Siri Findal, når begynte du med boligstyling?
–Jeg gikk fra å jobbe med mote og klær over til interiør og styling for bare få år siden. Jeg trengte et skifte, samtidig var jeg lei av motebransjen og hadde (og har) mye mer tro på interiørbransjen. Det finnes mange likheter mellom de to, men også viktige forskjeller. Interiør er her og nå, samtidig som det varer lengre. Det er også meget givende å glede kunder direkte til en bedre hverdag, eller til å få solgt boligen sin til en hyggelig pris. Vi som jobber med interiør og styling er jo drillet på den slags, og kan veilede og hjelpe slik at boligen blir attraktiv og skaper trivsel. Vi interiørdesignere og boligstylister fokuserer mye på å optimalisere potensialet i ethvert hjem, med de rammer og ønsker som foreligger. Det er en svært givende jobb der vi får positiv respons umiddelbart og det inspirerer. Et hjem er så viktig, og det har blitt enda viktigere det siste året.
Hva betyr egentlig dette begrepet boligstyling?
–Begrepet «Boligstyling» betyr to ting. Det er boligstyling når man trenger stylinghjelp for å kommersialisere boligen for salg, enten det gjelder rådgivning, del-styling eller full-styling. Men det er også boligstyling når folk ønsker hjelp til styling av boligen de bor i. Da hjelper vi til med møblering, innkjøp av produkter og fysisk styling for å bo.
Hva definerer et vellykket prosjekt?
–Et vellykket prosjekt er når kunden og megler er godt fornøyde, og at det resulterer i raskt boligsalg, og mange treff på annonsen. Her spiller selvfølgelig flere andre ting inn som pris, plassering, timing og kommunikasjon. Og aller viktigst er det at kunden er fornøyd, og vi selv har en god magefølelse.
Hvor mange er med i teamet når dere styler en bolig?
–Som regel er vi kun én stylist på jobb med hjelp fra én eller to bærere. Noen ganger to når vi har store boliger på gang. Vi har egen varebil og et stort lager i Oslo med mange ulike oppdaterte produkter til alle kanter av byen. Vi tar også oppdrag på hytter. Det er viktig at vi prøver å formidle rett stil og uttrykk i interiør med hensyn til målgruppen. Vi må tenke på hvem kjøperen er eller hvem kunden som skal bo der er. Dette varier jo etter størrelse på boligene og hvor de har adresse, og kundens egen stil og interesse. Det er en omfattende og veldig morsom jobb der vi forvandler tomme lokaler, eller kaos, til innbydende og hyggelige hjem. Det er en magisk prosess.
–De fleste blir overrasket over hvor fint det blir, og jeg har hørt om folk som har droppet å selge fordi boligen ble så fin etter styling. Andre ganger opplever vi at kunden eller kjøpere av boligen ønsker å kjøpe inventaret som vi har brukt til å style med, fordi de synes det passer så godt.
Hvorfor tror du boligstyling har blitt så populært?
–Konseptet boligstyling kommer etter det jeg vet opprinnelig fra USA, der de har holdt på med dette ganske lenge. Det å få hjelp med interiør, styling, innkjøp og salg er ganske nytt for oss nordmenn, men har nå blitt stadig mer vanlig. Det er nok flere årsaker. Det handler jo om trender, og at man har fått med seg at dette er ganske vanlig i utlandet. For veldig mange som skal selge bolig er nok tid, interesse og kunnskap det som gjør at litt hjelp blir viktig. Mange ser også at stylede boliger gir flere treff på SoMe kanaler og på annonsene. Man ønsker seg hjem som ser ut som i et interiørmagasin. Disse boligene blir mer attraktive. Folk følger godt med og ønsker seg tidsriktige, mindre personlig hjem ved kjøp hvor de kan flytte rett inn og bo. Mange vil heller ikke investere i møbler og inventar ved salg, da de ikke trenger dette.
Fortell om ditt firma At Wallpaper!
–At Wallpaper ble i 2013 etablert som et designstudio i Oslo. Studioet har fra første dag vært en tverrfaglig arbeidsplass for sertifiserte interiørarkitekter, møbeldesignere og boligstylister.
At Wallpaper har som visjon å være en attraktiv sparringspartner for bedrifter og privatpersoner innen interiørarkitektur, møbeldesign og boligstyling. Vi kan derfor tilby en helhetlig løsning i prosjektleveransene innenfor de tre områdene. Dette er det ikke mange andre av boligstylingsfirmaene som tilbyr.
Hva er din bakgrunn?
–Jeg er egentlig utdannet klesdesigner og har bl.a. jobbet i Varner Gruppen en årrekke som designer i BIKBOK. Senere drev jeg mitt eget skomerke Since Oslo. Og hele tiden har jeg vært meget opptatt av interiør og det har alltid vært min største inspirasjonskilde. Jeg er også vokst opp med en mor som var kunsthistoriker med arkitektur som fagfelt. Le Corbusier, Arne Jacobsen og Bauhaus var en del av min hverdag. Hun hadde også stor interesse for interiør og god møbeldesign. Ellers var jeg glad i å rydde og style rommene til venninnene mine fra barneskolealder av, så det har ligget der latent hele tiden.
www.atwallpaper.no