det selges mye på nett, og spesielt i disse tider og netthandelen har selvfølgelig kommet for å bli. Men jeg tror på en kombinasjon. Vi skal fortsatt kunne oppsøke spesialbutikken og få fagkunnskap, service og en god historie på kjøpet. Jeg tror på sikt at kontakt og kommunikasjon mellom de som selger og kjøper blir stadig viktigere, det er en del av opplevelsen og fører til at kundene kommer tilbake. Det finnes så mange dyktige forretningsdrivere der ute, og de er det utrolig viktig at vi tar vare på.

–Som avslutning vil jeg si at krisen har også ført noe positivt med seg, som at mange prioriterer oppussing og nyheter til hjemmet. I år blir det ingen weekend shopping til storbyene rundt i Europa, så jeg har stor tro på at vår bransje skal gå en god tid i møte og få en flott julehandel.

Relatert innhold

24.04.2024Designbase.no

Heimtextil samarbeider med Patricia Urquiola i 2025

23.04.2024Designbase.no

Fire makrotrender for de kommende årene

16.04.2024Witt A/S

Sponseret

Witt A/S overtar distribusjonen av Aiper kabelfrie bassengroboter i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponseret

Fra resirkulert plast til slitesterke og multifunksjonelle produkter

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

04.04.2024Witt A/S

Sponseret

iRobot introduserer ny prisvennlig 2-i-1 basisrobot: Roomba Combo Essential

26.03.2024Designbase.no

Iittala avduker ny logo og font

25.03.2024Designbase.no

Se opp for den franske antiavfallsloven

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023